بازار سهام

اصلاح سنگین سهام

شاخص کل بورس تهران روز گذشته با ریزشی ۷۲۲۱ واحدی به سطح ۱۸۸ هزار و ۲۵۹ واحد بازگشت. این نماگر که طی ۹ روز پیاپی رشد بیش از ۲۴ درصدی را تجربه کرده بود، اصلاح ۷/ ۳ درصدی را در پایان معاملات دیروز به ثبت رساند. در این روز، حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان سهم بورسی در بین سهامداران دست‌به‌دست شد. از طرفی، ۸۵ درصد تعداد کل نمادها در معاملات دیروز با افت قیمت مواجه شدند، حدود ۹۰ درصد نمادها هم با صف فروش به کار خود پایان دادند؛ به‌طوری که ۹۰۰ میلیارد تومان سهم در صف فروش، خریداری نیافت. بر‌خلاف جریان عمومی بازار، نمادهای بانکی جزو سهامی بودند که با رشد قیمت معامله شدند، و در بین آنها، معاملات پرحجم در نماد «وتجارت» و «وبملت» گروه بانکی را در صدر فهرست پرگردش‌ترین صنعت بورس نشاند.

31-01

 

بازار ارز

سقوط ممتد دلار

هر دلار آمریکا ساعت 16 دیروز با سقوط 2 هزار تومانی به نرخ 14 هزار رسید. نرخ دلار در روز گذشته ضمن نوسانات شدید روزانه، ریزش ۵/ ۱۲ درصدی را ثبت و از سطح ۱۶ هزار تومان به محدوده ۱۴ هزار تومان و حتی در مقاطعی به نرخ‌های پایین‌تر تنزل کرد. طبیعی بود که با جهش نرخ‌های ارز طی هفته قبل، قیمت‌ها وارد مدار اصلاحی شوند. فروکش تب تقاضای غیرتجاری ارز برای تبدیل پس‌اندازهای ریالی به ارز و سکه از یک طرف و ورود موثر بازارساز و تقویت جریان‌های ورودی ارز، به‌خصوص اسکناس، زمینه را برای شکستن نرخ‌های بالا فراهم کرد. اخبار مثبت از مذاکرات ایران و اروپا برای کم‌اثر کردن تحریم‌های نفتی در کنار گسترش اختیارات سیاست‌گذار و تخصیص اسکناس ارز به متقاضیان، از عوامل اصلی ریزش قیمت‌ها تلقی می‌شوند.

31-02

 

بازار سکه

همنوایی سکه با ریزش دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با افت 250 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 400 هزار تومان رسید تا روند نزولی سکه برای پنجمین روز پیاپی ادامه یابد. روند کاهشی بهای سکه پس از ثبت رکورد تاریخی در چهارشنبه هفته گذشته، آغاز شد و طی دو روز گذشته همزمان با سقوط دلار شتاب و با سرعت زیادی از سطوح بالای 5 میلیون تومان فاصله گرفت. با وجود ثبات نسبی بازارهای جهانی و نوسان محدود اونس طلا در محدوده ۱۱۹۰ دلار، تلاطم‌های شدید در بازار ارز، سکه را با خود به نوسان واداشته است. دلار در دو روز اخیر بیش از ۱۷ درصد از ارزش خود را از دست داده و همین امر زمینه‌ساز ریزش ۱۲ درصدی بهای فلز زرد شده است. مقایسه نسبت ریزش‌ها از مقاومت بیشتر سکه در برابر سقوط حکایت دارد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

مقاومت تکنیکالی طلا

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با رشد 5 دلاری به قیمت 1193 دلار رسید و از کف ماهانه فاصله گرفت. ارزش طلا طی روز گذشته در حالی افزایش یافت که شاخص دلار به لطف افزایش نرخ بهره دلار و توافق تجاری جدید در آمریکای شمالی به سقف خود طی ۵ هفته اخیر ارتقا پیدا کرد. ضمن اینکه ریسک تجاری با به‌روز‌رسانی توافق تجارت آزاد در آمریکای شمالی موسوم به «نفتا» کمرنگ‌تر از قبل شد. یکشنبه اخیر بود که ایالات متحده با کانادا و مکزیک توافق جدیدی را تحت عنوان USMCA از سر گرفتند و در پی آن، بازارهای جهانی سهام و ارز موج صعودی را تجربه کردند. اما به‌رغم افت تقاضای احتیاطی و کاهش قدرت خرید متقاضیان غیردلاری، رسیدن بهای فلز زرد به سطوح پایین، موجب تحریک سفته‌بازان و خریداران فیزیکی برای ورود به بازار و ارتقای بهای طلا شد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

فاصله‌گیری «تسه»ها از کف

هر ورقه «تسه» اسفند 95(تسه9512) روز گذشته با افزایش 3/ 4 درصدی به قیمت 63 هزار و 804 تومانی معامله شد. قیمت اوراق تسهیلات مسکن طی هفته گذشته اصلاح 9 درصدی را ثبت کرد و در پایین‌ترین سطح طی 55 ماه اخیر قرار گرفت. بررسی شواهد نشان می‌دهد که روند فزاینده قیمت‌ها در بازارهای سهام و ارز، در فشار عرضه و عدم تقاضای موثر در معاملات اوراق تسهیلات مسکن بی‌تاثیر نبوده است. با این حال، رسیدن قیمت «تسه»ها به سطوح حمایتی، تقاضا در این بازار را افزایش داد و قیمت‌ها را به سطوح بالاتری هدایت کرد؛ به‌طوری که اکثر سررسیدهای اوراق تسهیلات روند صعودی خود را با رشدی در محدوده ۲ درصد طی روز گذشته ادامه دادند. با این حال، در صورت نبود محرک بیرونی برای تحریک تقاضا، تداوم نوسان «تسه»ها در کف ۴ ساله دور از انتظار نیست.

31-05

 

بازار نفت

WTI در اوج 4 ساله

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز ضمن جهش 7/ 2 درصدی به سقف 4 ساله، یعنی 5/ 75 دلار رسید. بازار نفت همچنان نگران کمبود عرضه از مجرای کاهش صادرات نفت ایران است. ایران حدود ۳ درصد نفت جهانی را تامین می‌کند. با نزدیک‌شدن به موعد اجرای تحریم‌های نفتی، برآورد صادرات نفت ایران در سپتامبر به ۶/ ۱ میلیون بشکه در روز رسیده و شکنندگی عرضه با کاهش تولید ونزوئلا برجسته‌تر شده است. به‌رغم روند نزولی عرضه از سوی دو عضو یادشده اوپک، و همچنین رشد کل تولیدات اوپک به سقف یک‌سال اخیر(۸۵/ ۳۲ میلیون بشکه)، همچنان دورنمای کمبود عرضه عامل رشد قیمت نفت است. از طرفی، از سرگیری توافق تجارت آزاد در آمریکای شمالی و جریان‌یافتن مجدد ۲/ ۱ هزار میلیارد دلار به تجارت در این حوزه، در کنار بروز نشانه‌هایی از ضعف تقاضا و افت تولید آمریکا به جهش نفت کمک کرد.

31-06