بازار سهام

حمایت کالایی‌ها از شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۷۲۶ واحدی (۰۲/ ۲ درصدی) همراه شد. پس از افت ۶۶۳۳ واحدی شاخص طی ۴ روز (از ۵ شهریور تا یکشنبه ۱۱ شهریور)، سیگنال مثبت بورس کالا در کنار شناسایی فرصت خرید رشد ۴۳۰۸ واحدی شاخص را در ۲ روز رقم زد. روز سه‌شنبه، هلدینگ‌های پتروشیمی «فارس» و «پارسان»، فلزی-معدنی‌ها «فولاد»، «کگل» و «فملی» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. با وجود افت مس در بازارهای جهانی به کف (۵۸۵۷ دلار) رشد نرخ دلار در کنار سیگنال بورس کالا از «فملی» حمایت کرد. رشد برنت نزدیک سقف ۸۰ دلار نیز در کنار برداشته شدن سقف محصولات جانبی پالایشی‌ها در بورس کالا، از این نمادها حمایت کرد. مشروط بودن افزایش قیمت خودرو همچنان عامل تردید در خودرویی‌ها است. با وجود دورنمای رشد سود اسمی شرکت‌ها به ویژه کالایی‌ها، تشدید نوسانات بازارهای موازی، می‌تواند خروج نقدینگی را رقم بزند.

31-01

 

بازار ارز

دلار در سقف تاریخی

دیروز هر دلار آمریکا با 900 تومان افزایش به نرخ 13 هزار و 700 تومان معامله شد. از ابتدای شهریور افزایش تدریجی تقاضای خرد به تدریج دلار را صعودی کرد. اما سیگنال‌های سیاست‌های داخلی با استیضاح چند وزیر در شرایط تردید به «برجام» مقاومت ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان را شکست. با وجود مقاومت مقطعی ۱۱ هزار تومان در مقابل دلار، نگرانی‌ها از افت بیش‌ از پیش‌بینی‌های صادرات نفت ایران، با هیجانی کردن معاملات دلار و خروج معامله‌گران از سمت عرضه پس از عبور دلار از ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان، نوسانات صعودی دلار را تشدید کرد. رشد تقاضای محافظه‌کارانه و سفته‌بازی سنجش سقف‌های جدید بازار ارز را رقم زد. اما مقاومت سقف ۱۴ هزار تومان، دلار را اندکی نزولی کرد. با وجود حمایت عوامل بنیادین، اما معاملات هیجانی دلار جهش ۱/ ۳۰ درصدی دلار طی ۸ روز را رقم زد.

31-02

 

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 80 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 680 هزار تومان معامله شد. تداوم صعود دلار، رشد سکه پیش از جهش دلار (بازدهی 115 درصدی دلار از ابتدای سال روز اول شهریور در مقابل بازدهی 138 درصدی سکه از ابتدای سال در همان تاریخ) در کنار گزارش بانک مرکزی از عرضه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه سکه پیش‌فروش در مهر و آبان، کم‌واکنشی سکه نسبت به دلار را رقم زد. جهش ۱/ ۳۰ درصدی نرخ دلار، ۳۲۱۰ تومان از شنبه ۳ شهریور تا روز گذشته با لمس سقف ۱۴ هزار تومان در کنار تعطیلی معاملات آتی سکه، سکه را از کانال ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا سقف ۴ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان در میانه معاملات روز گذشته، رساند. اما با مقاومت سقف ۱۴ هزار تومان دلار، سکه در ساعات پایانی نزولی شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

فشار شاخص دلار بر طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1192 دلار معامله شد. با وجود نوسان طلا حول 1200 دلار روز دوشنبه، با بازگشایی بازارهای آمریکا و رشد شاخص دلار به سقف 3‌هفته روز سه‌شنبه حمایت کف 1200 دلاری شکسته شد و طلا در کانال 1190 دلاری نوسان داشت. احتمال اعلام تصمیم ترامپ در مورد تعرفه وارداتی بر 200 میلیارد دلار دیگر کالای چینی، تنش‌ها میان آمریکا و کانادا در مذاکرات بازبینی NAFTA (با وجود جلب موافقت مکزیک) در کنار نگرانی‌ها نسبت به اقتصادهای نوظهور با ورود آفریقای جنوبی به رکود (افت رند) و اقدام ناگهانی آرژانتین برای افزایش نرخ بهره به ۶۰ درصد (بالاترین در جهان) با تشدید فشار بر بازارهای سهام، رشد تقاضای محافظه‌کارانه دلار را رقم زد. همچنان احتمال افزایش نرخ بهره در سپتامبر فشار را بر طلا حفظ کرد. آمار اشتغال آمریکا روز جمعه مورد توجه معامله‌گران است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تثبیت «تسه»ها در 65 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 2/ 1 درصدی به قیمت 65 هزار و 476 تومان معامله شدند. با وجود رشد 1/ 62 درصدی قیمت مسکن در مرداد (سالانه)، اما از خرداد شاهد کاهش شتاب رشد قیمت مسکن همگام با کاهش تعداد معاملات مسکن بودیم. به صورتی که با وجود رشد ۹/ ۸ درصدی قیمت ماهانه در خرداد، افزایش ۱/ ۷ درصدی در تیر و افزایش ۱/ ۶ درصدی در مرداد رقم خورد. با وجود کاهش شتاب رشد قیمت مسکن، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و درصد پایین پوشش وام (نزدیک کف ۴‌ساله بر اساس گزارش «دنیای اقتصاد») با رسیدن میانگین قیمت مسکن در تهران به ۶ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان/  متر مربع در مرداد، در کنار تشدید نوسانات بازارهای موازی و افزایش قیمت نهاده‌های تولید با چشم‌انداز ادامه صعود قیمت مسکن، دورنمای بازگشت رکود به مسکن را تقویت کرده است.

31-05

 

بازار نفت

جهش نفت با دورنمای تضعیف عرضه

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۷۱ دلار معامله شد. تخلیه دو پلت‌فرم نفتی خلیج مکزیک با هشدارها برای توفان از لوئیزیانای شرقی تا فلوریدا (طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) محل ۱۷ درصد از تولیدات و ۴۵ درصد از پالایش نفت آمریکا) از نفت حمایت کرد. گزارش‌ها از کاهش ۵۰ درصدی خرید نفت ایران در اوت از سوی هند، کاهش ۴۰ درصدی صادرات به کره جنوبی و ۴۵ درصد کاهش صادرات به اروپا از مه نیز از نفت حمایت کرد. Energy Aspects کاهش ۵/ ۱ تا ۷/ ۱ میلیون بشکه در روز صادرات ایران تا پایان سال (از ۵/ ۲ میلیون بشکه در روز کنونی) را پیش‌بینی کرد. اما تردید به تقاضای چین با تنش‌های تجاری و پیش‌بینی بلومبرگ از افزایش ۴۲۰ هزار بشکه در روز در اوت نسبت به جولای، فشار بر نفت را حفظ کرد.

31-06