بازار سهام

20 (1)

رالی بورس با سیگنال‌های جهانی

شاخص کل بورس تهران سه‌شنبه با صعودی 14 کانالی رکورد خود را برای سومین بار طی هفته جاری جابه‌جا کرد و به سطح 583 هزار واحد رسید. 85 درصد نمادهای بورسی معامله‌شده دیروز با رشد قیمت همراه شدند. همچنین در پایان دادوستدها نقدینگی به ارزش 1550 میلیارد تومان در صف خرید 175 شرکت باقی ماند. سیگنال‌های مثبت از بازار جهانی (جهش قیمت مس در بورس فلزات لندن) دیروز اثر محسوسی بر تقاضای سهام گذاشت و برخی از غول‌های کالایی بورس را به‌خصوص در گروه فلزات اساسی تا نزدیکی سقف قیمتی مجاز روزانه پیش برد. تعیین سرنوشت نفت در آخر هفته جاری از موضوعاتی است که زیر نظر فعالان بازار سهام قرار دارد. گرچه امروز بازار سهام کشور میزبان یک عرضه اولیه سنگین است، اما حتی مجراهای تازه برای جذب نقدینگی نیز نتوانست اصلاح ادامه‌دار قیمت سهام را رقم بزند. 

 

بازار طلای جهانی

20 (2)

ناکامی اونس در عبور از سقف یک ماهه

پس از اوج‌گیری اونس طلای جهانی تا ساعات پایانی دوشنبه، اما دیروز تا ساعت 16 افت قیمت طلا را شاهد بودیم. گرچه نگرانی‌ها از ویروس کووید-19 در جهان و رکود ناشی از آن به قوت خود باقی است، اما نزولی شدن تعداد مبتلایان جدید و مرگ ناشی از این بیماری در شماری از کشورهای اروپایی و برخی شهرهای آمریکا با افزایش امید فعالان اقتصادی به خروج از وضعیت کنونی، عقب‌نشینی اندک اونس از سقف یک ماه اخیر را به‌دنبال داشت. با این حال در موج عدم قطعیت‌های موجود در بازار جهانی احتمال تشدید نوسان قیمت طلا کاملا همچنان مهیا است. حمایت‌های دولتی و بانک‌های مرکزی از اقتصاد جهانی نیز از طرفی ممکن است با کاهش اثر رکود بر قیمت طلا فشار وارد کند و از سوی دیگر این سیاست‌های انبساطی می‌تواند طلا را برای سرمایه‌گذاری جذاب نگه دارد. 

 

بازار اوراق مسکن

20 (3)

بازگشت «تسه»ها از کف

عموم اوراق تسهیلات مسکن پس از پشت سر گذاشتن 4 روز نزول متوالی، دیروز با بهبود نسبی تقاضا و رشد قیمت همراه شدند. سه‌شنبه قیمت «تسه9710» با افزایش 4/ 2 درصدی به 48 هزار و 244 تومان رسید. همچنین به‌طور کلی از مجموعه 22 اوراق تسهیلات مسکن با سررسیدهای مختلف 13 مورد با رشد قیمت همراه شده و میانگین قیمت «تسه»ها به 48 هزار و 657 تومان رسید. به‌نظر می‌رسد انفعال این روزهای بازار مسکن به معاملات این اوراق نیز منتقل شده؛ درحال‌حاضر «تسه»ها بین دو حد 46 هزار و 50 هزار تومان قیمت می‌خورند که این ارقام بسیار پایین‌تر از محدوده قیمتی یک ماه پیش آنها است. بنگاه‌های ملکی اخیرا ناگزیرند تنها از طریق سایت‌های آگهی املاک فعالیت کنند. مشاهدات نیز حاکی از آن است که سازندگان عموما در این سایت‌ها قیمت‌های پیشنهادی خود را نسبت به اسفند افزایش داده‌اند.

 

بازار نفت

20 (4)

رگه‌های امید در بازار طلای سیاه

قیمت نفت‌خام آمریکا که در جلسه معاملاتی قبلی حدود 8 درصد افت کرده بود، دیروز بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفت. دوشنبه شب ترامپ اعلام کرد هیچ درخواست رسمى از سوی اوپک برای کاهش حجم تولیدات نفتى آمریکا دریافت نکرده است. وی افزود اگر آنها رسما درخواست کنند، آن را بررسی کرده و تصمیم‌گیری خواهد کرد. از این رو فعالان بازار جهانی طی روز گذشته نسبت به امکان دستیابی غول‌های نفتی به توافق کاهش تولید امیدوار شدند؛ زیرا عموم اعضای اوپک این توافق را مشروط به مشارکت آمریکا می‌دانند. با وجود این، بسیاری از کارشناسان تاکید دارند شوک اخیر تقاضا چنان شدید است که محدودیت عرضه با ارقام فعلی موردنظر این کشورها توان نجات بازار نفت را ندارد. نشست پنج‌شنبه اوپک‌پلاس و همچنین جلسه روز جمعه گروه 20 به دقت زیر نظر فعالان بازار جهانی قرار دارد.