بازار سهام

جهش ۶۶۰۰ واحدی در ۳ روز

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۷۱۸ واحدی (۰۲/ ۲ درصدی) همراه شد. توقف عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، در ادامه شنیده‌ها از احتمال عرضه محصولات مس در بورس کالا با ارز ثانویه با خوش‌بینی‌ به تغییر نرخ‌گذاری فلزی-معدنی و پتروشیمی‌ها بورس کالا، جهش ۱/ ۵ درصدی شاخص را از شنبه رقم زد. طرح دوفوریتی مجلس برای بررسی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها‌ و تردیدها نسبت به آزادسازی این نرخ، با وجود کم‌واکنشی نمادهای پتروشیمی، همچنان می‌تواند بر پتروشیمی‌ و پالایشی‌ها اثرگذار باشد. بازگشایی «های‌وب» با نوسان ۲ درصدی پس از ۸ ماه، صف فروش ۱۰۴ میلیونی را به همراه داشت. خوش‌بینی به مذاکرات چین و آمریکا، مس را به ۶۰۰۰ دلار بازگرداند. با وجود خوش‌بینی به صنایع صادرات‌محور، شنیده‌ها از عرضه محصولات فولادی بدون تغییر نرخ پایه و با نوسان ۱۰ درصدی می‌تواند بر شاخص اثرگذار شود.

31-01

 

بازار ارز

معاملات کم‌حجم بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 70 تومانی به نرخ 10 هزار و 450 تومان معامله شد. با وجود روند نزولی دلار از ابتدای هفته و لمس کف 10 هزار و 300 تومانی در میانه معاملات روز یکشنبه، از ساعات پایانی معاملات، چرخش معاملات سکه (با تردید در عرضه سکه‌های پیش‌فروش) سیگنال صعودی دلار شد. دوشنبه نوسان دلار در بازه 10 هزار و 400 تا 10 هزار و 450 تومان رقم خورد. در شرایط تعطیلی بازارهای مرزی و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه، معاملات کم‌حجم بازار ارز را شاهد بودیم. همچنان اقدامات بازارساز، از جمله حذف اخیر نرخ دلار از معاملات سنا (ارائه‌دهنده میانگین وزنی خرید و فروش صرافی‌ها) و جایگزینی با یوآن، می‌تواند با تشدید عدم شفافیت در بازار، عامل تشدید نوسانات دلار شود. افزایش حجم معاملات، دورنمای تضعیف سمت عرضه با آغاز دور دوم تحریم‌ها عوامل اثرگذار بر دلار هستند.

31-02

 

بازار سکه

بازگشت سکه  از کف

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 20 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 820 هزار تومان معامله شد. با وجود افت سکه از ابتدای هفته و شکستن کف حمایتی 3 میلیون و 700 هزار تومان در میانه معاملات یکشنبه، خبر وصول طرح ممنوعیت پیش‌فروش سکه در مجلس، با وجود تردید به تصویب آن، به سرعت سکه را صعودی کرد. روز گذشته رشد آرام دلار از سکه حمایت کرد و کم‌نوسانی سکه در بازه 3 میلیون و 790 هزار تا 3 میلیون و 840 هزار تومان رقم خورد. کم‌واکنشی سکه به افت حدود 50 دلاری طلای جهانی در یک ماه اخیر، همبستگی میان سکه و طلا را از ابتدای مرداد به ۵۸/ ۰ درصد و سکه با دلار را به ۹۸/ ۰ درصد رسانده است. در صورتی که از ابتدای سال همبستگی سکه با دلار ۹۹/ ۰ درصد و با طلا ۸۲/ ۰ درصد بود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار سیگنال «فد»

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1185 دلار معامله شد. پس از لمس کف 19ماهه طلا (1260 دلار) در میانه معاملات پنج‌شنبه، افت شاخص دلار از سقف 14ماهه، طلا را به کانال 1280 دلار رساند. اما طولانی‌ترین روند نزولی طلا از 2016 (6 هفته) رقم خورد. دوشنبه اقدامات بانک مرکزی چین برای افزایش ارزش یوآن، (پس از بیشترین فروش ارز خارجی چین از ژانویه ۲۰۱۰ در جولای) و دورنمای بازگشت چین و آمریکا به مذاکرات تجاری، بازارهای سهام آسیا، در ادامه اروپا و آمریکا را با رشد همراه کرد و کم‌نوسانی طلا را رقم زد. دورنمای رشد شاخص دلار، کاهش تقاضای فیزیکی طلا (واردات هند در نیمه اول سال به کف ۱۰ ساله) معاملات اختیار با دورنمای کاهشی طلا را به بیشترین رکورد ثبت‌شده رساند. صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو و سخنرانی جروم پاول بر طلا اثرگذار است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

فشار تقاضا بر «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 65/ 0 درصدی همراه شدند. از ابتدای مرداد با کاهش تقاضا شاهد حبس بازه‌ای «تسه»ها بین ۶۴ تا ۶۶ هزار تومان بودیم. گزارش‌های اولیه معاملات مسکن تهران، افت ۱۳ درصدی تعداد معاملات مسکن در مرداد نسبت به تیر، پس از افت ماهانه ۲۲ درصدی در خرداد و افت ۹ درصدی در تیر، با وجود قرار داشتن در فصل اوج تقاضای مسکن نگرانی‌ها از بازگشت رکود به بازار مسکن را تقویت کرده است. همچنان جهش قیمت مسکن که از ماه‌های پایانی پاییز سال ۹۶ شدت گرفت، فشار را بر تقاضای مسکن حفظ کرده است. گزارش «دنیای اقتصاد» با رسیدن نسبت ارزش وام صندوق یکم مسکن به میانگین قیمت واحد مسکونی ۵۰ متری تهران، به ۲۳ درصد از حدود ۴۰ درصد در سال ۹۵، رسیدن قدرت خرید متقاضیان به کف ۴ ساله را نشان داد.

31-05

 

بازار نفت

سایه تردید در بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 65 دلار معامله شد. با وجود دورنمای از سرگیری مذاکرات میان چین و آمریکا از پایان ماه جاری، تشدید تنش‌های تجاری این دو کشور در 2 ماه اخیر و تنش‌های ژئوپولیتیک، قراردادهای اختیار معامله با دورنمای افزایشی برنت را به کمترین سطح در یک سال اخیر رساند. در سمت عرضه با وجود پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی (EIA) آمریکا از افزایش تولیدات شیل به میزان ۹۳ هزار بشکه در روز به ۵۲/ ۷ میلیون بشکه در روز، هفته اخیر تعداد دکل‌های نفتی بدون تغییر ماند. همچنان دکل‌های فعال در بالاترین سطح ۳ سال اخیر است. به دلیل کمبود زیرساخت‌های انتقال نفت از پرمیان و افزایش هزینه‌ها، کارشناسان کند شدن رشد تولیدات شیل را پیش‌بینی می‌کنند. با وجود دورنمای رشد تولیدات اوپک، کاهش صادرات نفت ایران از نوامبر، تا حدی از نفت حمایت می‌کند.

31-06