بازار سهام

شاخص کل هم‌وزن شتاب گرفت

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز یکشنبه ۲۱۵۶ واحد دیگر رشد کرد و در ارتفاع ۲۲۴ هزار و ۵۴۴ واحدی قرار گرفت. با رشد ۹۷/ ۰درصدی دیروز، نماگر بورس در آستانه قله تاریخی ۱۴اردیبهشت قرار گرفت. در روزی که تنها چهار صنعت از صنایع ۳۸‌گانه بورسی در محدوده منفی معاملاتی قرار گرفتند، ضعف نسبی تقاضا در سهام کالایی و صادراتی به دلیل تردید در روند قیمتی کامودیتی‌ها در بازار جهانی منجر به چرخش محور خرید به سهام کوچک‌تر شد. در نتیجه این امر شاخص کل هم‌وزن توانست ۳/ ۲ درصد افزایش یابد. در ضعف تقاضا در غول‌های کالایی بورس، خودرویی‌ها و بانکی‌ها بازهم مورد اقبال بورس‌بازان قرار گرفتند و بیشترین ارزش معاملات را با اختلاف متعلق به خود کردند. نمادهای پالایشی‌ نیز که پس از وقفه دو‌روزه به معاملات بازگشتند، واکنش شدیدی به ریزش قیمت نفت نداشتند.

20 (1)

 

بازار ارز

اصلاح دلار با کاهش ریسک‌ها

هر دلار آمریکا طی معاملات دومین روز کاری هفته ۳۲۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و راس ساعت ۱۶ به بهای ۱۳ هزار و ۳۳۰تومان مبادله شد. شاخص ارزی کشور با افت ۳/ ۲ درصدی دیروز به کمترین حد خود از پنجم فروردین ماه رسید. در آن تاریخ نرخ ارز در سطح ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان قرار داشت. دلار از ابتدای روز در محدوده منفی قرار گرفته بود و عامل اصلی آن تقاضای کم‌‌رمق در بازار بود. با این حال گفته‌های وزیر امور خارجه آمریکا روند نزولی دلار را از ساعت 15 و 30 دقیقه تسریع کرد. پمپئو اعلام کرد آمریکا حاضر است بدون هیچ پیش‌شرطی با ایران مذاکره کند. در صورت دریافت پالس‌های مثبت از سمت مقامات کشورمان دلار حمایت ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومانی را از دست خواهد داد و آماده نزول بیشتر خواهد شد.

20 (2)

 

بازار سکه

کف قیمتی سکه در سال 98

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته به بهای 4 میلیون و 530 هزار تومان به فروش رفت و افت روزانه 105 هزار تومانی را تجربه کرد. با توجه به ثبات اونس طلا به دلیل تعطیلی بازار جهانی، افت آرام دلار در نیمه نخست معاملات دیروز سکه را با خود همراه کرد. به دلیل کمبود تقاضا چه در بازار ارز و چه در بازار سکه، بهای هر سکه طرح جدید تا ساعت ۱۵:۳۰ تنها ۳۰ هزار تومان کاهش یافته بود. با این حال انتشار اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص آمادگی ایالات متحده برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران ذهنیت معامله‌گران را تغییر داد و نرخ ارز و سکه با شدت بیشتری اصلاح شد. افت ۳/ ۲ درصدی دیروز سکه بهای این دارایی ارزشمند را به کمترین حد خود از ۱۲اسفند گذشته رساند.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

درخشش طلا با تعرفه‌های جدید ترامپ

هر اونس طلا در بازار جهانی طی هفته گذشته 6/ 1 درصد رشد کرد و در آخرین معاملات به قیمت 5/ 1305 دلار به فروش رسید. به این ترتیب قیمت فلز زرد به اوج 7 هفته‌ گذشته رسید و طلا توانست پس از گذشت 4 ماه نزولی در سال 2019 طی ماه می بازده مثبت برای خود به ثبت برساند. مهم‌‌ترین عامل تحرک قیمت طلا اعمال تعرفه‌های جدید ترامپ روی کالاهای مکزیکی است. ترامپ این بار مهاجرت غیرقانونی به خاک آمریکا را بهانه جنگ تجاری جدید کرده است. پس از این خبر بازارهای سهام آمریکا وارد محدوده منفی معاملاتی شدند. بسیاری از خودروسازان آمریکایی سال‌ها است که درون خاک مکزیک واحدهای تولیدی خود را مدیریت می‌کنند و افزایش تعرفه‌ها به شدت حاشیه سود آنها را محدود خواهد کرد. در نظرسنجی سایت کیتکو ۶۰ درصد کارشناسان وال‌استریت معتقدند که روند صعودی طلا در هفته جاری حفظ خواهد شد.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

چهارمین رشد متوالی «تسه 9610»

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» طی جلسه معاملاتی دیروز چهارمین رشد متوالی خود را پشت سر گذاشت و با افزایش ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۴۸ هزار و ۷۸۶ تومان به فروش رسید. عموم سایر سررسیدهای وام مسکن نیز وضعیت مناسبی داشتند و به غیر از ۶ مورد در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند. دامنه زیاد نوسان این اوراق طی روزهای گذشته باعث پراکندگی قیمت این اوراق شده است، با این حال بهای اکثر «تسه‌ها» زیر مرز ۵۰ هزار تومانی قرار دارد. با مرور گزارش ماهانه تحولات بازار مسکن بانک مرکزی در اردیبهشت ماه به خوبی متوجه رکود تورمی حاکم بر بازار «تسه‌ها» می‌‌شویم. بنا بر داده‌های این گزارش متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران ۷/ ۱۲۶ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۵/ ۱۲ و ۱۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

20 (5)

 

بازار نفت

افت نفت با خیزش ریسک‌های اقتصادی

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» طی معاملات هفته گذشته بیش از ۵/ ۹ درصد کاهش قیمت یافت و به بهای ۳۷/ ۵۳ دلار مبادله شد. به این ترتیب طلای سیاه به کف قیمتی از دوازدهم ماه فوریه رسید. افزایش تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا، رشد اقتصادی چین به عنوان دومین اقتصاد برتر دنیا و بزرگ‌ترین‌ واردکننده نفت در سراسر جهان را محدود کرده است. علاوه بر این تعرفه‌های جدید ترامپ روی کالاهای مکزیکی برای اعمال فشار به دولت این کشور برای جلوگیری از مهاجرت غیر قانونی به خاک ایالات متحده ریسک‌های اقتصادی را گسترش داده است. هراس معامله‌گران از کاهش بیشتر منجر به افت ۸ درصدی قراردادهای آتی خرید نفت در آمریکا شده است. تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا نیز پس از ۳ هفته کاهشی ۳ واحد افزایش یافت و با انبساط مجرای عرضه به افت بهای نفت شدت بخشید.

20 (6)