بازار سهام

رشد آرام بازار بورس

شاخص کل سهام دیروز با رشد ۶۴۲ واحدی به ارتفاع ۱۷۶ هزار و ۴۵۹ واحد رسید. دماسنج سهام ضمن ثبت دومین صعود متوالی خود دیروز عمدتا با حرکت مثبت در تک‌سهم‌های بزرگ ۳/ ۰ درصد ارتفاع گرفت. کالایی‌ها معاملات متعادلی داشتند. سهام تولیدکنندگان یوتیلیتی نظیر «مبین» و «بفجر» در پی اطلاعیه پتروشیمی فجر مبنی بر درخواست افزایش نرخ فروش مورد اقبال بازار قرار گرفتند. همزمان، خودرویی‌ها در پی تکذیب خبر افزایش رسمی قیمت خودرو تحت فشار عرضه با کاهش چشمگیر ارزش مواجه شدند. در گروه بانکی نیز حضور فروشندگان روند نزولی را نوید می‌داد اما رسیدن به سطوح مقاومتی سخت منجر به شکل‌گیری تقاضای سنگین از جبهه سرمایه‌گذاران شد. اخبار نرخ تسعیر ارز بانک ملت نیز مزید بر علت شد و گروه بانکی با رهبری سهام بانک ملت با چرخش روند اثر مثبت بر معاملات بورس تهران گذاشتند.

31-01

 

بازار ارز

مقاومت در برابر افزایش قیمت

ساعت 16 روز گذشته هر دلار آمریکا با رشد اندک 50 تومانی به قیمت 12 هزار و 950 تومان معامله شد. روز گذشته سفته‌بازان سعی داشتند دلار را به بالای کانال 13 هزار تومانی هدایت کنند اما حضور بازیگران اصلی بازار مانع از تحقق هدف آنها شد. تقریبا تمامی صرافی‌ها دیروز اقدام به عرضه دلار زیر مرز ۱۳ هزار تومانی کردند. البته خارج از فعالیت بازارساز، شاخص ارزی بالای کانال ۱۳ هزار تومان هم رفت. قیمت‌های پیشنهادی دلالان اما با نزدیک‌ شدن به پایان ساعات معاملاتی روند نزولی به خود گرفت. از نکات مهم، ادعای مطرح شده حول منبع ارز صرافی‌ها است. به نظر می‌رسد منابع ارزی از سوی بانک مرکزی به صرافی‌ها عرضه نمی‌شود و تمام موجودی آنها از طریق خرید از افراد عادی به‌دست می‌آید. اگر این سخن معتبر باشد معامله‌گران موقعیت فروش به خود گرفته‌اند.

31-02

 

بازار سکه

روز آرام بازار سکه

ساعت 16 دیروز هر سکه طرح جدید با کاهش 10 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 40 هزار تومان رسید. تبعیت بازار سکه از دلار در مشاهده روزانه این دو بازار انعکاس یافته است. کم شدن تب خرید دلار در بازار ارز به بازار سکه نیز سرایت کرده است. به‌نظر می‌رسد سیاست نوسان‌گیری صرافی‌های عامل بازارساز برای کنترل هیجانات بازار جواب داده است و بازارساز به‌خوبی توانسته است عنان بازار را در دست خود بگیرد. عرضه دلار نزدیک قیمت بازار و امکان خرید برای افراد عادی با ارائه مدارک معتبر از سودجویی دلالان کاسته است. با کم شدن جذابیت بازار ارز و سکه برای معامله‌گران عادی جریان عرضه و تقاضا به تعادل رسیده و دیگر شاهد هجوم تقاضا و به‌تبع آن جهش قیمت‌ها نیستیم. در بازار جهانی نیز طلا روند آرامی را تجربه می‌کند که اثر آن بر بهای سکه ملموس است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

رشد اندک طلا با عقب‌نشینی شاخص دلار

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با رشد 5/ 0 درصدی به بهای 1226 دلار مبادله شد. بازار طلا دیروز را کم‌نوسان پشت سر گذاشت. شاخص دلار مهم‌ترین متغیر اثرگذار بر بازار فلزات گرانبها در کف دو هفته‌ای خود قرار دارد. گزارش‌های اقتصادی آمریکا در حوزه مسکن عملکرد ضعیف‌تری را نسبت به انتظارات ثبت کردند و بر شاخص دلار فشار آوردند و همین امر منجر به تقویت قدرت خرید متقاضیان غیردلاری شد. علاوه بر شاخص دلار روند مبهم آینده تجاری چین و آمریکا همچنان از رونق بازار طلا حمایت می‌کند. کند شدن شتاب رشد اقتصاد جهانی، بروز ریسک‌های جدید در بازارهای جهانی سهام خصوصا ریزش سهام شرکت‌های تکنولوژی همچون فیس‌بوک و اپل و روابط مبهم سیاسی بین انگلستان و اتحادیه اروپا بر جذابیت طلا  افزوده و با تغییر جهت حرکت سرمایه‌ها از کانال افزایش تقاضا از رشد قیمت طلا حمایت می‌کند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

رخوت پایدار در معاملات اوراق

اوراق مسکن اسفند 95(تسه9512) دیروز با افت 7/ 0 درصدی به قیمت 57 هزار و 597 تومان معامله شدند. اوراق مسکن که نوسان کمی را تجربه می‌کنند در اکثر روزهای آبان ماه زیر کانال 60 هزار تومانی مبادله شده‌اند و سه‌شنبه نیز نزدیک به کف قیمت ماهانه خود به فعالیت ادامه دادند. تمامی سررسیدهای بازار هم وضعیت مشابهی دارند و زیر مرز 60 هزار تومانی قرار دارند. فروکش هیجان بازارهای سهام و ارز، در ثبات رخوت‌آلود اوراق مسکن هم موثر ارزیابی می‌شود. از طرفی کاهش قدرت خرید متقاضیان به خصوص خانه اولی‌ها و نزول تقاضای فصلی ضمن ایجاد رکود در معاملات عامل فشار بر قیمت اوراق به نظر می‌رسند. ضمن اینکه وجود رقبایی همچون صندوق یکم از تقاضای اوراق مسکن کاسته است. همچنین جذابیت‌ سوددهی بازارهای موازی نظیر بورس سهام تهران در مقایسه با اوراق مسکن باعث تضعیف جریان نقدینگی به بازار تسه‌ها شده است.

31-05

 

بازار نفت

کم‌نوسانی بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ سه‌شنبه با رشد ۵/ ۰ درصدی به قیمت ۵۷ دلار معامله شد. نوسان قیمت نفت طی روزهای گذشته از عوامل متقابلی از سمت عرضه و تقاضا متاثر شده است. با پیش‌بینی‌ کند شدن شتاب رشد اقتصاد جهانی به نظر می‌رسد تقاضای نفت در نیمه اول سال آینده کاهش یابد. موضوعی که باعث شده کارتل نفتی اوپک به رهبری عربستان بر کاهش تولید روزانه خود پای فشارد، تا ضمن جلوگیری از مازاد عرضه تعادل را به بازار بازگرداند. همچنین وزیر انرژی روسیه روز گذشته با ابراز تردید از کاهش تولید، از روند کنونی ابراز رضایت کرد، تا از بروز شوک دوم کاهش عرضه جلوگیری کند. بازار طلای سیاه چشم‌انتظار گزارش موجودی‌های تجاری نفت از سوی موسساتی چون API است که عصر روز سه‌شنبه منتشر خواهد شد. موجودی‌ها در هشت هفته گذشته پیوسته افزایش یافته‌اند.

31-06