بازار سهام

عقب‌نشینی ۶ کانالی در بازاری سراسر فروشنده

شاخص کل بورس تهران دیروز با ریزش  ۳/ ۳ درصدی (معادل ۵۹۸۳ واحد) در ارتفاع ۱۷۵ هزار و ۳۳ واحدقرار گرفت. عقب‌نشینی ۶ کانالی شاخص کل، این نماگر را به کف ۱۲ روز اخیر تنزل داد. بر خلاف انتظار بسیاری از سهامداران شاخص ۳۶ صنعت از صنایع ۳۸گانه بورسی در معاملات دیروز افت کرد. حتی خالص خرید ۲۰۰ میلیارد تومانی فعالان حقوقی هم نتوانست از ریزش قیمت‌ها جلوگیری کند. عقب‌نشینی سهامداران حقیقی در سمت تقاضا ارزش معاملات خرد را نسبت به متوسط ماهانه ۵۰ درصد کاهش داد. ضمن اینکه فشار عمومی فروش سبب شد سهام کالایی که در دو روز انتهایی هفته قبل به محدوده مثبت بازگشته بودند، نقش قابل‌توجهی در ریزش شاخص ایفا کنند. فشار عرضه به حدی قوی بود که حدود۳۸۰ میلیارد تومان سهم در پایان معاملات دیروز در صفوف فروش خریداری نیافت.

31-01

 

بازار ارز

حرکت نزولی دلار در کانال ۱۴ هزار

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با افت ۱۰۰ تومانی به نرخ ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. ارزش دلار تا میانه هفته قبل تحت تاثیر نگرانی‌های سیاسی تا آستانه ورود مجدد به کانال ۱۵ هزار تومانی پیش رفت. بنابراین با افزایش نرخ‌ها به سطوح جذاب، فروشندگان کم‌شمار بازار وارد عمل شدند و قیمت‌ها طی سه روز معاملاتی اخیر در مسیری نزولی حرکت کرد. علاوه بر فروکش تب تقاضای غیرتجاری، به نظر می‌رسد محدودیت‌های عرضه اسکناس از مجرای کنترل‌های امنیتی در کاهش حجم معاملات و تنزل قیمت‌ها موثر بوده است. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد عقب‌نشینی تقاضای خرد در قیمت‌های فعلی و تامین ارز از سوی بانک‌ها و صرافی‌ها می‌تواند زمینه‌ساز تداوم حرکت نزولی دلار باشد. هر چند حساسیت بازار به عوامل سیاسی و تحریم‌ها می‌تواند بازار ارز را مجددا تحریک کند.

31-02

 

بازار سکه

تداوم واگرایی سکه با دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با افت 110 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 340  هزار تومان معامله شد. همزمان با افت 7/ 0 درصدی نرخ دلار طی روز گذشته، بهای سکه نیز تحت فشار قرار گرفت و 5/ 2 درصد از ارزش خود را در مقیاس روزانه از دست داد. اما نکته جالب توجه در معاملات یک هفته اخیر، نوسان بیشتر بهای سکه نسبت به نرخ دلار است. اختلاف سرعت بین دلار و سکه در حرکت‌های صعودی و نزولی این دو دارایی محسوس‌تر از گذشته است. با وجود  کاهش 6/ 8 درصدی بهای سکه در موج نزولی اخیر، دلار به افت 4 درصدی بسنده کرد. به نظر می‌رسد آزادی عمل سکه‌بازان در خرید و فروش-نسبت به فضای امنیتی ارز- موجب واگرایی قیمت‌ها در این دو بازار شده و نوسانات بیشتر سکه را طی چند روز اخیر رقم زده است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

دومین هفته صعودی طلا

هر اونس طلای جهانی با رشد 2/ 1 درصدی در هفته گذشته به قیمت 1218 دلار رسید. اونس طلای جهانی تا چهارشنبه هفته گذشته در زیر مرز 1200 دلار نوسان داشت. اما پس از ریزش ارزش سهام وال‌استریت در چهارشنبه‌شب و سرایت نگرانی به بازارهای کالایی، جریان سرمایه به سمت طلا تشدید شد و ارزش این فلز گرانبها در روز پنج‌شنبه با رشد ۵/ ۲ درصدی، بیشترین بازدهی روزانه را طی بیش از دو سال اخیر ثبت کرد. با وجود این، قیمت‌ها در بازارهای سهام و کالایی طی روز جمعه اندکی بهبود یافت و شاخص دلار نیز از کف دو هفته‌ای فاصله گرفت تا بهای طلا به‌طور نسبی تضعیف شود. با وجود تمام ریسک‌هایی که از طلا حمایت می‌کند، دورنمای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه دسامبر عامل فشار بر بهای طلا ارزیابی می‌شود.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تداوم کم‌نوسانی «اوراق»

هر ورقه «تسه» اسفند 95(تسه9512) با افت 6/ 0 درصدی در معاملات دیروز به قیمت 61 هزار و 660 تومان معامله شد. به‌رغم افت ارزش سررسید اسفند 95 در روز گذشته، اکثر سررسیدهای اوراق تسهیلات در روز گذشته با رشد قیمت مواجه شدند و عمدتا یا در کانال 62 هزار تومانی ماندند یا به کانال‌های قیمتی بالاتر ارتقا یافتند. این در حالی است که اوراق‌داران همزمان با تلاطم در بازارهای موازی شاهد نوسانات بالا در این بازار و ورود و خروج محسوس نقدینگی بودند. با این حال، پس از نوسان‌های دامنه‌دار اوراق در دو هفته ابتدایی مهرماه، در چند روز اخیر قیمت‌ها در این بازار کم‌نوسان دنبال شد و تا روز گذشته نیز تداوم یافت. با وجود رشد نسبی اوراق در روز گذشته، نکته جالب‌توجه این بود که ریزش سهام واکنش چندانی طی روز گذشته در بازار اوراق برنینگیخت.

31-05

 

بازار نفت

ریزش نفت با سقوط سهام و رشد عرضه‌ها

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۸/ ۳ درصدی طی هفته قبل به قیمت ۵/ ۷۱ دلار معامله شد. پس از اوج‌گیری نفت WTI طی هفته‌های ماقبل، سقوط سهام جهانی به کمک سیگنال‌های تقویت سمت عرضه آمد تا بهای نفت پس از ۴ هفته افت کند. حتی اخلال در محل تولید ۲۰ درصد از نفت آمریکا به واسطه وزش توفان «میشل» هم نتوانست از نفت حمایت چندانی کند. به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، عرضه جهانی نفت طی سه ماه سوم سال جاری میلادی با رشد ۳/ ۱ میلیون بشکه‌ای به ۳/ ۱۰۰ میلیون بشکه در روز رسیده است. این آژانس همچنین پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی را ۱۱۰ هزار بشکه برای سال جاری و سال بعد کاهش داد. از طرفی، تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا نیز با افزایش هفتگی ۸ واحدی به ۸۶۹ واحد رسید تا حلقه تقویت عرضه تکمیل شود.

31-06