بازار سهام

صعود شاخص پس از ۴ ماه

شاخص کل بورس پس از ۴ ماه نزولی با رشد هفتگی ۸/ ۹ درصدی، رشد ماهانه ۳/ ۱۴ درصدی و بازدهی سه‌ماهه ۱/ ۱۳ درصدی در سقف تاریخی ۱۰۸ هزار و ۸۷۳ واحدی ایستاد. ورود نقدینگی به بازار سهام، تغییر مالکیت ۴۹۸ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها، رشد ۱۴۲ درصدی ارزش معاملات (تا ۵۹۸ میلیارد تومان) نسبت به ۲ ماه اول سال با ارزندگی قیمت سهام و دورنمای رشد سود اسمی جهش ۱۳ هزار و ۲۵ واحدی شاخص از ۲۱ خرداد تا پایان آن را رقم زد. گزارش‌های مناسب  فلزی-معدنی‌ها، تسریع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با دلار ۳۸۰۰ تومان و دورنمای رشد سود اسمی با نرخ تورم، عوامل حمایت از شاخص هستند. اما شناسایی سود پس از رشدهای اخیر، تداوم روند نزولی قیمت‌های جهانی، افت مس (تا کف ۶۷۷۷ دلار) و افت روی به کف آگوست (۲۸۹۰ دلار) می‌تواند فشار فروش را در کوتاه‌مدت رقم بزند.

31-01

 

بازار ارز

واگرایی دلار در دو بازار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 4/ 0 درصدی و رشد ماهانه 05/ 1 درصدی، بازدهی منفی 9/ 12 درصدی در 3 ماه اول سال ثبت کرد. اما رشد 20درصدی دلار غیررسمی در خرداد رقم خورد. از میانه خرداد رشد تقاضای مسافرتی و رشد تقاضای محافظه‌کارانه و سفته‌بازی با سیگنال‌های غیراقتصادی از جمله دورنمای شروع مجدد غنی‌سازی، نوسانات صعودی دلار را بالاتر از 7 هزار تومان تشدید کرد. با شکسته شدن مقاومت سطح 2 هزار تومانی نرخ درهم در روز پنج‌شنبه، دلار تا 7480 تومان نیز رشد داشت. همچنین دورنمای تحریم نفتی ایران با کاهش درآمدهای ارزی (سمت عرضه)، فضای رانت با چندنرخی بودن ارز از جمله عرضه نرخ خوراک با دلار ۳۸۰۰ تومان، فروش صادرات ارزی فلزی-معدنی‌ها با ۴۲۰۰ تومان و عدم تمایل صادرکنندگان برای عرضه ارز در نرخ رسمی و معاملات غیرشفاف در بازار از جمله عوامل تشدید نوسانات صعودی دلار هستند.

31-02

 

بازار سکه

جهش سکه در افت طلای جهانی

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 7/ 7 درصدی، رشد ماهانه 1/ 29درصدی و رشد 3ماهه 4/ 59 درصدی در سقف تاریخی 2میلیون و 580 هزار تومان قرار گرفت. با وجود خروج طلای جهانی از حبس بازه‌ای (۱۲۹۰ تا ۱۳۰۴ دلار) تا کف ۶‌ماهه (۱۲۶۰ دلار)، تشدید نوسانات صعودی نرخ دلار و تشدید تقاضای سفته‌بازی جهش قیمت سکه را در خرداد رقم زد. با وجود جهش سکه تا سقف ۲ میلیون و ۵۳۰هزار تومان، (۲۲ خرداد) اما در ادامه خبر عرضه اوراق گواهی سکه و شناسایی سود میان معامله‌گران، سکه را نزولی کرد. اما حمایت کف ۲میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی و در ادامه رشد نرخ دلار در بازار غیررسمی و شکسته شدن سقف ۲ هزار تومانی نرخ درهم روز پنج‌شنبه در کنار سیگنال بازار آتی با عبور سکه سررسید آبان از ۳میلیون تومان، عامل حمایت از سکه شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

نوسان طلا نزدیک کف 6 ماهه

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1269 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار به سقف 11ماهه با اعلام جروم پاول، رئیس فدرال رزرو از مناسب بودن شرایط برای تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، طلا را به کف 6 ماهه (1261 دلار) رساند. اما روز جمعه رشد یورو با آمارهای مناسب اقتصادی ژوئن اروپا و ثبت بیشترین رشد روزانه پوند در ۲ ماه اخیر با حمایت اقتصاددان ارشد بانک انگلیس از دورنمای کاهش سیاست‌های انبساطی در ماه‌های آینده افت شاخص دلار از سقف را رقم زد. اما رشد بازارهای سهام و شنیده‌ها از مذاکرات میان مقامات ارشد دولت آمریکا برای مذاکره با چین، پیش از شروع اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر ۳۴ میلیارد دلار کالای چینی با کاهش نگرانی‌ها نسبت به جنگ تجاری، فشار بر طلا را حفظ کرد. آمار شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای آمریکا بر طلا اثرگذار است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

جهش «تسه»ها در خرداد

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد هفتگی 8/ 1درصدی، رشد ماهانه 4/ 5 درصدی و ثبت بازدهی 3ماهه 2 درصدی رقم خورد. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها از ابتدای فروردین تا میانه خرداد در بازه 60 تا 66 هزار و 900 تومان، از 22 خرداد همگام با تشدید نوسانات بازار سهام، حبس بازه‌ای «تسه»ها شکسته شد. با وجود نزدیک شدن به تابستان (فصل اوج تقاضا) گزارش‌های میدانی به دلیل جهش اخیر قیمت مسکن، رکود معاملات مسکن را گزارش می‌دهند. امری که مقاومت سطح 70 هزار تومانی در برابر «تسه»ها را تشدید کرد. با وجود رشد 5/ 27درصدی حجم معاملات «تسه»ها در 3 ماه ابتدایی سال جاری نسبت به سال گذشته، پایین‌تر بودن قیمت «تسه»ها (میانگین 65 هزار تومان در سال 97 در مقابل 74 هزار تومان سال 96) رشد 2/ 12 درصدی ارزش معاملات مسکن نسبت به سال گذشته را نشان داد.

31-05

 

بازار نفت

نشست اوپک در مرکز توجه معامله‌گران

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۶۶ دلار معامله شد. پس از افت بیش از ۲ درصدی قیمت نفت روز پنج‌شنبه، جمعه با سیگنال‌های مثبت از آغاز نشست دوروزه اوپک و احتمال همکاری ایران رشد نفت رقم خورد. از ابتدای سال ۲۰۱۷ اوپک و چند کشور غیراوپک به ویژه روسیه، کاهش تولیدات به میزان ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز را توافق کردند. اما با دورنمای کاهش تولیدات ایران و ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها و هشدار آمریکا، چین و هند برای نیاز به کاهش قیمت نفت برای جلوگیری از کند شدن رشد اقتصاد جهانی، عربستان و روسیه پیشنهاد افزایش یک میلیون بشکه در روز، یک درصد عرضه جهانی را اعلام کردند. پیش از نشست ایران، ونزوئلا و عراق با افزایش تولیدات مخالفت کردند. با وجود نگرانی‌ها، افت ۹/ ۵ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها، تا حدی از نفت حمایت کرد.

31-06