بازار سهام

20-01

پرواز بورس به سوپرکانال جدید

شاخص کل بورس روز شنبه با پرواز به سوپرکانال یک میلیونی یک روز تاریخی دیگر را در کارنامه خود ثبت کرد. نماگر اصلی سهام به لطف رشد قیمت در 94 درصد از تعداد کل نمادهای بورسی صعودی 3/ 4 درصدی را به نمایش گذاشت و در ارتفاع بی‌سابقه یک میلیون و 20 هزار واحد مستقر شد. عقب‌نشینی مجدد عرضه هم باعث تنزل ارزش معاملات خرد به زیر 10 هزار میلیارد تومان شد. فعالان حقیقی بازار در دادوستدهای شنبه برای سی و چهارمین جلسه متوالی جریان مالکیت را در زمین خود حفظ کردند. این طیف از معامله‌گران دیروز حدود 8/ 1 هزار میلیارد تومان دیگر به معاملات بورس تزریق کردند. با وجود حجم زیاد پول‌های ورودی، حدود 5 هزار میلیارد تومان تقاضا در پشت صف‌ها بلوکه شد تا امید به تداوم رشد قیمت در روزهای آتی به قوت خود باقی بماند.

 

بازار طلای جهانی

20-04

آمار بیکاری طلا را ناامید کرد

هر اونس طلای جهانی که طی هفته قبل در پی نگرانی از بحران بیکاری در آمریکا تا 1724 دلار هم پیش رفت، نهایتا رشد 3 دلاری را تجربه کرد و به سطح 1703 دلار رسید. در این فضا سیگنال‌هایی مبنی بر کاهش احتمالی نرخ بهره به زیر صفر هم به کمک طلا آمد. اما کاهش محدودیت‌های قرنطینه و خوش‌بینی به بهبود اقتصاد جهانی باعث شد سقوط بی‌سابقه تعداد شاغلان آمریکایی هم از طلا دستگیری نکند. انتظار بر این بود که 22 میلیون آمریکایی در آوریل شغل خود را از دست بدهند و نرخ بیکاری این کشور به 16 درصد برسد اما هیچ‌کدام از این پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامد. نرخ بیکاری آمریکا 7/ 14 درصد(بدترین میزان بعد از رکود بزرگ) شد و تعداد شغل‌های از دست رفته هم به 5/ 20 میلیون رسید. وضعیت بهتر از پیش‌بینی بر طلا فشار آورد.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

بازگشت اوراق مسکن به مسیر صعودی

اوراق وام مسکن پس از اصلاح قیمت در پایان هفته قبل، طی روز گذشته مجددا در مسیر صعودی قدم گذاشتند. بهای هر امتیاز وام دی 97(تسه9710) روز شنبه 2/ 3درصد افزایش یافت و به کانال 51 هزار تومان رسید. میانگین قیمت کل اوراق هم روز گذشته 1/ 3 درصد رشد کرد و به سطح 51 هزار و 900 تومانی رسید. «تسه»ها از هفته قبل خود را با سهام هماهنگ کرده و پیش می‌روند. این اتفاق درحالی می‌افتد که بر اساس آخرین آمار وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت مسکن در تهران طی فروردین امسال با کاهش 72/ 0 درصدی در مقایسه با آخرین ماه سال 98 به 15‌میلیون و 545 هزار تومان رسیده است. حجم معاملات مسکن نیز در این ماه به 1096 فقره رسیده که در مقایسه با اسفندماه سال گذشته از کاهش 87 درصدی حکایت دارد.

 

بازار نفت

20-06

کام شیرین نفت برای دومین هفته

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا هفته قبل جهشی 25 درصدی را ثبت کرد و از سطح 7/ 19 دلار به 6/ 24 دلار صعود کرد. این دومین رشد هفتگی نفت پس از سقوط‌های تاریخی ماه آوریل بود. چند عامل در افزایش هفتگی بهای نفت اثر عمده داشت. شروع توافق کاهش تولید اوپک‌پلاس، افزایش ضعیف‌تر از انتظار موجودی مخازن آمریکا، تداوم روند کاهشی تعداد دکل‌های فعال نفتی این کشور توام با بازگشایی‌های قرنطینه و خبرهای مثبت از بهبود تقاضای سوخت در دنیا در کنار کاهش تولیدات نفت آمریکا و همچنین افزایش واردات چین در رشد قابل‌توجه بهای نفت موثر عمل کردند. ضمن اینکه افزایش رسمی قیمت فروش نفت عربستان و آغاز مذاکرات تجاری چین در کنار کاهش نگرانی از سقوط تاریخی اشتغال در آمریکا هم همگی حامی نفت شدند.