بازار سهام

بازگشت آرامش به معاملات بورسی

شاخص کل بورس تهران طی معاملات هفته گذشته بیش از ۳/ ۴درصد رشد کرد و در نهایت در ارتفاع ۲۲۴ هزار و ۴۷۷ واحد قرار گرفت. دماسنج بورس تنها روز شنبه نزولی بود و در ادامه با ثبت دومین هفته صعودی یک گام دیگر به اوج ۱۴ اردیبهشت ماه نزدیک‌تر شد و فاصله خود تا قله تاریخی را به ۱۳۳ واحد رساند. آرامش نسبی قیمت کامودیتی‌ها طی هفته قبل در بازار جهانی و چرخش مواضع تند مقامات آمریکایی در مورد ایران از سطح نگرانی معامله‌گران بورسی کاست. تقویت سمت تقاضا با همراهی سیگنال‌های حذف ارز دستوری ۴۲۰۰تومانی در برخی صنایع منجر به فعالیت بیشتر معامله‌گران در نمادهای وابسته شد و همین امر به رشد بیشتر شاخص هموزن انجامید.

20-01

 

بازار ارز

تثبیت دلار در کانال ۱۳ هزار؟

هر دلار آمریکا طی معاملات پنج‌شنبه ۱۸۰ تومان افزایش یافت و در نهایت در قیمت ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان به کار خود پایان داد. به این ترتیب بازدهی شاخص ارزی کشور در هفته گذشته منفی ۵/ ۳ درصد شد و نرخ ارز برای سومین هفته متوالی مسیر نزولی را طی کرد. کاهش سطح تنش‌های منطقه‌ای و اخبار نامطلوب سیاسی نقش عمده‌ای در تغییر ذهنیت معامله‌گران ارزی داشت و منجر به افت سطح تقاضای احتیاطی در بازار شد. از جمله این اخبار صحبت‌های ترامپ در‌خصوص تمایل به مذاکره با ایران پس از لفاظی‌های اخیر مقامات این کشور بود. بازارساز نیز با قیمت‌گذاری هوشمندانه و عرضه کافی نقش پررنگی در بازگشت نرخ ارز به کانال ۱۳ هزار تومانی داشت.

20-02

 

بازار سکه

عدم پیروی سکه از اونس طلا

هر سکه طرح جدید در معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته 40هزار تومان افزایش قیمت یافت و به بهای ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به فروش رفت. سومین افت متوالی سکه در مقیاس هفته بازدهی این دارایی ارزشمند از ابتدای سال را به صفر درصد رساند. قیمت سکه در حالی کاهش یافت که اونس طلا در معاملات پایانی هفته میلادی در بازار جهانی صعودی شده و در آستانه مرز روانی مهم ۱۳۰۰دلاری قرار گرفته است. با این حال مطابق چند ماه گذشته نوسان نرخ ارز خود را به عنوان تاثیرگذارترین پارامتر موثر بر بهای سکه معرفی کرد و افت ۵/ ۳درصدی دلار با کاهش ۵/ ۲ درصدی سکه پاسخ داده شد. حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده نیز در ارتفاع ۱۳۷هزار تومان قرار گرفت.

20-03