بازار سهام

بورس در مسیر قله‌های جدید

بورس تهران شروع قدرتمندی در سال جدید داشته و ۴ روز از ۵ روز کاری خود در نوروز را در محدوده مثبت معاملاتی سپری کرده است. شاخص کل بورس تهران طی این روند افزایشی به ارتفاع ۱۸۵ هزار و ۲۸۱ واحد رسیده و بازده مثبت ۷/ ۳ درصد را از ابتدای سال برای خود ثبت کرده است. نکته جالب داد‌و‌ستدهای بازار سهام ارزش معاملات است که با توجه به ایام نوروز در سطح مناسبی به سر می‌برد و امید است با پایان تعطیلات بیش از پیش تقویت شود. گزارش‌های عملکرد ماهانه مطلوب بعضی از شرکت‌ها و انتظار برای حذف نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار و همگرا شدن نرخ‌های متفاوت ارز در بازار داخلی محرک معاملات بورسی محسوب می‌شود. افزایش قیمت نفت و فلزات رنگین نیز از سهام کالامحور بورس حمایت و به رشد بیشتر نماگر بازار سهام کمک کرده است.

20 (1)

 

بازار ارز

حضور فعال بازارساز در بازار نیمه تعطیل

هر دلار آمریکا در آخرین معاملات روز پنج‌شنبه به بهای 13 هزار و 400 تومان فروش رفت و نسبت به روز ماقبل 10 تومان افت قیمت یافت. دلار که در 28 اسفند ماه به بهای 13 هزار و 150 تومان مبادله شد در طول تعطیلات به روند افزایشی خود شدت بخشید. با اینکه تلاش‌های صرافی‌های عامل بازارساز برای ورود شاخص ارزی کشور به کانال 12 هزار بی‌ثمر بود، اما نرخ ارز در برابر مرز 13 هزار و 500 تومان نیز مقاومت کرد و توان افزایش بیشتر از خود نشان نداد. اصرار بانک مرکزی برای ورود دلار به کانال ۱۲ هزار تومانی باعث ایجاد فاصله آربیتراژی شده بود. به همین دلیل بازارساز در هشتم فروردین با افزایش نرخ ارز صرافی‌های خود تا مرز ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان مانع از شکل‌گیری تقاضای احتیاطی در بازار و افزایش بیشتر قیمت دلار شد.

20 (2)

 

بازار سکه

بازده نوروزی صفر درصدی سکه

هر سکه طرح جدید در معاملات پنج‌شنبه 40 هزار تومان کاهش یافت و به بهای 4 میلیون و 650 هزار تومان معامله شد. سکه در آخرین معاملات 28 اسفند ماه نیز در نهایت به همین قیمت به فروش رفت، اما در طول تعطیلات و همگام با نرخ ارز افزایش قیمت یافت و در 7 فروردین به سطح 4 میلیون و 710 هزار تومان هم رسید. با این حال با کمک سیاست بازارساز در کنترل قیمت‌گذاری نرخ دلار، سکه به قیمت اولیه خود بازگشت و بازده صفر را از ابتدای نوروز رقم زد. همزمان دلار بیش از 9/ 1 درصد افزایش قیمت یافت. از سمت دیگر کاهش قابل توجه بهای جهانی اونس طلا مانع از رشد بهای سکه شد. فلز زرد به واسطه کاهش ریسک‌های غیراقتصادی موقعیت جذاب خود را از دست داده و مرز روانی ۱۳۰۰ دلاری را واگذار کرده است.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا از کف 10 هفته‌ای

هر اونس طلای جهانی طی معاملات روز گذشته یک دلار افزایش یافت و به بهای 1289 دلار به فروش رفت. با این حال فلز زرد در سال جدید عملکرد مناسبی از خود نشان نداده و بازده منفی 3/ 1 درصد را ثبت کرده است. رشد ادامه‌دار شاخص دلار در سه هفته گذشته با محدود کردن قدرت خرید ارزهای غیر دلاری فشار را بر طلا افزایش داده است. اظهارات پنج‌شنبه دونالد ترامپ مبنی بر احتمال دستیابی به توافق تجاری با چین طی مدت ۴ هفته نیز با کاهش ریسک‌های اقتصادی از جذابیت طلا کاست. کمترین آمار متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا در نیم‌ قرن گذشته نیز ضمن حمایت از شاخص دلار فشار را بر طلا بیشتر کرد. تلاش‌های پارلمان انگلستان نیز به منظور جلوگیری از برگزیت بدون توافق با کاهش ریسک‌های غیراقتصادی به افت هرچه بیشتر فلز زرد کمک کرد.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

وضعیت قرمز «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن دی ۹۶ «تسه۹۶۱۰» وضعیت مناسبی را در سال جدید تجربه نمی‌کند و در ۵ روز کاری خود در نوروز افت ۳/ ۴ درصدی را به ثبت رسانده و به سطح ۵۱ هزار و ۸۰ تومان رسیده است. سایر سررسیدهای وام نیز شرایط متفاوتی ندارند و میانگین بهای آنها با تجربه افت‌های سنگین به کانال ۵۱ هزار تومانی سقوط کرده است. به دلیل تعطیلات نوروزی هنوز گزارش تحولات بازار مسکن بانک مرکزی در اسفند ماه منتشر نشده است، با این حال به طور سنتی با شروع فصل بهار بازار مسکن جان تازه‌ای می‌گیرد و حجم معاملات واحدهای مسکونی افزایش می‌یابد. حال با در نظر گرفتن احتمال رشد تورمی بهای آپارتمان در بهار اگر سقف وام این اوراق در سال جدید افزایش نیابد، قدرت خرید متقاضیان مسکن روز به روز محدودتر شده و بازار «تسه‌ها» را متاثر خواهد کرد.

20 (5)

 

بازار نفت

طلای سیاه در اوج 5 ماهه

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 روز گذشته به بهای 62 دلار مبادله شد و افت روزانه 1/ 1 درصد را ثبت کرد. نفت برنت نیز به قیمت 69 دلار به ازای هر بشکه مبادله شد. با این حال طلای سیاه عملکرد قابل قبولی را در سال جدید شمسی بر جای گذاشته و بازده مثبت 6/ 5 درصد را از ابتدای سال تجربه کرده است. چهار رشد متوالی تعداد قراردادهای آتی نفت آمریکا حاکی از رشد تقاضاست و ششمین افت متوالی، تعداد دکل‌های فعال نفتی این کشور را به کف سالانه خود رسانده تا با انقباض سمت عرضه از رشد بیشتر طلای سیاه حمایت شود. از طرفی اخبار مناسب از احتمال توافق تجاری بین چین و آمریکا نیز با گسترش چشم‌انداز تقاضای نفت و از سمت دیگر تحرکات شبه‌نظامیان در لیبی با محدود کردن سمت عرضه به رشد بهای نفت شدت بخشیده است.

20 (6)