بازار سهام

چرخش نقدینگی در بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۰۵۹ واحدی (۸۱/ ۰ درصدی) همراه شد. «فخاس» پس از بازگشایی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. در شرایط کم‌نوسان سایر فلزی- معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها، حرکت نقدینگی به سمت گروه‌های کوچک‌تر، کاشی و سرامیک، انبوه‌سازی و غذایی رشد ۲۸۶ واحدی (۵/ ۱ درصدی) شاخص کل هم‌وزن رقم خورد. با وجود دورنمای رشد سودآوری با افزایش نرخ سیمانی‌ها، افزایش قیمت محصولات لبنی و دورنمای تورمی، همچنان رشد دسته‌جمعی این نمادها سیگنال ورود نقدینگی به این صنایع است. در پتروشیمی‌ها، با نوسان متانول در سطح ۳۹۶ دلار، شاهد کم‌نوسانی تولیدکننده‌های متانول بودیم، اما با رشد اوره به ۲۹۱ دلار، «کرماشا»، «خراسان» و «شراز» با رشد همراه شدند. همچنین شنیده‌ها از لغو عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، در ساعات پایانی تا حدی از فلزات اساسی حمایت کرد.

31-01

 

بازار ارز

افت آرام دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 50 تومانی به نرخ 10 هزار و 450 تومان معامله شد. با وجود کاهش نوسانات دلار در روزهای پایانی هفته اخیر‌، روز جمعه خبر تشکیل کارگروه ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا، دلار را در معاملات پشت خطی جمعه صعودی و در ابتدای معاملات شنبه، دلار در ۱۰ هزار و ۵۵۰ تومان شروع به کار کرد. اما عدم همراهی معاملات نقدی با معاملات پشت خطی، دلار را تا ۳ بعداز ظهر تا کف ۱۰ هزار و ۴۴۰ تومان کاهش داد. رشد اندک نرخ دلار از سطح مزبور رقم خورد. با وجود اینکه پیش‌تر شاهد تشدید نوسانات سکه با سیگنال‌های بین‌المللی بودیم، به نظر می‌رسد بازار به اخبار کم‌واکنش شده و کانال‌شکنی دلار تنها در صورت ورود تقاضای جدی رقم بخورد. در صورت تداوم روند نزولی، حمایت سطح ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان مورد انتظار است.

31-02

 

بازار سکه

کاهش نوسانات سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 30 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 780 هزار تومان معامله شد. با وجود افت حدود 30 دلاری طلای جهانی در هفته گذشته و لمس کف 19‌ماهه (1260 دلار) در میانه معاملات پنج‌شنبه، همچنان شاهد توجه سکه به دلار هستیم. در روزهای پایانی هفته اخیر با کم‌نوسانی دلار در کانال 10 هزار و 500 تومانی، قیمت سکه روز پنج‌شنبه به کف ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. افت طلای جهانی، افت نرخ دلار و دورنمای عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده (حدود ۲۴۶ هزار سکه در شهریور) عامل فشار بر سکه است. با وجود این، کاهش احتمال افت قابل توجه دلار (با نزدیک شدن به دور دوم تحریم‌ها و دورنمای کاهش سمت عرضه در کنار تداوم تقاضای محافظه‌کارانه با تردیدهای سیاسی) حمایت کف ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی از سکه را رقم زده است. ‌

31-03

 

بازار طلای جهانی

بیشترین افت طلا در 15 ماه

هر اونس طلای جهانی با افت 2/ 2 درصدی برای ششمین هفته متوالی نزولی و به قیمت 6/ 1184 دلار معامله شد. از ابتدای هفته گذشته حمایت کف 1200 دلاری طلا شکسته شد. تشدید روند صعودی شاخص دلار به سقف 14‌ماهه، طلا را به کف 19ماهه (69/ 1259 دلار) رساند. در میانه هفته تشدید روند نزولی لیر با شدت گرفتن تنش‌ها میان آمریکا و ترکیه و تهدید اخیر استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا از تحریم‌های بیشتر بر این کشور در کنار ریسک نکول ترکیه در بازپرداخت وام‌های بانک‌های اروپایی با افت یورو و با تقویت موج ریسک‌گریزی در اقتصادهای نوظهور همراه با ریسک‌های تنش تجاری میان آمریکا و چین، از شاخص دلار حمایت کرد. اما در روزهای پایانی هفته، خبر دیدار شی‌جین پینگ، رئیس جمهور چین با ترامپ در نوامبر و افت اندک شاخص دلار طلا را به کانال ۱۱۸۰ دلاری بازگرداند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۶/ ۰ درصدی به قیمت ۶۴ هزار و ۴۱۶ تومان معامله شدند. روند کم‌نوسان «تسه»ها در بازه ۶۴ تا ۶۶ هزار تومان را شاهد هستیم. آمار فرابورس از معاملات اوراق تسهیلات مسکن، از ابتدای مرداد تا روز گذشته، رشد ۴ درصدی حجم معاملات «تسه»ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان داد. اما تقویت سمت عرضه، ارزش معاملات را با افت ۴/ ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه کرد. میانگین «تسه»ها در مرداد سال گذشته ۷۷ هزار و ۴۳۱ تومان و در مرداد سال جاری ۶۶ هزار و ۶۳۳ تومان است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام ۱/ ۲۱ درصد است. با وجود تشدید روند صعودی قیمت مسکن، همچنان دورنمای تورمی و جهش قیمت نهاده‌های تولید احتمال تداوم روند صعودی قیمت مسکن را تقویت کرده است.

31-05

 

بازار نفت

هفتمین هفته نزولی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۵/ ۲ درصدی به قیمت ۹۱/ ۶۵ دلار معامله شد و با ثبت هفتمین هفته نزولی، طولانی‌ترین روند نزولی WTI‌ از ۲۰۱۵ رقم خورد. پس از لمس کف ۲‌ماهه WTI (۴/ ۶۴ دلار) در ادامه افت شاخص دلار از سقف ۱۴‌ماهه، اعتصاب در میدان نفتی دریای شمال‌ و احتمال توقف تولیدات میدان نفتی شراره لیبی (با تولیدات ۳۰۰ هزار بشکه در روز) از نفت حمایت کرد. همچنان افزایش موجودی نفت تجاری آمریکا (۸۱/ ۶ میلیون بشکه) و پیش‌بینی‌ها از افزایش ۹۳ هزار بشکه در روز تولیدات شیل در سپتامبر نسبت به اوت، فشار را بر نفت حفظ کرد. تعداد دکل‌های نفتی آمریکا بدون تغییر ماند. از سمت تقاضا با وجود دورنمای از سرگیری مذاکرات آمریکا و چین در هفته‌های آتی، تردیدها نسبت به تقاضای اقتصادهای نوظهور و تداوم تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا عامل فشار بر نفت است.

31-06