بازار سهام

پیشروی کوچک‌ترها در شهریور

دیروز شاخص کل بورس با جهش ۳۲۱۰ واحدی (۰۴/ ۲ درصدی) در سطح ۱۶۰ هزار و ۵۳۸ واحدی ایستاد؛ رشد ماهانه ۳/ ۱۷ درصدی در شهریور، افزایش ۵/ ۴۷ درصدی شاخص در تابستان و بازدهی ۷/ ۶۶ درصدی از ابتدای سال رقم خورد. با برداشته شدن سقف قیمت‌های فلزی، پالایشی و پتروشیمی در بورس کالا، رشد شاخص با حمایت کالایی‌ها رقم خورد. با این وجود تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، تردیدها نسبت به تغییر نرخ‌گذاری انرژی و تداوم ریسک‌های سیستماتیک، عامل ابهام در بازار سهام است. با این وجود با فروکش هیجانات بازارهای موازی، در شهریور تغییر مالکیت ۱۷۵۸ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها رقم خورد و ارزش معاملات در نیمه دوم شهریور رشد ۱۱۹ درصدی نسبت به تیر و مرداد را ثبت کرد. حرکت به سمت کوچک‌ترها با دورنمای رشد سود اسمی، رشد ۲/ ۳۵ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را در شهریور رقم زد.

31-01

 

بازار ارز

دلار، پیشتاز بازارهای داخلی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 40 تومانی به نرخ 14 هزار و 490 تومان معامله شد. رشد 8/ 36 درصدی در شهریور و بازدهی 7/ 93 درصدی دلار در تابستان و رشد 9/ 196 درصدی از ابتدای سال رقم خورده است. از میانه مرداد حذف ممنوعیت معاملات ارزی و بازگشت صرافی‌ها به چرخه معاملات و راه‌اندازی سامانه «سنا» شفافیت را به معاملات بازگرداند. با وجود نوسان دلار در کانال 10 هزار تومانی در روزهای ابتدایی شهریور، اما عقب ماندن دلار از سکه، دورنمای کاهش سمت عرضه با کاهش درآمدهای نفتی، نوسانات صعودی دلار را تشدید کرد. شاهد حمایت کف ۱۴ هزار تومانی با نزدیک شدن به مهر بودیم. روز شنبه نیز حمله تروریستی اهواز، حمایت کف ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی را رقم زد، اما تا حدی با پیش‌خور شدن عوامل و اشباع تقاضای دلار توان عبور از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان را نداشت.

31-02

 

بازار سکه

عقب ماندن سکه از رشد دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 65 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 505 هزار تومان معامله شد. با این وجود، در شهریور رشد 4/ 16 درصدی سکه، در تابستان افزایش 6/ 74 درصدی و بازدهی 3/ 178 درصدی سکه از ابتدای سال رقم خورد. با محدودیت خرید و فروش ارز تا ۱۵ مرداد، از ابتدای سال شاهد ورود تقاضای محافظه‌کارانه به بازار سکه بودیم، اما با برداشته شدن ممنوعیت معاملات ارزی، از ابتدای شهریور روند صعودی دلار تشدید شد. بنابراین کاهش تقاضای محافظه‌کارانه سکه، دورنمای عرضه بیش از ۲ میلیون سکه‌ پیش‌فروش در مهر و آبان، افت ۱/ ۵ درصدی طلای جهانی در ۳ ماه تابستان و کاهش سنتی تقاضا در محرم و صفر حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تخلیه کرد. روز گذشته نیز مقاومت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان، سکه را کاهشی کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار نشست «فد»

هر اونس طلای جهانی پس از 3 هفته نزولی با رشد 5/ 0 درصدی به قیمت 7/ 1198 دلار معامله شد. با وجود لمس سقف 1211 دلاری طلا میانه معاملات جمعه، افت یورو و پوند، (با درخواست ترزا می از ارائه برنامه جدید خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پس از رد برنامه پیشنهادی وی) در کنار اقدام چین برای تقویت مصرف، با بازگشت نگرانی‌ها نسبت به فشار تنش‌های تجاری بر اقتصاد جهانی، رشد تقاضای محافظه‌کارانه دلار، طلا را مجددا به زیر ۱۲۰۰ دلار رساند. پیش‌تر با وجود اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی از سوی آمریکا، اما کمتر بودن تعرفه‌ها از پیش‌بینی‌ها، خوش‌بینی به رشد اقتصاد جهانی و کاهش نگرانی نسبت به اقتصادهای نوظهور کاهش دلار را رقم زد. احتمال ۲ بار دیگر افزایش نرخ بهره (از جمله در نشست هفته جاری فدرال رزرو) فشار را بر طلا حفظ کرد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

افت 6/ 8 درصدی «تسه»ها در تابستان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 2/ 1 درصدی به قیمت 62 هزار و 553 تومان معامله شدند؛ به این ترتیب با افت 6/ 3 درصدی «تسه»ها در شهریور و ثبت سومین ماه نزولی، کاهش 6/ 8 درصدی «تسه»ها در تابستان رقم خورد. بر خلاف روند سال گذشته که در دو ماه تیر و مرداد، رشد تقاضا، «تسه»ها را صعودی کرد، در سال جاری از ابتدای تابستان شاهد روند نزولی «تسه»ها بودیم. علاوه بر تقویت سمت عرضه اوراق، کاهش تقاضای مسکن با تداوم روند نزولی تعداد معاملات مسکن، افت ۲/ ۹ درصدی در تیر و کاهش ۲/ ۱۱ درصدی در مرداد، میانگین قیمت اوراق را در تابستان در سطح ۶۶ هزار و ۷۰۰ تومان در مقابل ۷۷ هزار و ۱۴۰ تومان تابستان ۹۶ قرار داده است. با این وجود، رشد ۳/ ۹ درصدی تعداد معاملات «تسه»ها (اما افت ۵/ ۵ درصدی ارزش معاملات «تسه»ها) رقم خورد.

31-05

 

بازار نفت

نگاه بازار به نشست اوپک

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 6/ 2 درصدی به قیمت 78/ 70 دلار معامله شد. افت موجودی نفت تجاری آمریکا برای پنجمین هفته متوالی به کف فوریه 2016 و کاهش موجودی بنزین بیش از پیش‌بینی‌ها، در کنار سیگنال عربستان برای تمایل به نفت ۸۰ دلاری از قیمت نفت حمایت کرد. با وجود افزایش تولیدات اوپک در ماه آگوست به سقف ۹‌ماهه اما دورنمای کاهش تولیدات ایران بیش از پیش‌بینی‌ها با بازگشت تحریم (افت ۳۵ درصدی صادرات در آگوست به کف ۵/ ۲ ساله) و پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از چشم‌انداز افت تولیدات ونزوئلا به زیر یک میلیون بشکه در روز تا پایان ۲۰۱۸ و عدم تمایل عربستان به رشد قابل‌توجه عرضه در کنار بازگشت ریسک‌پذیری به بازارهای جهانی از نفت حمایت کرد. همچنین شنیده‌ها حاکی از بررسی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه در روز در نشست اوپک در روز یکشنبه است.

31-06