بازار سهام

افت ابتدای هفته شاخص کل جبران شد

شاخص کل بورس تهران طی معاملات دیروز ۳۹۹۵ واحد به ارتفاع خود افزود و در سطح ۲۱۱ هزار و ۷۴۶ واحدی قرار گرفت. قفل نشدن صف‌های فروش در تجربه ریزش هفته گذشته بورس، خیال معامله‌گران را از عمق نقدشوندگی راحت کرد تا بروز ریسک‌های سیستماتیک کمتر مورد توجه بورس‌بازان قرار گیرد. بر خلاف افت بازارهای جهانی سهام با سیگنال تشدید جنگ تجاری با اقدامات تلافی‌جویانه پکن، هیجان فروش در بورس تهران بدون توجه به تنش‌های موجود فرو نشست و عموم صنایع ۳۸ گانه بورسی (به غیر از منسوجات) سبزپوش شدند. افزایش نرخ دلار نیمایی و تقسیم سود نیز باعث شد تا تعداد بیشتری از فعالان بورسی موقعیت خرید به خود بگیرند. در این میان گروه بانکی با اختلاف بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. سیمان‌سازان نیز به واسطه تقاضای قوی به رتبه سوم گروه‌های پر معامله صعود کردند.

20 (1)

 

بازار ارز

بازگشت دلار به بالای مرز 15 هزار

دیروز هر دلار آمریکا 90 تومان افزایش قیمت یافت و ساعت ۱۶ به بهای ۱۵ هزار و ۸۰ تومان به فروش رفت. به گفته برخی از فعالان بازار ارز معاملات دیروز از هیجان خاصی برخوردار نبود و پس از ورود دلار به کانال ۱۵ هزار تومانی نوسان نرخ ارز محدود شد. دلار معاملات صبح دیروز را روی قیمت ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان آغاز کرد و نوسان‌گیران سعی داشتند با تکیه بر تنش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مقدمه رشد بیشتر را فراهم کنند. با وجود این نبود تقاضای کافی در بازار مانع از رسیدن دلالان به اهداف خود شد و دامنه نوسان نرخ ارز را محدود کرد. عرضه کافی دلار توسط بازارساز به فروکش هیجان اخیر بازار دلار کمک کرد. دیروز نرخ حواله درهم نیز محدود بود و این ارز با رشد تنها ۱۰ تومانی به سطح ۴ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

20 (2)

 

بازار سکه

حباب سکه نصف شد

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته به بهای 5 میلیون و 50هزار تومان به فروش رفت که این رقم 45 هزار تومان بیش از بهای بسته‌شده دوشنبه است. دیروز سکه نوسان بیشتری را نسبت به نرخ ارز تجربه کرد و دلیل آن همگرایی دلار و طلای جهانی برای افزایش قیمت این دارایی ارزشمند بود. اونس طلا به واسطه تشدید مناقشات تجاری پکن و واشنگتن و اقدامات متقابل چین در برابر تعرفه آمریکایی صعودی شد و خود را به مرز روانی ۱۳۰۰ دلاری نزدیک‌تر کرد. به این ترتیب رشد ۶/ ۰درصدی شاخص ارزی کشور و افزایش ۱/ ۱ درصدی بهای هر اونس طلا در بازار جهانی منجر به رشد ۹/ ۰ درصدی بهای سکه شد. طی معاملات سه‌شنبه ارتفاع حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده نصف شد و در سطح ۳۱ هزار تومان قرار گرفت.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

اوج‌گیری طلا در سایه ریسک‌ها

دیروز هر اونس طلا 1/ 1 درصد افزایش قیمت یافت و ساعت 4 بعد از ظهر به بهای 1297 دلار به فروش رفت. دوشنبه شب وزارت اقتصاد چین اعلام کرد که به تلافی اقدامات اخیر ترامپ، روی بیش از ۶۰میلیارد دلار کالای وارداتی آمریکایی تعرفه ۲۵ درصدی اعمال خواهد کرد. از سمت دیگر چین در خرید اوراق قرضه ایالات متحده تجدید نظر خواهد کرد. با انتشار این خبر بازارهای بورس آمریکا کاهشی شدند و سهام اپل ۵ درصد افت کرد. در همین راستا جریان نقدینگی از دارایی‌های پرریسک به سمت پناهگاه‌های امن سرمایه تغییر جهت داد و قیمت فلز زرد تا سقف ۱۳۰۳ دلار نیز افزایش یافت. با وجود این اظهارات بعدی ترامپ در مورد خوش‌بینی به حصول توافق و جهش خیره‌کننده بیت‌کوین به بالای مرز ۸ هزار دلاری بخشی از رشد اخیر طلا را اصلاح کرد.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

حبس «تسه 9610» در کانال 49

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» در جلسه دادوستدی دیروز حدود ۲/ ۰ درصد افزایش یافت و به قیمت پایانی ۴۹هزار و ۹۹۳ تومان به فروش رفت. پس از آنکه سه‌شنبه گذشته این تسه برای چندمین بار به زیر مرز ۵۰ هزار تومانی تنزل کرد، در ۵ روز کاری گذشته نتوانسته است از کانال ۴۹ هزار تومانی رهایی یابد. اکثر سررسیدهای وام مسکن دیگر نیز در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند (به غیر از دو مورد) و میانگین قیمتی آنها با رشد محدود وارد کانال ۵۰ هزار تومانی شد. بازدهی «تسه۹۶۱۰» از ابتدای سال منفی ۳/ ۶ درصد بوده است؛ در حالی که بازار سهام، دلار و سکه در مدت زمان مشابه به ترتیب ۵/ ۱۸ ، ۱۴ و ۶/ ۷ درصد رشد کرده‌اند. همین عقب‌افتادگی مانع از جذب جریان نقدینگی به منظور کسب سود در بازار «تسه‌ها» شده است.

20 (5)

 

بازار نفت

نوسان نفت با جنگ تجاری

سه‌شنبه هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI»  ۱/۴ درصد افت قیمت داشت و راس ساعت ۱۶ به بهای ۶/ ۶۱ دلار به فروش رسید. دوشنبه و در پی فراگیر شدن خبر صدمات وارده به نفتکش‌های عربستانی در بندر فجیره بهای نفت تا ۶۳ دلار نیز رشد کرد. با این حال اعلام تعرفه‌های تلافی‌جویانه چین روی کالاهای آمریکایی چشم‌انداز تقاضای نفت را کاهش داد و منجر به اصلاح قیمت طلای سیاه شد. چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان به شمار می‌آید و تداوم جنگ تجاری سطح تقاضا در آینده را محدود می‌کند. دیروز حمله پهپادهای حوثی به تاسیسات خطوط انتقال نفت عربستان خبرساز شد و این خبر در ادامه هفته می‌تواند بهای نفت را تحت تاثیر قرار دهد. در هفته جاری گزارش ماهانه اوپک و چشم‌انداز آتی بازار نفت آژانس بین‌المللی انرژی منتشر خواهد شد.

20 (6)