بازار سهام

بورس در مسیر اصلاح

شاخص کل بورس تهران دیروز بیش از ۷/ ۰درصد کاهش یافت و در سطح ۲۰۲ هزار و ۸۵۷ واحد قرار گرفت. دوشنبه خبر لغو معافیت خریداران نفت ایران با تشدید نگرانی به اصلاح دماسنج بورس انجامید. این روند اصلاحی دیروز با شدت و دامنه بیشتری ادامه یافت تا شاخص کل بازار سهام دومین افت جدی را در سال جدید تجربه کند. با این حال انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها در سامانه کدال، نزدیک شدن به فصل مجامع و تمرکز بر مولفه‌های بنیادی همچون سودآوری باعث شده تا اکثر معامله‌گران ماندن در بازار را بر فروش سهام ترجیح دهند. دیروز نماد بانک صادرات به معاملات بازگشت و ضمن رشد قیمت در صدر جدول عموما سرخ رنگ نمادهای موثر بر شاخص کل قرار گرفت.

20-01

 

بازار ارز

بی‌اعتنایی دلار به اخبار سیاسی

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶  دیروز با رشد ۱۰ تومانی به بهای ۱۳ هزار و ۸۹۰ تومان معامله شد. دلار معاملات ابتدایی خود را بالای مرز ۱۴ هزار تومانی آغاز کرد و نوسان‌گیران قصد داشتند با شایعه‌سازی حول خبر عدم تمدید معافیت نفتی ایران تقاضای دلار را زیاد و نرخ ارز را در کانال ۱۴هزار تثبیت کنند. با این وجود احتمال تمدید معافیت چین و هند باعث شد تا سطح تقاضای احتیاطی اندک باشد و دلار در مسیر اصلاحی قدم بردارد. سیاست بازارساز در قیمت‌گذاری نیز در کنترل نرخ ارز موثر واقع شد. دیروز صرافی‌های عامل بانک مرکزی نرخ فروش خود را نسبت به آخرین قیمت روز دوشنبه افزایش داده و به سطح ۱۳هزار و ۹۰۰ تومان رساندند تا مانع از شکل‌گیری فاصله آربیتراژی شوند.

20-02

 

بازار سکه

ثبات سکه در دوگانه اونس و دلار

هر سکه طرح جدیددیروز بدون تغییر خاصی نسبت به روز ماقبل به بهای 4 میلیون و 860 هزار تومان به فروش رفت. بسیاری از فعالان بازار اعتقاد داشتند خبر عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران می‌تواند سمت تقاضا دلار را تقویت و متعاقبا موج صعودی جدیدی در بازار سکه ایجاد کند. اما مدیریت موثر بازارساز در قیمت‌گذاری دلار باعث شد تا شاخص ارزی کشور تنها ۱۰ تومان افزایش قیمت یابد. علاوه بر رفع فاصله آربیتراژی، جدی نگرفته شدن خبر مذکور نیز در معاملات بازار ارزی نمود پیدا کرد. از سمت دیگر اونس طلا نیز کاهشی شد تا سکه به رشد محدود نرخ ارز بی اعتنا باشد و قیمت روز دوشنبه خود را حفظ کند. طی دیروز حباب سکه نیز ۲۲ هزار تومان افزایش ارتفاع یافت.

20-03