بازار سهام

شروع کاهشی بورس در آبان

روز گذشته شاخص کل بازار سهام با افت ۲۵۰۷ واحدی به کانال ۳۰۵ هزار رسید. افت شاخص کل در شرایطی صورت گرفت که سه‌شنبه بورس تهران صعود بیش از ۶هزار واحدی را تجربه کرد؛ از این رو به نظر می‌رسد برخی از سهامداران از این فرصت برای شناسایی سود کمتر استفاده کردند. این روزها انتشار گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه شرکت‌های بورسی اوج گرفته است. انتظار می‌رفت انتشار میزان درآمد شرکت‌ها در نیمه نخست سال از هیجان فروش و جو روانی منفی که طی روزهای گذشته شاهد آن بودیم بکاهد. به این ترتیب دیروز کاهش نوسانات قیمتی در بسیاری از سهم‌ها نسبت به روزهای گذشته مشاهده شد. با وجود این، به نظر می‌رسد گزارش‌های فصلی چندان در تعیین مسیر دیروز بورس اثرگذار نبودند و ترس از تداوم روند اصلاحی سهام همچنان پابرجاست.

11 (1)

 

بازار ارز

سه سیگنال منفی به دلار

بازار ارز این روزها ضمن دریافت پیام‌های مثبت از فضای سیاسی در حال عقب‌نشینی است. دیروز چهارمین افت متوالی بازار ارز با کاهش ۶۰ تومانی نرخ دلار به سطح ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان رقم خورد. شاخص ارزی در این موج نزولی چهار روزه افتی معادل ۸/ ۱ درصد را ثبت کرده و قدم به کمترین ارتفاع از هفتم شهریور گذاشته است. خبر آزاد شدن ارزهای بلوکه شده ایران توسط امارات یکی از سیگنال‌های مثبتی بود که دلار را تحت فشار گذاشت. از طرفی، با اعلام آمادگی مقامات وزارت خارجه برای گفت‌وگوی دوجانبه و ارسال پیام‌های مساعد از سوی سعودی‌ها، ریسک‌های سیاسی  منطقه‌ای فروکش کرده است. ضمن اینکه، اعلام تصویب لوایح مرتبط با FATF ازسوی سران سه‌قوه به فضای نزولی ارز دامن زد. با وجود فشار متغیرهای غیراقتصادی، تحلیلگران عقبگرد دلار به زیر مرز ۱۱ هزار تومان را دشوار می‌دانند.

11 (2)

 

بازار سکه

جدی‌ترین افت سکه طی پنج هفته

سکه دیروز همسو با روند نزولی نرخ دلار جدی‌ترین افت خود در پنج هفته اخیر را رقم زد. بهای هر سکه طرح جدید دیروز 55 هزار تومان (4/ 1 درصد) کاهش یافت و راس ساعت 16 به سطح 3 میلیون و 890 هزار تومان رسید که کمترین قیمت سکه از ۲۵ دی سال قبل است. فضای نزولی دلار به سکه هم سرایت کرده و قیمت این فلز گرانبها را با خود همراه کرد و به این ترتیب، عمق حباب منفی سکه را افزایش داد. از طرفی، تثبیت قیمت طلای جهانی در زیر مرز ۱۵۰۰ دلار طی دو هفته اخیر نسبت سکه با دلار را قوی‌تر کرد و عملا بازار جهانی از مدار اثرگذاری بر قیمت داخلی این فلز گرانبها خارج شد. با وجود جهت‌گیری سکه از روند دلار، همچنان شاهد تداوم معاملات این دارایی در زیر قیمت واقعی برای چهار ماه پیاپی هستیم.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

صعود طلا در سایه ابهامات برگزیت

قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی تا ساعت ۱۶ چهارشنبه به ۱۴۹۲ دلار رسید. شامگاه سه‌شنبه پارلمان بریتانیا جزئیات طرح جانسون برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا تا ۳۱ اکتبر را تصویب نکرد. اگرچه این اتفاق در روند برگزیت مثبت ارزیابی شد، اما به افزایش نااطمینانی‌ها و ابهام در روند پیشرفت آن منجر شد. در این شرایط به عقیده کارشناسان افزایش تقاضای تکنیکال از شمش طلا حمایت کرد. در سوی دیگر دیروز با ابراز نگرانی شرکت تگزاس اینسترومنتس از چشم‌انداز صنعت جهانی میکروچیپ، بازارهای سهام اروپا تحت فشار قرار گرفتند. این نگرانی از وضع تکنولوژی جهانی، از عوامل موثر بر صعودی شدن ارزش جهانی فلز زرد بود. چشم‌انداز روزهای آتی طلای جهانی به گام بعدی برگزیت یعنی رای کشورهای عضو اتحادیه اروپا به درخواست مهلت سه ماهه جانسون از این اتحادیه بستگی خواهد داشت.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

تلاش «تسه»ها برای جدایی از کف قیمتی

اوراق وام مسکن در معاملات دیروز عموما با رشد قیمت مواجه شدند. این در حالی بود که بهای امتیازهای وام طی روزهای اخیر روند نزولی داشت و روز دوشنبه به کمترین سطوح تنزل کرد. روند نزولی تا به آنجا رسید که در اکثر امتیازهای وام شاهد برگشت قیمت به کانال ۳۶ هزار تومان بودیم. این کمترین حد قیمتی طی حدود ۶ سال اخیر(از دی ماه ۹۲) است. البته فضای معاملات «تسه»ها همگن نیست و هر چه به تاریخ سررسید امتیازها نزدیک می‌شویم از جذابیت این اوراق کاسته می‌شود. دیروز کمترین قیمت در «تسه» آبان ۹۶ رقم خورد و عنوان بیشترین قیمت به «تسه» آبان  ۹۸ تعلق گرفت. کاهش حجم معاملات مسکن در کل کشور به کمترین سطح در چهار سال اخیر در کنار تثبیت سقف خرید اوراق وام، به رکود طولانی «تسه»ها دامن زده و به نظر می‌رسد این روند در میان‌مدت ادامه یابد.

11 (5)

 

بازار نفت

سیگنال کاهشی افزایش موجودی‌ها به نفت

چهارشنبه قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا به 8/ 53 دلار رسید. موجودی تجاری نفت آمریکا طبق آمار موسسه API هفته گذشته افزایش بیش از انتظار را ثبت کرد. رشد 45/ 4 میلیون بشکه‌ای این موجودی منجر به افزایش نگرانی‌ها از سمت تقاضای نفت و کاهش قیمت طلای سیاه شد. آمار رسمی موجودی تجاری نفت آمریکا چهارشنبه شب منتشر می‌شود. در سوی دیگر روز گذشته گمانه‌زنی‌ها از کاهش بیشتر تولیدات اوپک و غیراوپک پس از اظهارات جدید وزیر انرژی روسیه کمتر شد. سه‌شنبه رویترز از بررسی کاهش بیشتر تولیدات اوپک پلاس در نشست ماه دسامبر این گروه خبر داد. اما دیروز وزیر انرژی روسیه اعلام کرد هیچ درخواست رسمی در این خصوص شکل نگرفته است. در سوی دیگر، گلدمن ساکس دیروز پیش‌بینی خود از رشد تولید نفت شیل و رشد تقاضای نفت برای سال ۲۰۲۰ را کاهش داد.

11 (6)