بازار سهام

چرخش معاملات سهام بانکی

شاخص کل بورس تهران طی معاملات آخرین روز کاری هفته بیش از ۲۳۳ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۱۶۲ هزار و ۸۲۷ واحد قرار گرفت. رشد کم‌رمق ۱۴/ ۰ درصدی دماسنج بورس نتوانست افت‌های این هفته بازار سهام را جبران کند و در نهایت بازده هفتگی منفی ۵/ ۱ درصد برای بورس تهران رقم خورد. گروه بانکی که در نیمه اول معاملات با فشار عرضه‌ها در محدوده منفی نوسان می‌کرد به یکباره با تجربه صف خرید در برخی نمادهای خود به محدوده مثبت معاملاتی بازگشت و بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. تقویت گمانه‌زنی‌ها درباره شفاف‌سازی بانک ملت پیرامون نحوه تسعیر ارز، سهام این گروه را مورد توجه بورس‌بازان قرار داد و همین روند به سایر نمادهای بانکی سرایت کرد. ارزش معاملات خرد چهارشنبه بورس ۳۱۶ میلیارد تومان بود که در این بین ۷ میلیارد تومان به سبد فعالان حقوقی واریز شد.

11 (1)

 

بازار ارز

کنترل رشد دلار با استراتژی بازارساز

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز ۵۰ تومان نسبت به روز سه‌شنبه افزایش یافت و به بهای ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رفت. دیروز به واسطه معاملات پشت‌خطی سه‌شنبه شب دلار با قیمت ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان آغاز به کار کرد که ۳۵۰ تومان بیش از آخرین نرخ ارز در روز سه‌شنبه بود. با این حال هرچه به پایان روز نزدیک شدیم قیمت دلار هم افت کرد تا تنها ۳۸/ ۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کند. بازارساز هم برای جلوگیری از آربیتراژ ارزی به وجود آمده در سه‌شنبه و رشد شدید دلار، نرخ فروش ارز صرافی‌های عامل خود را به بازار آزاد نزدیک کرد. با اینکه قیمت فروش دلار صرافی‌های بازارساز در سه‌شنبه به زیر مرز ۱۳ هزار آمده بود، دیروز نرخ فروش دلار اصلاح شده صرافی ملی به ۱۳هزار و ۱۵۰ تومان رسید.

11 (2)

 

بازار سکه

محدودترین رشد سکه در اسفند

هر سکه طرح جدید بهار آزادی در معاملات دیروز 40 هزار تومان افزایش قیمت یافت و راس ساعت 16 به بهای 4 میلیون و 490 هزار تومان به فروش رفت. در روزی که بروز ریسک‌های سیاسی اثر رشد شاخص دلار را بر اونس طلا خنثی کرد و قیمت فلز زرد در بازار جهانی تغییر محسوسی نداشت، پیشروی شاخص ارزی کشور محرک افزایش قیمت سکه بود. دیروز دلار ۳۸/ ۰ درصد افزایش قیمت یافت و به کمک آن رشد ۹/ ۰ درصدی تمام سکه طرح جدید ممکن شد. آربیتراژ ارزی شکل گرفته در روز سه‌شنبه به تشکیل صف خرید جلوی صرافی‌های عامل منجر شد و با افزایش تقاضا رشد بهای دلار را رقم زد. بازارساز برای جلوگیری از اتفاق مشابه نرخ فروش صرافی‌های خود را به بالای مرز ۱۳ هزار بازگرداند و توانست از افزایش شدید نرخ ارز در بازار داخلی جلوگیری کند.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

ایست طلا در تعادل نیروهای ناهمسو

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز چهارشنبه به بهای 1286 دلار به فروش رفت و تغییر خاصی را نسبت به سه‌شنبه تجربه نکرد. افزایش ریسک‌های سیاسی خصوصا در مورد مذاکرات کره‌شمالی و آمریکا مقدمه رشد فلز زرد را فراهم آورد تا روند نوسان طلا پس از 5 افت متوالی دگرگون شود. اما رسیدن شاخص دلار به اوج 20 روزه ضمن محدود کردن قدرت خرید ارزهای غیر دلاری از تقاضای طلا کاست و از رشد این دارایی ارزشمند جلوگیری کرد. رشد فراتر از انتظار خانه‌های نوساز فروش رفته آمریکا در دسامبر و شاخص مدیران خرید غیرصنعتی ISM این کشور در فوریه از شاخص دلار حمایت کرد. از طرف دیگر افت 2/ 0 درصدی دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا به دلیل عملکرد بسیار ضعیف رشد اقتصادی این کشور در سه ماه پایانی ۲۰۱۸ و کف ۶ هفته‌ای دلار کانادا به افزایش بیشتر شاخص دلار انجامید.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه 9512» از کف تاریخی

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 «تسه9512» طی معاملات دیروز حدود 7/ 1 درصد رشد داشت و به بهای 50 هزار و 79 تومان به فروش رفت. سایر سررسیدهای وام مسکن شرایط متفاوتی را نسبت به هم تجربه کردند، اما وضعیت عمومی آنها کاهشی بود و میانگین قیمتی آنها به کانال ۵۳ هزار تومان تنزل کرد. عمر «تسه۹۵۱۲» زیر مرز ۵۰ هزار تنها یک روز بود و برخورد با کف حمایتی سنگین باعث رشد دوباره این اوراق شد. با این حال نزدیک شدن به پایان موعد استفاده از این اوراق وام چشم‌انداز روشنی را برای آینده قیمتی آنها ترسیم نمی‌کند. رشد قیمت مسکن متوقف نشده است و حجم معاملات واحدهای مسکونی نیز نسبت به سال قبل در سطوح نازلی به سر می‌برد. عدم افزایش همسان قدرت خرید متقاضیان و بهای مسکن منجر به روی آوردن خریداران به خانه‌های قدیمی‌ شده است که از وام مسکن بی‌بهره‌اند.

11 (5)

 

بازار نفت

کاهش نفت با غلبه عرضه بر تقاضا

هر بشکه نفت خام آمریکا «WTI» ساعت ۱۶ روز چهارشنبه ضمن ثبت افت ۲/ ۱ درصدی به بهای ۱/ ۵۶ دلار معامله شد. اخبار حاکی از انبساط مجرای تولید در کنار محدود شدن تقاضا، خطر مازاد عرضه را به بازار طلای سیاه بازگرداند و باعث کاهش بهای نفت شد. شورون و اکسون موبیل، دو غول نفتی آمریکا به صورت جداگانه اعلام کردند که هر کدام قصد دارند تولید روزانه نفت خام خود را در ناحیه نفت‌خیز پرمیان (قلب تپنده تولید نفت آمریکا) به میزان یک میلیون بشکه افزایش دهند. موسسه نفت آمریکا «API» نیز در گزارش هفتگی خود اعلام کرد که موجودی‌های تجاری نفت این کشور بسیار بیشتر از پیش‌بینی رشد ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای به اندازه ۳/ ۷ میلیون بشکه افزایش یافته و به سطح۵/ ۴۵۱میلیون بشکه رسیده است. در صورت تطابق این گزارش با آمار رسمی اداره انرژی آمریکا روند کاهشی نفت ادامه می‌یابد.

11 (6)