بازار سهام

شروع هفته منفی بازار سهام

شاخص کل بورس تهران در نخستین جلسه معاملاتی هفته با افت ۱/ ۱ درصدی به کانال ۵۴۹ هزار واحد بازگشت. شنبه قیمت ۷۰ درصد از تعداد کل نمادهای بورسی معامله‌شده کاهش یافت. همچنین در پایان دادوستدها شاهد قرار گرفتن نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در صف خرید ۳۳ نماد بودیم؛ البته بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از آن مربوط به دو نماد تازه عرضه‌شده در بازار سهام بود. در مقابل، ارزش صف‌های فروش هم به حدود ۴۵۰ میلیارد تومان در ۱۲۹ نماد رسید. به‌نظر می‌رسد خبر کاهش دامنه نوسان سهام و سپس تکذیب آن در آخر هفته قبل منجر به نگرانی سرمایه‌گذاران و تقویت عرضه شد. از سوی دیگر نزول قیمت کامودیتی‌ها به‌ویژه نفت هم در تشدید فضای منفی معاملات موثر بود.

20-01

 

بازار طلای جهانی

بهترین هفته طلا در 11 سال

بهای اونس طلای جهانی هفته گذشته با افزایش 6/ 5 درصدی به 1675 دلار رسید. به این ترتیب فلز زرد بیشترین میزان جهش هفتگی را از سال 2009 میلادی تجربه کرد. سه‌شنبه گذشته فدرال رزرو در نشستی اضطراری نرخ بهره دلار را ۵/ ۰ واحد درصد کاهش داد. از این رو طلای جهانی با رشد قیمت همراه شد. البته جمعه انتشار آمار قوی‌تر از انتظار اشتغال آمریکا موجب ریزش نسبی قیمت اونس شد. با وجود این، طلا همچنان با تداوم نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا در جهان به مسیر صعودی خود ادامه داد. همچنین هفته قبل صندوق بین‌المللی پول بودجه ۵۰ میلیارد دلاری را برای مقابله با کرونا تصویب کرد؛ اما هشدار داد که رشد اقتصادی سال‌جاری به کمترین میزان از زمان بحران سال ۲۰۰۸ خواهد رسید.

20-02

 

بازار نفت

خط و نشان عربستان برای بازار نفت

قیمت هر بشکه نفت‌خام آمریکا هفته گذشته با افت ۷/ ۶ درصدی به ۶/ ۴۱ دلار (کمترین میزان در ۴ سال) رسید. بازار نفت طی هفته اخیر عمدتا در انتظار تعمیق محدودیت تولید اوپک و متحدانش بود. اما روسیه در نشست جمعه اوپک‌پلاس حاضر به همکاری نشد و نشست این گروه نفتی نافرجام ماند. به عقیده کارشناسان، هدف روسیه فشار بر صنعت نفت شیل آمریکاست. به‌دنبال این اتفاق عربستان تصمیم گرفته تا عرضه نفت‌خود را به‌طور چشمگیری افزایش دهد و به این ترتیب به جنگ نفتی با روسیه برود. سعودی‌ها همچنین قیمت فروش نفت‌خام خود برای تحویل در ماه بعد را کاهش داده و تخفیف‌هایی نیز برای مشتریان مختلف در نظر گرفته‌اند. انتظار می‌رود طلای سیاه طی روزهای آینده با افت قیمت بیشتری مواجه شود.

20-03