بازار سهام

حمایت صنایع کالایی از بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۷۱۵ واحدی (۷۴/  ۰ درصدی) در سطح ۹۷ هزار و ۹۴۴ واحدی ایستاد. با وجود تمدید تعلیق تحریم‌ها، اما عدم خروج آمریکا از برجام رشد ۸۳/  ۱ درصدی شاخص را در ۳ روز ابتدایی هفته و رشد ۸۳ درصدی ارزش معاملات را نسبت به نیمه دوم دی رقم زد. رشد قیمت روی به سقف ۱۰ ساله (۳۴۳۶ دلار/  تن) و بیشترین رشد روزانه مس در ۲ ماه اخیر به سقف ۷۲۶۲ دلار/  تن با افت نوسان شاخص دلار در کف ۳ ساله، چشم‌انداز تسریع رشد اقتصادی و رشد تقاضا رقم خورد. لمس سطح ۷۰ دلاری برنت نیز شاخص کالایی بلومبرگ را به سقف ۱۱ماهه رساند. بنابراین خوش‌بینی‌ها به گزارش‌های مناسب فلزی-معدنی‌های این نمادها در کنار پالایشی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. با این وجود، عرضه حقوقی‌ها تغییر مالکیت ۳۲ میلیارد تومانی را به نفع حقیقی‌ها رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

نشانه‌های سفته‌بازی در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت 5 تومانی به نرخ 4420 تومان معامله شد. ریسک تصمیم ترامپ نسبت به برجام، رشد 9/  1 درصدی دلار را در هفته گذشته رقم زد. اما پس از اعلام تصمیم ترامپ مبنی بر عدم خروج از برجام، از روز جمعه در معاملات پشت خطی نوسانات نزولی نرخ دلار تشدید شد. بنابراین روز شنبه دلار بالاتر از سطح 4350 تومان بازگشایی شد، در ادامه شناسایی کف میان معامله‌گران و کاهش عرضه صرافی بانک‌ها روند صعودی دلار را تقویت کرد. کاهش احتیاط میان معامله‌گران و رشد تقاضای سفته‌بازی دلار را روز یکشنبه به 4225 تومان رساند. مطابق روزهای اخیر تحرک معامله‌گران پس از ساعات بازار، دلار در ابتدای معاملات دوشنبه به نرخ 4397 تومان معامله شد، اما در ادامه صعودی شد. همچنان مقاومت سطح 4450 تومان و فشار عرضه صرافی بانک‌ها مانع از تشدید نوسانات صعودی دلار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

نگاه سکه به دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 6 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 492 هزار تومان معامله شد. با وجود رشد اونس طلای جهانی، افت اندک نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی افت شاخص دلار به کف 3‌ساله رشد اونس طلا تا سقف 1344 دلاری را رقم زد. همچنان چشم‌انداز رشد سایر ارزها در برابر دلار جهانی می‌تواند از طلا حمایت کند. اما احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا فشار را بر طلا نگه داشته است. در بازار ارز نیز در روزهای اخیر شاهد تشدید نوسانات دلار بودیم. به‌صورتی که از ابتدای هفته ۲ بار حمایت سطح ۴۴۰۰ تومانی شکسته شد. بنابراین تردیدها نسبت به دلار و مقاومت سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی با کم‌واکنشی سکه به رشد اونس طلا عامل فشار بر قیمت سکه شد.

آینده  نگر بازار

 

 

بازار طلای جهانی

اونس طلا در سقف 4ماه

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1341 دلار معامله شد. افت شاخص دلار به کف سه‌ساله اونس طلا را به بالاترین سطح از 8 سپتامبر (1344 دلار) رساند. احتمال خروج بانک مرکزی اتحادیه اروپا از خرید اوراق قرضه در سپتامبر رشد یورو به بالاترین سطح از ۲۰۱۴ را رقم زده است. اقتصاددانان چشم‌انداز رشد اقتصادی حوزه اروپا را افزایش دادند. عاملی که از روز جمعه فشار بر شاخص دلار را تشدید کرد. پیش‌تر اقدام ژاپن برای توقف خرید اوراق قرضه بلندمدت با رشد ین و اقدام بانک مرکزی چین برای افزایش نرخ برابری یوآن در مقابل سایر ارزها به بالاترین سطح در ۵/  ۱ سال گذشته، فشار بر شاخص دلار را تشدید کرد. همچنان تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا در صورت رشد نرخ تورم بیش از پیش‌بینی‌ها می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها از کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 3/  0 درصدی به قیمت 74 هزار و 611 تومان معامله شد. با وجود اینکه در میانه دی شاهد افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن تا کف 72 هزار تومانی بودیم اما در روزهای اخیر رشد آرام قیمت «تسه»ها رقم خورده است. با وجود اینکه به‌صورت سنتی شاهد کاهش تقاضای مسکن در زمستان بودیم، اما در سال 95 شاهد رشد تقاضای مسکن در زمستان بودیم. همچنین به نظر می‌رسد نزدیک شدن به پایان سال با رشد تدریجی تقاضا، مانع از افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن است. البته جذابیت وام رقیب، صندوق یکم بانک مسکن مانع از تشدید نوسانات «تسه»ها است. رشد تدریجی تقاضای مسکن در کنار نشانه‌های رشد تقاضای سرمایه‌گذاری با چشم‌انداز کاهش تدریجی نرخ سود می‌تواند نوسانات معاملات مسکن را رقم بزند.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

نوسان نفت زیر سقف سه‌ساله

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/  ۶۴ دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها به کاهش عرضه با پایبندی اوپک به توافق (تا پایان ۲۰۱۸)، کاهش ذخایر نفت تجاری آمریکا در ۸ هفته اخیر، چشم‌انداز رشد تقاضا به ویژه از سوی چین در کنار افت شاخص دلار نوسان نفت نزدیک سقف سه‌ساله را رقم زد. موسسه مریل لینچ پیش‌بینی برنت در سال ۲۰۱۸ را به ۶۴ دلار (از ۵۶ دلار) به دلیل چشم‌انداز کمبود عرضه به میزان ۴۳۰ هزار بشکه در روز تغییر داد. با این وجود رشد (۱۰ موردی) تعداد دکل‌های آمریکا در هفته اخیر و ثبت بیشترین رشد تعداد دکل‌های نفتی کانادا در ۱۰ ماه اخیر، با چشم‌انداز بازگشت عرضه شیل فشار بر نفت را حفظ کرده است. موسسه مشاوره انرژی JBC رشد تولیدات آمریکا را در سه‌ماه اول سال، ۶۰۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرد.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید