بازار سهام

استقرار بورس در ارتفاع ۳۰۰ هزارتایی

بورس تهران که اخیرا خبرهای موافقی از بازار جهانی و فضای سیاسی حاکم بر رابطه ایران و آمریکا دریافت کرده بود، با جذب مستمر منابع خرد به ششمین صعود متوالی دست یافت. دیروز شاخص کل با رشد قیمت در ۷۵ درصد از تعداد کل نمادهای بورسی ۵/ ۱ درصد ارتفاع گرفت و به سطح بی‌سابقه ۳۰۴ هزار و ۴۶۰ واحد رسید. جنب‌وجوش جسورانه معامله‌گران ارزش معاملات خرد را تا رقم قابل‌توجه ۲ هزار میلیارد تومان بالا برد و ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی پشت صف‌های خرید ماند. شدت رشد قیمت و نحوه توزیع نقدینگی از وزن‌دهی به موضوع افزایش سرمایه و خوش‌بینی معامله‌گران به اخبار دریافتی از فضای سیاسی و بهبود وضع نسبی بازار جهانی در هفته گذشته حکایت داشت. اگر مقیاس خرید را سودآوری شرکت‌ها و وضع بنیادی حاکم بر سهام بدانیم، رفتار اخیر بازار را نمی‌توان منطبق بر منطق بنیادی توجیه کرد.

20 (1)

 

بازار ارز

رصد روندهای موقت ارزی

بازار ارز معاملات اولین روز کاری هفته را در مدار نزولی طی کرد. دلار که در دو روز پایانی هفته قبل در مسیر نزولی گام برداشته بود، روز شنبه در سومین افت متوالی ۵۰ تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به سطح ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان تنزل کرد. دلار یکشنبه هفته گذشته و قبل از تعطیلات تا سطح ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان پیش رفته بود اما با انتشار خبر برکناری جان بولتون، مشاور ضدایرانی امنیت ملی کاخ سفید، در موجی نزولی طی سه روز کاری ۶/ ۲ درصد عقب نشست. به‌نظر می‌رسد فعالان ارزی کشور نیز همانند بازار نفت به این تصور رسیده‌اند که آمریکا با تغییرات سیاسی در کاخ سفید از تحریم‌های خود علیه ایران عقب‌نشینی کرده است. با وجود غلبه خوش‌بینی‌ها برخی معتقد به حمایت تقاضای تجاری از نرخ دلار در پاییز هستند.

20 (2)

 

بازار سکه

فشار دوجانبه بر سکه

بازار سکه در معاملات شنبه از دو سو تحت‌فشار بود. از یک‌طرف، بازار داخلی ارز مسیر نزولی خود را برای سومین روز متوالی تجربه کرد و از طرف دیگر، بازار طلا در روز جمعه افت معناداری را پشت‌سر گذاشت. اثر منفی اهرم‌های دوگانه دلار و اونس سبب شد تا بهای هر سکه طی روز گذشته 25 هزار تومان افت کند و به سطح 4 میلیون و 45 هزار تومانی بازگردد. با عقب‌نشینی 6/ 0 درصدی سکه طی روز گذشته میزان افت قیمت در این بازار از ابتدای سال به رقم 13درصد رسید و تغییرات خود را به دلار (افت 6/ 13 درصدی) نزدیک کرد. البته افت چشمگیر اونس در روز جمعه نیز فشار مضاعفی بر سکه وارد کرد. بهای اونس در معاملات پایانی هفته به‌دلیل پیشرفت مذاکرات تجاری به زیر مرز روانی 1500 دلار سقوط کرد و سکه را متاثر ساخت.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

ضعیف‌ترین هفته اونس در 5 ماه

طلای جهانی هفته قبل را در تلاطمی شدید پشت‌سر گذاشت. اونس جهانی از ابتدای هفته گذشته پس از آنکه چین بخشی از کالاهای آمریکایی را معاف از وضع تعرفه‌های جدید کرد، روند نزولی به خود گرفت و تا سطح ۱۴۸۸ دلاری (کف پنج هفته) تنزل کرد. سپس روز پنج‌شنبه و درست پس از اعلام برنامه‌های انبساط پولی توسط بانک مرکزی اروپا (خرید اوراق قرضه و کاهش نرخ بهره به ۵/ ۰ درصد) اونس طلا جهش حدود ۲ درصدی را تجربه کرد و به ۱۵۱۷ دلار رسید. اما عمر حرکت صعودی طلا بسیار کوتاه بود، به‌طوری‌که روز جمعه و پس از خبر تاخیر تعرفه‌های اضافی آمریکا بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی دچار افت شدید شد و ضعیف‌ترین هفته طلا از اواخر مارس  رقم خورد. نشست بانک‌های مرکزی آمریکا، انگلستان و ژاپن رویدادهای مهم بازار طلا در هفته پیش‌روست.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»ها حول مرز

اوراق وام مسکن معاملات روز گذشته را عموما تحت‌فشار به پایان بردند. ارزش 70 درصد از تعداد کل امتیازهای وام (16 نماد از 23نماد تسه) در جریان دادوستدهای دیروز کاهش یافت. با عقب‌نشینی عموم «تسه»‌ها متوسط قیمت در این بازار فرابورسی به زیر مرز 42هزار تومان برگشت. اوراق وام طی این چند روز روند متلاطمی را سپری کردند. متوسط قیمت‌ها در این بازار که در هفته دوم شهریور به زیر مرز 40هزار تومان تنزل کرده بود، در روزهای بعد با ورود تقاضای تکنیکی به بازار تغییر مسیر داد و به بالای مرز 42 هزار تومان رسید. با وجود این، عموم «تسه»ها طی روز گذشته امکان عبور از این سطح را نیافتند و در کانال 41 هزار تومانی متوقف شدند. همچنان تنها عاملی که می‌تواند قیمت‌ها را به تحرک وادارد سیاست‌های اعتباری مسکن و ارتقای سقف خرید «تسه»هاست.

20 (5)

 

بازار نفت

خوش‌بینی نفت به روابط تهران-واشنگتن

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا در هفته گذشته 3/ 3 درصد افت کرد و به سطح 8/ 54 دلار تنزل کرد. شاخص‌های نفتی معاملات هفته گذشته را با خبر تغییر وزیر انرژی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، یعنی عربستان، آغاز کردند و با تصور کاهش محدودیت عرضه از سوی این قدرت نفتی روند صعودی را در پیش گرفتند. ضمن اینکه پیشرفت مذاکرات تجاری و همچنین کاهش موجودی‌های هفتگی برای چهارمین هفته متوالی به مدد نفت آمد و شاخص WTI را تا سقف یک و نیم ماه اخیر بالا برد. با وجود این، روز سه‌َشنبه خبر برکناری جان بولتون، از سوی فعالان بازار نفت به کاهش اختلافات بین آمریکا با ایران و ونزوئلا (دو عضو اوپکی تحت‌تحریم‌های ایالات‌متحده) تعبیر و موجب افت قیمت‌ها شد. برآوردهای اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی از مازاد عرضه در سال آینده هم فضای منفی را تشدید کرد.

20 (6)