بازار سهام

20-01 copy

سه رکورد جدید برای بازار سهام

اولین هفته معاملات بورس تهران پس از تعطیلات نوروزی با رشد بیش از 9 درصدی شاخص کل پایان یافت. نماگر بورس با صعود 50 کانالی خود، در یک‌قدمی مرز 600 هزار مستقر شد. دو رکورد دیگر هم طی این هفته در بازار سهام شکست. ارزش معاملات خرد بورس که به رقم بی‌سابقه 5800 میلیارد تومان رسید و رکورد مشارکت در عرضه‌اولیه‌های سهام که به بیش از یک میلیون و 900 هزار نفر ارتقا یافت. خبر کاهش قریب‌الوقوع نرخ سود سپرده بانکی به 15 درصد در کنار رشد محسوس بهای نفت و فلزات از عوامل عمده صعود همه‌جانبه قیمت سهام طی این هفته بود. برخی تحلیلگران همچنان نگاه مثبت به روند سهام دارند و گروهی هم رشدهای افسارگسیخته اخیر را همچنان حامل توجیه بنیادی نمی‌دانند.

 

بازار طلای جهانی

20-02 copy

ملاقات طلا با اوج یک ماه

اونس طلا معاملات این هفته را با صعود به سطح 1684 دلار خاتمه داد و در سقف یک ماهه قرار گرفت. تعداد افراد مدعی بیکاری در آمریکا طی سه هفته اخیر به 16 میلیون نفر رسید؛ شاخص قیمت تولیدکننده در چین 5/ 1 درصد کاهش یافت و در آلمان هم شمار شرکت‌هایی که از دولت فدرال درخواست یارانه کرده‌اند به یک میلیون رسید. با تعمیق بحران، در مهم‌ترین رویداد، رئیس فدرال رزرو اعلام کرد که 3/ 2 تریلیون دلار برای حمایت از بازارها به اقتصاد تزریق خواهد کرد. همین سیگنال سبب شد تا طلا با جهش 5/ 2 درصدی سطح 1690 دلاری را هم لمس کند. پوند در مقابل دلار تقویت شد و افت مجدد شاخص دلار به زیر 100 واحد در پیشروی طلا تاثیرگذار بود.

 

بازار نفت

20 copy

رخنه تردید در توانمندی اوپک

شاخص نفتی WTI که پنج‌شنبه تا 3/ 28 دلار بالا رفته بود، در ادامه با تنزل به 2/ 23 دلار به استقبال جمعه رفت. اعضای اوپک‌پلاس پنج‌شنبه در توافقی بی‌سابقه اعلام کردند تولید روزانه خود را طی دو ماه آتی ١٠ میلیون و در مرحله بعد از یکم جولای تا پایان سال 8‌میلیون و سپس از یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا آوریل ٢٠٢٢ روزانه ۶‌میلیون بشکه کاهش خواهند داد. البته این طرح منوط به رضایت مکزیک برای کاهش 400 هزار بشکه‌ای شد. نگرانی از عدم رضایت مکزیک و احتمال کاهش 30 درصدی تقاضا، امیدهای نفت را به یاس بدل کرد و ریزش 5/ 7 درصدی برای WTI در پی داشت. بازگشایی نفت در هفته بعد تحت‌الشعاع نتایج نشست گروه 20 و تصمیم‌گیری کشورهایی مثل آمریکا و کانادا برای کاهش 5 میلیون بشکه‌ای خواهد بود.