بازار سهام

20-01

توقف رشدهای شتابان بورس

شاخص کل بورس روز دوشنبه با رشد 2/ 0 درصدی به 4 جهش متوالی خود پایان داد. ضمنا شاخص ‌هموزن هم پس از 13 صعود پیاپی در معاملات دیروز از قله عقب نشست. با وجود بروز مجدد مشکل در سامانه معاملات، ارزش دادوستدهای خرد بورس برای دومین روز در بالای سطح 6 هزار میلیارد تومان باقی ماند. آمار صف‌های خرید و فروش در پایان کار هم نشان داد که همچنان برتری با تقاضاست. از طرفی انتقال مالکیت 500 میلیارد تومانی سهام بورسی به پرتفوی فعالان حقیقی از این واقعیت پرده برداشت که پول‌های جدید هنوز دست از خرید نکشیده‌اند. از نکات جالب توجه معاملات دیروز عرضه‌های آبشاری و عقبگرد قیمت در سهام عرضه‌اولیه‌های اخیر بود. برخی فعالان سهام تحرکات دیروز را اولین نشانه‌های استقبال بازار از عرضه‌اولیه‌های بزرگ پیش رو و تاثیر آن بر کل تقاضا و تعدیل رشد عمومی قیمت سهام می‌دانند.

 

بازار طلای جهانی

20-04

همه‌چیز به نفع طلا

هر اونس طلا ساعت 16 روز نیمه‌تعطیل دوشنبه به سطح 1690 دلاری صعود کرد. به گفته برخی تحلیلگران تمام پول‌هایی که بانک‌های مرکزی منتشر می‌کنند امکانی برای رشد طلا تا سطح 1800 و حتی 1900 دلار را فراهم می‌کند. در این هفته آمارهای مهمی چون بیمه‌های بیکاری در آمریکا، شاخص تولیدات صنعتی و رشد GDP چین و CPI منطقه یورو منتشر می‌شود که براساس انتظارات می‌تواند مقاومت 1700 دلار را برای اونس فلز زرد بشکند. پیش‌بینی می‌شود تعداد درخواست‌های بیمه بیکاری در آمریکا به 20 میلیون نفر برسد و GDP چین در بازه یکساله منتهی به مارس سقوط 6 درصدی را ثبت کند. سازمان تجارت جهانی هم پیش‌بینی کرد اقتصاد جهانی با بحرانی عمیق‌تر از 2008 مواجه است. برخی هم بدترین عملکرد چین در 40 سال اخیر را تخمین زده‌اند که همگی سوخت‌رسان طلا برای رکوردهای جدید است.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

عقبگرد «تسه»ها به کف دو ماه

امتیازهای وام مسکن در معاملات دیروز فرابورس در ادامه روند نزولی خود با کاهش دسته‌جمعی همراه شدند. میانگین قیمت 23 مرحله از اوراق «تسه» در روز دوشنبه 4 درصد کاهش یافت و به کانال 46 هزار تومان تنزل کرد. در این میان، امتیاز «تسه» برای دی 97(تسه9710) با عقبگرد 9/ 4 درصد روی سطح 46 هزار تومان قرار گرفت و عملا به کمترین مقدار در دو ماه اخیر (از 23 بهمن ماه) رسید. ارزش معاملات کل اوراق «تسه» هم در روز گذشته نسبت به روزهای رونق معاملات «تسه» در پایان سال قبل به 4/ 4 میلیارد تومانی، یعنی کمتر از نصف، کاهش یافت. به‌نظر می‌رسد رخوت بازار فیزیکی مسکن در اثر محدودیت‌ها و مشکلات ناشی از کرونا و هجوم پول‌ها به بازار سهام و رونق بی‌سابقه بورس در عقب‌نشینی قیمت و رکود معاملاتی «تسه»ها نقش موثری داشته است.

 

بازار نفت

20-06

توافقی که در سایه کرونا قرار گرفت

هر بشکه نفت خام آمریکا دوشنبه در فضای نیمه‌تعطیل بازار جهانی ضمن یک رفت‌وبرگشت راس ساعت 16 به بهای 9/ 22 دلار رسید. پس از چهار روز مذاکره فرساینده، اوپک و هم‌پیمانانش یکشنبه تصمیم گرفتند تا به‌منظور حمایت از قیمت‌ها 7/ 9 میلیون بشکه از تولیدات خود در ماه‌های می ‌و ژوئن کم کنند چیزی حدود 10 درصد کل عرضه. گفته می‌شود سران گروه 20 هم بر سر کاهش 7/ 3 میلیون بشکه از تولیدات خود به توافق اولیه رسیده‌اند تا فعلا بازار روزانه از 4/ 13 میلیون بشکه نفت محروم شود. اعضای توافق نهایتا با کاهش 100 هزار بشکه‌ای مکزیک به جای 400 هزار بشکه هم موافقت کردند. البته عربستان، کویت و امارات اعلام کردند که در اقدامی داوطلبانه و جداگانه 8/ 2 میلیون بشکه دیگر از تولیدات خود می‌کاهند. با این حال، نگرانی از کاهش 30 درصدی مصرف جهانی سوخت باعث عقبگرد قیمت‌ها از اوج دیروز شد.