بازار سهام

ادامه رکوردشکنی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۳۰۷ واحدی (۳۷/ ۱ درصدی) به رکورد جدید ۹۶ هزار و ۸۱۶ واحدی رسید. رشد قیمت مس تا سطح ۷۱۳۰ دلار، روی ۳۲۶۰ دلار و تداوم رشد قیمت فولاد در بازار شانگهای در کنار رشد ۴/ ۷ درصدی قیمت سنگ آهن در بازار کالایی دالیان و انتظار گزارش‌های ماهانه، «فولاد»، «فملی»، «کگل» و «کچاد» در کنار «شخارک» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. رشد قیمت متانول جهانی بالاتر از ۴۲۰ دلار با کاهش عرضه به دلیل کمبود عرضه گاز، از پتروشیمی‌های تولیدکننده حمایت کرد. پس از پایان زمستان، تردیدها نسبت به پایداری قیمت کالاها وجود دارد. با وجود حمایت رشد قیمت نفت و ارز مبادله‌ای از پالایشی‌ها؛ اما تا حدی احتیاط را شاهد بودیم. ارزش معاملات بالاتر از ۲۰۰ میلیارد تومان و حضور حقیقی‌ها (تغییر مالکیت ۲۵ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها) چشم‌انداز تداوم رشد را تقویت کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

کم‌نوسانی دلار با چاشنی احتیاط

دیروز هر دلار آمریکا با افت یک تومانی به نرخ 4186 تومان معامله شد. با وجود حرکت دلار در اوج 4220 تومانی در هفته سوم آبان، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و چشم‌انداز کاهش تقاضا با نزدیک‌تر شدن به پایان سال میلادی (اوج تقاضای ارز تجاری) نرخ دلار را در مسیر نزولی قرار داد. در هفته آخر آبان حمایت سطح 4200 تومانی دلار شکسته شد و مسیر نزولی دلار تداوم یافت و چهارشنبه هفته گذشته به 4186 تومان رسید. روز شنبه نیز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در ابتدای معاملات مجددا مانع از حضور معامله‌گران در سمت خرید شد. علاوه بر این، از ابتدای سال شاهد رشد 8/ 10 درصدی نرخ ارز مبادله‌ای هستیم. امری که چشم‌انداز تک‌نرخی شدن ارز را تقویت کرده است، اما سیف، رئیس کل بانک مرکزی زمان مشخصی برای نهایی شدن آن را اعلام نکرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

رشد سکه با دو سیگنال

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 7 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 398 هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلا در ساعات پایانی در شرایط کم‌نوسانی نرخ دلار عامل حمایت از قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی، با وجود روند کم‌نوسان طلا طی معاملات روز جمعه زیر 1269 دلار، در ادامه شکسته شدن مقاومت سطح مزبور طلا را به 1274 دلار رساند. همچنین کم‌نوسانی شاخص دلار در هفته اخیر با وجود سیگنال‌های حمایتی، خوش‌بینی معامله‌گران به اونس طلا را تقویت کرده است. در بازار ارز اما فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها افت اندک نرخ دلار را رقم زد. رشد طلای جهانی و سیگنال حراج بانک‌کارگشایی با رشد قیمت در حراج، روند صعودی قیمت سکه را تشدید کرد. با توجه به حجم کم معاملات در هفته آتی در بازار طلای جهانی، سیگنال دلار می‌تواند به معاملات سکه جهت بخشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

چرخش طلا به مسیر صعود

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 5/ 1 درصدی به قیمت 5/ 1274 دلار معامله شد. در ساعات پایانی روز جمعه شکسته شدن مقاومت سطح 1269 دلاری، اونس طلا را به بالاترین سطح در 5/ 2 هفته اخیر (4/ 1277 دلار) رساند. پیش‌خور شدن خوش‌بینی‌ها به تصویب قوانین اصلاح مالیاتی ترامپ، همچنین با وجود رشد نرخ تورم و افزایش هزینه مصرف‌کننده بالاتر از پیش‌بینی‌ها شاهد کم‌نوسانی شاخص دلار بودیم. کم‌نوسانی شاخص دلار و بازارهای سهام در کنار افت اخیر بیت‌کوین پیش از تعطیلات کریسمس عوامل حمایت از طلا بودند. اما همچنان احتمال ۳ بار افزایش نرخ بهره آمریکا در سال ۲۰۱۸ فشار را بر اونس طلا حفظ کرده است. در صورت رشد سایر ارزها به ویژه یورو در برابر شاخص دلار می‌تواند عامل حمایتی از طلا شود. تشدید نوسانات طلا با کاهش حجم معاملات به دلیل تعطیلی اکثر بازارهای بزرگ دور از انتظار نیست.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

شروع مثبت «تسه»ها در زمستان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 841 تومان معامله شدند. پس از روند نزولی «تسه»ها در نیمه دوم آذر، در اولین روز معاملاتی دی شاهد رشد دسته‌جمعی قیمت اوراق تسهیلات مسکن بودیم. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام از طریق اوراق در سطح 7/ 21 درصد قرار گرفته است. در ماه‌های اخیر رشد 7/ 7 درصدی معاملات در کنار افزایش شتاب رشد قیمت مسکن، با رشد بیش از 10 درصدی قیمت در آبان نسبت به آبان سال گذشته، چشم‌انداز قرارگرفتن مسکن در فاز پیش‌رونق تقویت شده است. اما با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، رشد قیمت مسکن فراتر از نرخ تورم، می‌تواند بر تقاضا فشار آورد. این عامل و رشد تدریجی تقاضای مسکن احتمال رشد قابل توجه «تسه»ها را دور از انتظار کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

WTI نزدیک سقف 5/ 2 ساله

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از 3 هفته نزولی با رشد هفتگی 2 درصدی به قیمت 47/ 58 دلار معامله شد. عدم تغییر تعداد دکل‌های نفتی آمریکا در کنار خوش‌بینی‌ها به حرکت بازار نفت به تعادل با تمدید توافق میان اوپک و ۱۰ کشور غیراوپک تا پایان ۲۰۱۸ و چشم‌انداز رشد تقاضا به ویژه از سوی آسیا عامل حمایت از قیمت نفت است. به این ترتیب در ساعات پایانی معاملات روز جمعه پیش از تعطیلات کریسمس در اکثر بازارها، قیمت نفت برنت مجددا به بالاترین سقف ۵/ ۲ سال اخیر (۲۵/ ۶۵ دلار) و WTI نزدیک سقف ۵/ ۲ ساله قرار گرفت. با وجود افت ۵/ ۶ میلیون بشکه‌ای موجودی نفت تجاری در هفته گذشته، اما تداوم رشد تولیدات آمریکا به رکورد ۷۹/ ۹ میلیون بشکه در روز و رشد ۱۶ درصدی تولیدات آمریکا همچنان تردیدها نسبت به بازار نفت را حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید