بازار سهام

20-01

قله‌نوردی پیاپی بازار سهام

شاخص کل بورس تهران یکشنبه با صعود 1/ 1 درصدی به قله جدید 574 هزار واحد رسید. روز گذشته اگرچه شاهد افزایش نسبی فروش‌ها در بازار سهام بودیم، اما سمت تقاضا همچنان پرقوت ماند و از این رو تداوم رشد بورس را رقم زد. افزایش میل به عرضه سهام و پایداری تقاضا در سطح اصلاحی قیمت منجر شد تا شاهد افزایش محسوس ارزش معاملات خرد تا سطح 5 هزار و 600 میلیارد تومان باشیم. از سوی دیگر در پایان کار بازار، سرمایه‌ای معادل 1330 میلیارد تومان در نماد 154 شرکت بورسی مجال خرید سهم را نیافت. معامله‌گران در 19 نماد هم با صف فروش به ارزش 112 میلیارد تومان مواجه شدند. عواملی چون انگیزه شناسایی سود، اشتهای سیری‌ناپذیر برای ورود به گردونه معاملات سهام و همچنین برخی نگرانی‌ها از بازگشایی هفتگی بازار جهانی بر معاملات یکشنبه اثر عمده داشت.

 

بازار طلای جهانی

20-04

چشم‌انداز صعودی فلز زرد

اگرچه قیمت اونس طلا در آخرین معاملات بازار جهانی رشد محسوسی را تجربه کرد، اما طی هفته گذشته در مجموع 3/ 0 درصد کاهش یافت و به 1618 دلار رسید. داده‌های اقتصادی منتشرشده از بازار کار آمریکا از مهم‌ترین محرکان قیمت فلز زرد در اواخر هفته قبل بودند. ثبت حدود 10 میلیون درخواست بیمه بیکاری در تنها دو هفته و همچنین از دست رفتن بیش از 700 هزار شغل طی یک ماه اخیر در این کشور منجر به تشدید نگرانی‌ فعالان بازار جهانی از عمق رکود اقتصادی شد. البته تصویب بسته محرک مالی فدرال رزرو هم در شارژ قیمت طلا موثر بود. کارشناسان به‌رغم انتظار برای رشد شاخص دلار آمریکا و اثر منفی آن بر اونس، افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن را عاملی می‌دانند که می‌تواند رشد طلا طی روزهای آتی را رقم بزند.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

قرمزپوشی یکدست بازار «تسه»

یکشنبه اوراق تسهیلات بانک مسکن به‌طور چشمگیری با افت قیمت مواجه شدند. تسهیلات مسکن دی 97 دیروز با کف محدوده قیمتی مجاز روزانه مواجه شد و تا حدود 48 هزار و 300 تومان افت کرد. میانگین قیمت «تسه»ها هم دیروز با کاهش 4 درصدی از حدود 51 هزار و 400 تومان به 49 هزار و 300 تومان نزول کرد. شرایط قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا در کنار روند سنتی بازار مسکن که معمولا در فروردین کم رونق است، منجر به افت شدید معاملات این بازار شده و همین مساله کاهش دادوستدهای اوراق وام مسکن را هم به همراه داشته است. در حالی که پیش از عید شاهد ارزش معاملات گاهی بیش از 10 هزار میلیارد تومانی در معاملات روزانه این اوراق بودیم، این روزها این رقم به حدود 2 هزار میلیارد تومان در روز کاهش یافته است.

 

بازار نفت

20-06

تردید جهان درخصوص آتش‌بس نفتی

قیمت هر بشکه نفت WTI طی هفته اخیر با رشد 32 درصدی به 29 دلار رسید. نفت برنت هم حدود 35 دلار بر بشکه قیمت خورد. صعود قیمت طلای سیاه با اعلام خبر احتمال توافق نفتی عربستان و روسیه توسط ترامپ آغاز شد. مقامات این کشورها ابتدا برای همکاری تمایل خوبی نشان دادند. اما در ادامه هفته عربستان اعلام کرد مشارکت آمریکا در کاهش تولیدات را برای دستیابی به توافق لازم می‌داند. ترامپ نیز می‌گوید آمریکا تولیدات خود را کاهش نخواهد داد. همچنین طی روزهای اخیر تنش‌ها بین مسکو و ریاض بالا گرفته و منجر به عقب افتادن نشست اضطراری روز دوشنبه اوپک شده است. آژانس بین‌المللی انرژی هم جمعه گفت با توجه به افت شدید تقاضا، اوپک نمی‌تواند نجات‌دهنده بازار نفت باشد. برخی تحلیلگران نیز درخصوص افت قیمت نفت تا زیر مرز 10 دلار بر بشکه در آینده نزدیک گمانه‌زنی می‌کنند.