بازار سهام

20-01

بازگشت بورس به موج صعودی

شاخص کل بورس تهران طی هفته قبل ۲ درصد رشد کرد و در ارتفاع ۲۱۵ هزار و ۱۶۹ واحدی ایستاد. به این ترتیب پس از تجربه دو هفته متوالی کاهشی بازدهی نماگر بورس بار دیگر در محدوده مثبت قرار گرفت. اثر ریسک‌های سیستماتیک کماکان در تصمیم‌گیری معامله‌گران مشاهده شد، با این حال معامله‌گران نشان دادند تمرکز بر سهام بنیادی اولویت معاملات بورسی است. در هفته جاری نوسان بهای کامودیتی‌ها در بازار جهانی و تحولات بازار ارزی کشور بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه جریان قدرتمند اطلاعات از عملکرد ماهانه شرکت‌ها و صورت‌های مالی سالانه سهم‌های ارزنده را از سایر سهام تفکیک خواهد کرد.

 

بازار ارز

20-02

رفت و برگشت دلار از کانال ۱۳

هر دلار آمریکا طی معاملات پنج‌شنبه ۱۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و در نهایت به بهای ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رفت. با افت یک درصدی پنج‌شنبه، بازدهی هفتگی دلار منفی ۳ درصد شد. نرخ ارز معاملات هفته را با قیمت ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان آغاز کرد و با سه افت متوالی در روز دوشنبه وارد کانال ۱۳ هزار تومانی شد. با این حال برخورد به حمایت ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی در دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه، کف قیمتی را برای معامله‌گران مشخص کرد و بر شدت تقاضای دلار افزوده شد. از طرفی دلار قدرت کافی برای عبور از مقاومت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را نیز از خود نشان نداد تا شاهد اصلاح نرخ ارز در معاملات پایانی باشیم.

 

بازار سکه

20-03

نوسان گام به گام سکه و دلار

هر سکه طرح جدید طی معاملات آخرین روز هفته قبل 50 هزار تومان افت کرد و در نهایت به قیمت 4 میلیون و 770 هزار تومان به کار خود پایان داد. به این ترتیب بهای سکه در دومین هفته متوالی کاهشی خود به میزان 8/ 3 درصد افت کرد و بازدهی این دارایی ارزشمند از ابتدای سال به سطح مثبت 6/ 2 درصد محدود شد. در 5 روز ابتدایی هفته بهای اونس طلا در بازار جهانی تغییر محسوسی نداشت و سکه بیشتر تحت‌تاثیر نوسان دلار تغییر کرد. دوشنبه و همزمان با تنزل نرخ ارز به کانال ۱۳ هزار تومانی، سکه به کف یک و نیم ماهه ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی نیز رسید. پس از آن اوج‌گیری دوباره و اصلاح روز پنج‌شنبه نرخ ارز عینا در بازار سکه نیز تکرار شد.