بازار سهام

رفت و برگشت شاخص

31-01

شاخص کل بورس با رشد هفتگی 4/ 0 درصدی همراه شد. پس از جهش 9/ 2 درصدی شاخص در ۲ روز، دستور پالایش و پخش به بازگشت قیمت پایه محصولات پالایشی بورس کالا به دلار رسمی، سه‌شنبه افت ۵۳/ ۲ درصدی شاخص را رقم زد. چهارشنبه بازگشت نسبی آرامش رشد ۷۰۶ واحدی (۵۲/ ۰ درصدی) شاخص کل را رقم زد. هلدینگ «فارس»، بازگشایی «وبملت» و «وتجارت» پس از مجمع، با رشد ۱۷ و ۱۱ درصدی و «پارس» با گزارش مناسب مرداد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. «فملی» با ابطال اخیر معاملات بورس کالا در کنار «فولاد» و «فخوز» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. همچنان تردیدها نسبت به سیاست‌گذاری، حرکت معامله‌گران در کوچک‌ترها از جمله سیمانی‌ها، کاشی و سرامیک با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت را ترغیب کرده است. گزارش‌های مرداد، نرخ سود بانکی و وضعیت کلان اقتصادی بر شاخص اثرگذار است.

 

بازار ارز

نوسان دلار در کانال جدید

31-02

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 5/ 4 درصدی به نرخ 10 هزار و 970 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان دلار در بازه 10 هزار و 400 تا 10 هزار و 600 تومان در هفته منتهی به پایان مرداد، از ابتدای هفته گذشته رشد تقاضای خرد، با شناسایی فرصت خرید، افزایش تقاضای مسافرتی و دانشجویی رشد اندک دلار را رقم زد. اما از دوشنبه با سیگنال‌های سیاسی از جمله استیضاح چند وزیر و طرح سوال از رئیس جمهور، مقاومت سقف ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومانی دلار شکسته شد. با وجود لمس سقف ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومانی در میانه معاملات هفته، اما تعمیق بازار با کاهش نوسانات صعودی، دلار را به زیر ۱۱ هزار تومان بازگرداند. روز چهارشنبه رشد ۶۰ تومانی دلار رقم خورد. تردیدها نسبت به سیگنال‌‌های بین‌المللی و دورنمای تضعیف سمت عرضه ارز مانع از افت دلار است.

 

بازار سکه

بیشترین رشد سکه در یک ماه

31-03

هر سکه طرح جدید با رشد 94/ 4 درصدی به قیمت 4 میلیون و 40 هزار تومان معامله شد. با وجود بازگشت طلای جهانی از کف بیش از یک‌ساله (1160 دلار) و نوسان در کانال 1200 تا 1210 دلار، با بی‌واکنشی سکه به طلای جهانی همبستگی سکه با طلا از ابتدای مرداد به 57/ 0 درصد در مقابل 98/ 0 درصد همبستگی سکه و دلار رسید. بنابراین با وجود نوسان سکه در کانال 3 میلیون و 800 هزار تومانی، رشد دلار و عبور از مرز 10 هزار و 600 تومان در میانه هفته، رشد 230 هزار تومانی سکه در 4 روز رقم زد. با وجود رشد 60 تومانی دلار روز چهارشنبه، همچنان احتمال مقاومت 11 هزار و 200 تومان در مقابل دلار، در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران افت 30 هزار تومانی سکه رقم خورد. اما حمایت کف 4 میلیون تومانی سکه محتمل است.

 

بازار طلای جهانی

طولانی‌ترین افت ماهانه طلا از 2013

31-04

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1207 دلار معامله شد. کم‌نوسانی شاخص دلار نزدیک کف یک‌ماهه، نوسان طلا در بازه 1200 تا 1210 دلاری را رقم زد. با افت (حدود 3/ 1 درصدی) در اوت برای پنجمین ماه متوالی، طولانی‌ترین روند کاهشی طلا در 5/ 5 سال اخیر ثبت شد. تشدید تنش‌های تجاری با دورنمای اعمال تعرفه بر 200 میلیارد دلار کالای چینی از سوی آمریکا، اتهام ترامپ به چین به ممانعت از توقف فعالیت هسته‌ای کره شمالی در کنار تنش‌های داخلی ترکیه و آرژانتین عامل رشد تقاضای محافظه‌کارانه دلار شد. امری که در کنار دورنمای رشد تدریجی نرخ بهره آمریکا، عامل فشار بر طلا است. روز جمعه افت یورو با هشدار یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد اتحادیه اروپا از خروج «نابسامان» بریتانیا رقم خورد. از ۲۳ ژوئیه، افت ۹ درصدی دارایی‌های بزرگ‌ترین صندوق با پشتوانه طلا (SPDR) رقم خورده است.

 

بازار اوراق مسکن

تداوم روند نزولی معاملات مسکن

31-05

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت هفتگی 9/ 0 درصدی به قیمت 64 هزار و 322 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در میانگین 65 هزار و 580 تومان در مرداد، از ابتدای شهریور شاهد افت تدریجی «تسه»ها تا 64 هزار تومان هستیم. پس از جهش 278 درصدی تعداد معاملات در اردیبهشت نسبت به فروردین، از خرداد افت 1/ 22 درصدی ، تیر افت 2/ 9 درصدی و در مرداد کاهش 2/ 11 درصدی تعداد معاملات مسکن برای سومین ماه متوالی رقم خورد. امری که در کنار تداوم روند صعودی قیمت مسکن، افزایش 1/ 6 درصدی در مرداد و رسیدن به 1/ 62 درصد نسبت به مرداد سال گذشته، نگرانی‌ها را نسبت به بازگشت رکود به بازار مسکن تقویت کرده است. در مرداد افت ۲/ ۳۳ درصدی تعداد معاملات نسبت به مرداد سال گذشته رقم خورد. همچنان روند کم‌نوسان «تسه»ها مورد انتظار است.

 

بازار نفت

لمس سقف یک‌ماهه WTI

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۶۹ دلار معامله شد. پس از رسیدن WTI به سقف یک‌ماهه (۵/ ۷۰ دلار) و رسیدن برنت به سقف ۷۷/ ۷۷ دلاری روز پنج‌شنبه، با وجود افت روز جمعه رشد حدود ۲ درصدی WTI و حدود ۴ درصدی برنت در اوت رقم خورد. کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا (۵۶۶/ ۲ میلیون بشکه)، عدم تغییر سطح تولیدات نفت آمریکا (از سقف ۱۱ میلیون بشکه در روز)، تخمین‌ها از رسیدن صادرات ایران به نزدیک ۲ میلیون بشکه در روز در اوت (از ۱/ ۳ میلیون بشکه در روز در آوریل) پیش از تحریم‌ها و تهدید بستن تنگه هرمز از سوی ایران (محل عبور ۳۰ درصد تجارت نفت در سال) از نفت حمایت کرد. احتمال خروج آمریکا از WTO و اعمال تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد کالای چینی از هفته آینده فشار را بر نفت حفظ کرده است.

31-06