بازار سهام

بورس بر فراز قله زمستانی

شاخص کل بورس تهران در جلسه معاملاتی روز دوشنبه بیش از ۴۶/ ۰ درصد رشد کرد و در ارتفاع ۱۶۶ هزار و ۷۹۴ واحد قرار گرفت. تقویت مجرای اطلاعاتی با انتشار گزارش‌های ماهانه و دریافت سیگنال‌های مطلوب از وضعیت فروش صادرکنندگان بورسی در کنار بازگشایی مثبت بازارهای جهانی، ششمین رشد متوالی دماسنج بورس را رقم زد و آن را به اوج خود در زمستان رساند. در پی افزایش دسته‌جمعی بهای فلزات رنگین در بازار جهانی در پی سیگنال مذاکرات تجاری، فلزات اساسی بازهم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و دو غول این گروه یعنی «فولاد» و «فملی» در رده‌های اول و سوم نمادهای موثر بر شاخص کل قرار گرفتند. در این بین برخی از تک‌سهم‌ها به دلیل عملکرد مناسب در بهمن‌ماه در جذب پول‌های سرگردان موفق بودند و همین امر به کم شدن شکاف بین شاخص‌های کل و هم‌وزن کمک کرد.

31-01

 

بازار ارز

کاهش تقاضای احتیاطی

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ روز دوشنبه با ثبت افت ۳۵۰ تومانی به بهای ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. به این ترتیب پس از دو افزایش قیمت متوالی در ابتدای هفته ترمز رشد دلار کشیده شد و نرخ ارز به قیمت روز شنبه بازگشت. نزدیک شدن نرخ ارز مندرج بر تابلوی صرافی‌های عامل بازارساز به نرخ دلار موجود در بازار از تراکم صف خرید در این صرافی‌ها کاست و عرضه مناسب و نزدیک به قیمت بازار هم باعث از بین رفتن تقاضای احتیاطی در بازار شد و گارد صعودی شاخص ارزی کشور را شکست. در این میان نوسا‌ن‌گیرانی که از رسیدن نرخ ارز به کانال ۱۴ هزار تومانی ناامید شده بودند، به امید خرید در قیمت‌های پایین‌تر موقعیت فروش به خود گرفتند و با انبساط شیر عرضه به کاهش قیمت دلار شدت بخشیدند.

31-02

 

بازار سکه

هم‌نوایی سکه و دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز دوشنبه ضمن ثبت افت 130 هزار تومانی به بهای 4 میلیون و 750 هزار تومان مبادله شد. نبود سیگنال صعودی قدرتمند از طرف اونس طلا و کاهش ۵/ ۲ درصدی شاخص ارزی کشور منجر به افت ۶/ ۲ درصدی بهای سکه طی معاملات دیروز شد. علاوه بر میزان افت مشترک سکه با نرخ ارز، بازگشت قیمت هر دو به نرخ پایانی روز شنبه از هم‌بستگی شدید نوسان دلار و سکه حکایت دارد. دیروز صرافی‌های بازارساز توانستند با عرضه مناسب و نزدیک به قیمت کف بازار از شدت تقاضای احتیاطی بکاهند. در همین راستا نوسان‌گیران که دیگر از امکان صعود نرخ ارز به بالای مرز ۱۴ هزار تومانی ناامید شده بودند، با گرفتن موقعیت فروش شدت عرضه دلار را افزایش دادند. با نوسانات قیمتی دیروز از ارتفاع حباب سکه به میزان ۲۸ هزار تومان کاسته شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

رشد دلاری فلز زرد

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دوشنبه ضمن ثبت رشد 2 دلاری به بهای 1330 دلار فروش رفت. کاهش شاخص دلار قدرت خرید ارزهای رقیب را بیشتر کرد و با تقویت سمت تقاضا برای فلز زرد به رشد ارزش این دارایی گرانبها منجر شد. با پایان یافتن دور آخر مذاکرات تجاری چین و آمریکا و ابراز رضایت مقامات دو کشور، ارزش یوآن بالا رفت و شاخص دلار افت کرد. رشد دلار نیوزیلند در مقابل دلار آمریکا نیز فشار را بر شاخص دلار شدت بخشید. صبح دوشنبه مرکز آمار نیوزیلند اعلام کرد که در فصل پایانی سال ۲۰۱۸، آمار خرده‌فروشی این کشور به میزان فراتر از انتظار ۷/ ۱ درصد رشد داشته است. با این حال باید در نظر داشت که با توافق تجاری احتمالی، ریسک‌پذیری افزایش یافته و جذب نقدینگی در بازارهای پرریسک مانعی بر سر رشد طلا در آینده ایجاد خواهد کرد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) در معاملات روز دوشنبه بیش از 6/ 0 درصد افزایش قیمت یافت و به بهای 53 هزار و 452 تومان به فروش رفت. اکثر سررسیدهای وام مسکن دیگر نیز در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمت آنها به کانال ۵۴ هزار تومان صعود کرد. رفت و برگشت بهای این اوراق در بازه ۵۳ تا ۵۶ هزار تومانی مدت‌هاست ادامه دارد و نبود محرک بیرونی قوی به این روند دامن زده است. «تسه۹۵۱۲» نیز با نزدیک شدن به مرز ۵۳ هزار تومانی با مقاومت سنگین مواجه شد و اندکی از دو افت متوالی ابتدای هفته را جبران کرد. رشد مجدد نرخ ارز در بازار داخلی با ایجاد اثر روانی عرضه واحدهای مسکونی را محدود کرده است. در روزهای آتی گزارش تحولات بازار مسکن بانک مرکزی منتشر می‌شود و می‌تواند بازار این اوراق را تحت تاثیر قرار دهد.

31-05

 

بازار نفت

افت ترامپی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا (WTI) ساعت 16 دیروز ضمن ثبت افت روزانه 9/ 0 درصدی به بهای 6/ 56 دلار فروش رفت. افزایش شدید میزان تولید نفت آمریکا اثر سیاست کاهشی اوپک را خنثی کرد و حتی سیگنال مثبت مذاکرات تجاری به بازار جهانی هم نتوانست به بهبود بهای طلای سیاه بپردازد. بر اساس گزارش اداره انرژی آمریکا تولید نفت این کشور با افزایش ۲ میلیون بشکه‌ای از ابتدای ۲۰۱۸ به سطح ۱۲ میلیون بشکه در روز رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال جاری میلادی به مرز ۱۳ میلیون بشکه هم برسد. با این حال عامل اصلی ریزش ناگهانی بهای نفت در لحظات پایانی پیام توییتری دونالد ترامپ بود که ضمن ابراز نارضایتی از قیمت بالای نفت از اوپک خواست از تلاش برای افزایش بهای نفت دست بردارد. پس از این پیام بهای نفت به میزان یک دلار افت کرد.

31-06