محور گفتگوهای امروز صدراعظم آلمان و نخست وزیر انگلیس در سه حوزه مناسبات دوجانبه، سیاستهای اروپا و نیز مسائل بین المللی  بود.

صدراعظم آلمان درنشت خبری مشترک با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفت: مشتاقم بدانم برآورد دولت جدید انگلیس از اوضاع ایران، لیبی، سوریه و کره شمالی چیست. آنچه مسلم است ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت موضع واحدی دارند. وظیفه اتحادیه اروپا محافظت از یکپارچگی بازار تجاری واحد است. 
 
آنگلا مرکل در ابتدا گفت: خانمها و آقایان محترم! خوشحالم امروز، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، نخستین سفر رسمی خود را بعد از احراز سمت نخست وزیری به برلین انجام داد و بنابراین صمیمانه، حضور او را در اینجا خوشامد می گویم. طبیعی است که ما در این دیدار، دستورکار بسیار گسترده ای داشته باشیم که البته حاوی نکات مختلفی است. یکی از آنها مساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست. از طرف آلمان به صراحت اعلام کرده ایم ما از این تصمیم (عملی شدن برگزیت) بسیار متاسفیم اما این، یک واقعیت است و این خروج باید شکل بگیرد و محقق شود و ما در اتحادیه اروپا حتی بعد از خروج هم همچنان به مناسبات بسیار نزدیک خود با انگلیس ادامه می دهیم. در این میان مناسبات دوجانبه میان آلمان و انگلیس نیز برای ما از اهمیت برخوردار است.
 
ما روابط بسیار تنگاتنگ و بسیار صمیمی با هم داریم و من آرزو می کنم کیفیت این روابط در آینده نیز به همین شکل باقی بماند. ما نقاط مشترک بسیار زیادی با هم داریم و من از طرف آلمان، قرار است در صحبهای امروز به این مساله نیز بپردازم که یک خروج برنامه ریزی شده و توافق شده انگلیس از اتحادیه اروپا مورد استقبال ماست. با این حال همواره بر این نکته تاکید کرده ایم که این آمادگی را نیز داریم که چنانچه در نهایت یک چنین توافقی در مورد خروج، حاصل نشد ما حتی برای خروج (بدون توافق) نیز دست بکار شویم. طبعا به ویژه، مساله زندگی بسیاری از شهروندان انگلیسی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مساله ای قابل تامل است. در عین حال چنانچه انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود و دیگر عضو اتحادیه نباشد و در واقع یک کشور ثالث باشد، آن را هم باید مدنظر داشته باشیم. تلاش خواهیم کرد بعد از گذشت زمان (تحقق برگزیت) در خصوص پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای انعقاد یک توافقنامه تجارت آزاد (میان اتحادیه و انگلیس) نیز با هم گفتگو کنیم.
 
مرکل افزود: ما مطالبی، غیر از برگزیت هم برای گفتگو داریم. مشاهده می کنید جهان، این روزها به جهانی ناآرام تبدیل شده است. ما ظرف روزهای آتی در اجلاس سران گروه هفت در فرانسه بار دیگر با هم دیدار و گفتگو خواهیم کرد و به همین مناسبت، من بسیار مشتاقم بدانم دولت جدید انگلیس چه ارزیابی از اوضاع ایران، لیبی، سوریه و نیز کره شمالی دارد. ما در مورد اوضاع خطرناک این روزهای (اعتراضات) هنگ کنگ نیز با هم گفتگو خواهیم کرد و همین طور راجع به چالشهای دیگری که امروز، جهان با آنها مواجه است. از طرف خود، این احساس را دارم که با روحیه ای از صمیمیت و نیز آرزوی دستیابی به یک درک (مشترک) و نیز اقناع برای درک ارزشها و جایگاه یکسان به دنبال یافتن راه حلها باشیم و دوباره، صمیمانه به شما جناب آقای نخست وزیر، بوریس جانسون عزیز، حضور شما را در آلمان خوشامد می گویم.

همچنین بوریس جانسون, نخست وزیر انگلیس گفت : در دیدار با آنگلا مرکل, صدر اعظم آلمان , ما درباره طیف گسترده ای از موضوعات از جمله روسیه, ایران, چین و هنگ کنگ گفتگو کردیم.

وی افزود: به طور واضح اعلام می‌کنم که ما در انگلیس خواهان دستیابی به یک توافق بر سر برگزیت هستیم ونمی توانیم توافقی را قبول کنیم که باعث تقسیم بریتانیا شود. ما می‌خواهیم از ۳.۲ میلیون تبعه کشورهای اتحادیه اروپا در انگلیس محافظت کنیم. 
 
نخست وزیر انگلیس درباره چالش مرزی  با ایرلند نیز گفت: زمان آن رسیده تا راه حل هایی برای مشکل مرزی با  ایرلند پیدا کنیم.

صدر اعظم آلمان برای نخستین بار از زمان روی کار آمدن بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و احتمالا آخرین بار در زمان عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا در برلین میزبان او شد.
محور گفتگوهای دو طرف برگزیت است در حالیکه اروپایی‌ها با هر گونه قید و شرطی مخالفند و جانسون مجبور است توافق آن‌ها را در برخی امور از جمله برقراری مقررات مرزی در جزیره ایرلند جلب کند.

با وضع مقررات مرزی میان ایرلند شمالی به عنوان جزئی از بریتانیا و ایرلند جنوبی به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا از سویی امکان شعله ور شدن مجدد اختلافات تاریخی بین دو ایرلند ایجاد می‌شود و از سوی دیگر مقررات مرزی برای حمل کالا و رفت و آمدن اشخاص رسما به جدایی میان اتحادیه اروپا و انگلیس می‌انجامد.

در زمان ورود بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس به دفتر صدراعظم آلمان برای دیدار با آنگلا مرکل، فریادهای «برگزیت را متوقف کنید» شنیده شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.