بازار سهام

20-01

جولان بورس در ابرکانال جدید

دومین روز معاملاتی بورس در ابرکانال 500 هزار با هیجان بیشتری دنبال شد. شاخص کل بازار سهام با رشد 15 کانالی به ارتفاع 518 هزار واحد رسید. روز گذشته تقاضا در عموم نمادهای بورسی قوت گرفت؛ به‌طوری‌که شاخص کل و شاخص کل هموزن تقریبا به یک میزان صعود کردند. همچنین در پایان دادوستدهای سه‌شنبه نقدینگی به ارزش 1188 میلیارد تومان در صفوف خرید 173 شرکت بورسی قرار گرفت. در مقابل، معامله‌گران در تنها 2 نماد با صف فروش مواجه شدند. از مهم‌ترین ویژگی‌های معاملات روز گذشته جابه‌جایی رکورد ارزش معاملات خرد و رسیدن آن به بیش از 4 هزار و 800 میلیارد تومان بود. به‌نظر می‌رسد سیلاب پول‌های ورودی به بورس، به‌رغم نگرانی‌ها از گسترش بیماری کووید-19 به رشد پرشتاب سهام منجر شده است.

 

بازار ارز

20-02

سرعت‌گیر بازارساز در فردوسی

نرخ دلار تا ساعت 16 روز سه‌شنبه و در بازار آزاد با رشد 100 تومانی به 15 هزار و 600 تومان رسید. روز گذشته اگرچه نرخ فروش دلار توسط صرافی‌های رسمی 100 تومان افزایش یافت، اما همچنان 800 تومان با نرخ بازار آزاد فاصله دارد. مداخله و اعمال کنترل‌های امنیتی بازارساز در جهت دستگیری دلالان ارزی از نوسانات دلار در مقطع روزانه کاسته است. رئیس‌کل بانک‌مرکزی پیش‌تر اعلام کرده بود که با هیجانات بازار ارز به‌طور هیجانی برخورد نخواهد شد، بلکه از رویکردهای اصولی بهره خواهند گرفت. این روزها کارشناسان نگرانی‌ها از اقدامات مقابله‌ای FATF و همچنین تب «کرونا» در کشور را در اوج‌گیری دلار موثر می‌دانند. گروه دیگری از تحلیلگران نیز فرا رسیدن سررسید گواهی‌های سپرده ریالی و آثار تورمی ناشی از آن را در هیجانات بازار ارز دخیل دانستند.

 

بازار سکه

20-03

عقبگرد سکه به کانال 5 میلیون

سکه که دوشنبه با شتاب بسیار بیشتری نسبت به ارز صعود کرده بود، دیروز مسیر متفاوتی را در پیش گرفت. درحالی‌که نرخ دلار دیروز افزایش یافت، سکه افت 90 هزار تومانی را تجربه کرد. به این ترتیب قیمت هر سکه طرح جدید ساعت 16 سه‌شنبه به 5 میلیون و 990 هزار تومان رسید. البته دیروز دلار هم در ساعات پایانی معاملات از سقف روزانه خود تا حدی عقب‌نشینی کرد. از آن مهم‌تر روز دوشنبه، تشدید نگرانی‌های فعالان بازار جهانی به دلیل شتاب گرفتن شیوع کرونا در خارج از چین منجر به رشد محسوس قیمت اونس در بازار جهانی شد. اما فلز زرد دیروز بخشی از این افزایش را از دست داد.به‌نظر می‌رسد برخی امیدواری‌ها به کشف واکسن برای ویروس کرونا در چرخش قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی موثر بود.