بازار سهام

عقب‌نشینی ۸ کانالی شاخص بورس

در آخرین جلسه معاملاتی این هفته، دماسنج اصلی بورس تهران با ریزش ۷۹۱۵ واحدی و ضمن عقبگردی هشت کانالی در سطح ۲۹۴۱۶۷ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار سهام که از سه‌شنبه روند اصلاح قیمت را در پی شناسایی سود معامله‌گران و پس از رشد پرشتاب قیمت‌ها در پیش گرفته بود، روز گذشته نیز بیشترین افت درصدی خود را طی دو ماه اخیر تجربه کرد. افزایش ریسک‌های سیاسی، روند کاهشی قیمت‌ها در بازار جهانی و برخی تحلیل‌ها در ارتباط با حبابی بودن بازار سهام مهم‌ترین عوامل دخیل در ریزش قیمت‌ها بودند؛ ۸۵درصد از نمادهای بورسی معاملات چهارشنبه را با افت قیمت سپری کردند و ۷۲ نماد نیز به ارزش ۹۴ میلیارد تومان در صف فروش قرار گرفتند. با این حال رخوت دیگر بازارهای مالی سبب شده نقدینگی وارد شده به بورس به همان اندازه برای خروج عجله‌ای نداشته باشد. به این ترتیب بورس تهران به‌‌رغم ریزش سنگین روز گذشته شاهد تشکیل صف خرید در ۳۷ نماد از صنایع مختلف بود.

11 (1)

 

بازار ارز

آرامش ارزی در بحبوحه اخبار

دادوستدهای بازار ارز طی معاملات روز گذشته با آرامش نسبی دنبال شد و مسیر صعودی و ملایم روز سه‌شنبه را ادامه داد. تا ساعت 16 روز گذشته هر دلار آمریکا در سطح ۱۱۴۴۰ تومان معامله‌ می‌شد که افزایش ۲۰ تومانی را نسبت به روز سه‌شنبه نشان می‌داد. روند ملایم روزهای اخیر را می‌توان در دو عامل اساسی بازنگری کرد. اول آنکه فعالان این بازار موضوع مذاکره احتمالی بین مقامات ایرانی و آمریکایی را چندان جدی قلمداد نکردند و واکنش حساسی به این گمانه‌زنی‌های خوشبینانه نشان ندادند. به این ترتیب کمتر شدن احتمال دیدار رودرروی روسای جمهور دو کشور فرض پیشینی را در این بازار بر هم نزده است. در وهله بعدی بازار ارز به‌عنوان دماسنج سیاسی کشور در مقطع فعلی، تنش‌های منطقه‌ای را عامل چندان اثرگذاری در تحولات آتی بازتاب نمی‌دهد. به نظر می‌رسد دلار برای تثبیت در نیمه دوم کانال ۱۱ هزار تومان به محرک‌های جدی‌تری نیاز دارد.

11 (2)

 

بازار سکه

همگامی سکه و ارز

قیمت سکه نیز در بازار روز گذشته رشدی ملایم و هم‌پای دلار تجربه کرد. بر این اساس دادوستدهای هر سکه طرح جدید تا ساعت 16 روز گذشته در حدود 4 میلیون و 45 هزار تومان گزارش شد که رشدی 15هزار تومانی را نسبت به دادوستدهای روز قبل‌تر نشان می‌داد. ثبات تقریبی قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی سبب شده است تا سکه در مسیر قیمتی خود نرخ دلار را دنبال کند. به این ترتیب عوامل موثر بر این بازارها تا حدود زیادی بر یکدیگر منطبق است. با این وجود در رابطه با روند آتی، همچنان سکه به بازارهای جهانی چشم‌دوخته است. آرامش فعلی طلا در بازارهای جهانی خود نشانه مطلوبی از عدم انتظار برای بالاگرفتن تنش‌های ژئوپلیتیک است. با این حال ورود اقتصاد جهانی به فاز رکود می‌تواند مسیر سکه و دلار را از یکدیگر جدا کند و بازار سکه را با رونق بیشتری همراه کند.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

فلز زرد در انتظار رای فدرال رزرو

هر اونس طلا تا ساعت 16 چهارشنبه 1502 دلار معامله شد. نوسان نامحسوس طلا در روز گذشته نشان از واکنش اندک بازار جهانی به تنش‌های منطقه‌ای دارد و از سوی دیگر نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی دنیا احتمال تشدید درگیری‌ها را جدی قلمداد نمی‌کنند. از سوی دیگر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا چهارشنبه شب سیاست‌های پولی ماه آینده را مشخص می‌کند که در صورت اتخاذ سیاست‌ کاهش نرخ بهره، از طلای جهانی حمایت خواهد شد. سرمایه‌گذاران تا همین اواخر از کاهش 25/ 0واحد درصدی نرخ بهره برای دومین بار در دهه اخیر تقریبا مطمئن بودند، اما رشد برخی داده‌های مهم اقتصادی ایالات‌متحده، از جمله آمارهای ایجاد اشتغال و بهره‌وری نیروی کار، از انتظارات برای کاهش نرخ بهره کاست. آخرین نتایج نظرسنجی دیده‌بان CME، نشانگر انتظار  ۶۱ درصدی فعالان بازار برای کاهش نرخ بهره است.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

رشد «تسه»ها پس از 3 روز نزولی

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 (تسه 9610) دیروز با صعود 5/ 0درصدی به روند نزولی سه روزه خود پایان داد و در نهایت 40090 تومان معامله شد. با این حال نیمی از اوراق وام معاملات روز گذشته را صعودی و نیمی دیگر نزولی به پایان بردند. از این رو میانگین قیمت اوراق مذکور کاهش اندک 3/ 0درصدی را تجربه کرد. بازار مسکن شهریور با کاهش بیش از ۶۰ درصدی خرید و فروش مسکن در کل کشور، بیشترین افت خود را دست کم از سال ۱۳۹۲ تجربه کرد. این وضعیت رکودی در بازار مسکن سبب شده تا از قیمت‌های پیشنهادی تا حدودی کاسته شود. با این حال افزایش قیمت مسکن در سال‌های گذشته و در نتیجه عدم کفاف تسهیلات موجود برای خرید سبب شده تا حتی کاهش هزینه خرید اوراق «تسه» نیز محرک جدی به شمار نرود.

11 (5)

 

بازار نفت

طلای سیاه بر موج اخبار و آمار

نفت خام وست تگزاس آمریکا روز سه‌شنبه با ادعای وزیر نفت عربستان درخصوص بازگشت نیمی از تولید این کشور به روال عادی و احیای دو هفته‌ای باقی تولید از دست رفته نزدیک به 6درصد افت را تجربه کرد. طلای سیاه روز گذشته، نیز به مسیر نزولی خود ادامه داد و هر بشکه آن 4/ 58دلار قیمت خورد. عبدالعزیز بن سلمان در اولین نشست خبری خود پس از حمله به تاسیسات آرامکو از تولید 9/ 9بشکه‌ای نفت در سپتامبر و اکتبر خبر داد و خاطرنشان کرد عرضه این ماه نفت عربستان به مشتریانش بدون مشکل انجام خواهد شد. همچنین ظرفیت تولید روزانه عربستان تا پایان سپتامبر به ۱۱ میلیون بشکه و در انتهای ماه نوامبر به ۱۲ میلیون بشکه (ظرفیت تولید قبل از حملات) افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر آمار چهارشنبه شب موجودی ذخایر نفت آمریکا زیر ذره‌بین فعالان بازار نفت قرار دارد.

11 (6)