بازار سهام

حرکت آرام شاخص به ۸۷ هزار

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۹۹ واحدی (۳/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته «همراه»، «فولاد» و «شبندر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. رشد ۳/ ۷ درصدی نرخ ارز مبادله‌ای در کنار عبور نفت برنت از ۶۰ دلار در ساعات پایانی معاملات از پالایشی‌ها حمایت کرد. موج دوم پس از عرضه اولیه «کاوه» را با صف خرید همراه کرد. «های‌وب» نیز پس از تغییر مالکیت قابل توجه به نفع حقوقی‌ها در هفته گذشته، روز گذشته با اقبال سهامداران حقیقی، با صف خرید قابل توجه همراه شد. گروه محصولات کاغذی با بیشترین افت در میان صنایع همراه شد؛ در شرایط توقف «چکارن»، «چکاوه» با شناسایی زیان عملیاتی در گزارش ۶ماهه با صف فروش همراه شد. رشد سودآوری شرکت‌ها با پایین آوردن P/ E عامل جذابیت در بازار سهام است. همچنان ریسک پایداری قیمت جهانی کالاها و ریسک سیستماتیک ناشی از برجام وجود دارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

دلار نزدیک سقف 4050 تومانی

هر دلار آمریکا با رشد 19 تومانی به نرخ 4049 تومان معامله شد. افزایش نرخ درهم تا سطح 1112 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم و افزایش تقاضای سفته‌بازی رشد دلار نزدیک سقف 4050 تومانی (سقف 3‌هفته) را رقم زد. پس از روند کم‌نوسان دلار نزدیک سطح 4010 تومانی در روزهای پایانی مهر، رشد تقاضا در ابتدای آبان دلار را صعودی کرد. به این ترتیب دلار از ابتدای آبان با رشد 36 تومانی همراه شده است. همچنان تداوم تقاضای محافظه‌کارانه با مهلت 60‌روزه بررسی تصمیم کنگره در مورد برجام و چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری و مسافرتی حمایت سطح ۴ هزار تومانی از دلار را تقویت کرده است. رشد تقاضای سفته‌بازی روند صعودی نرخ دلار را تشدید کرد. اما چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مقاومت سطح ۴۰۵۰ تومانی را در برابر دلار تقویت کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

توجه معامله‌گران سکه به دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی به قیمت یک‌میلیون و 313 هزار تومان معامله شد. رشد 19 تومانی دلار در کنار رشد طلا در ساعات پایانی از سکه حمایت کرد. رشد شاخص دلار به سقف 3‌ماهه طلا را روز جمعه به 1264 دلار (کف 3‌هفته) رساند. در ادامه تشدید تنش‌های اسپانیا و کاتالونیا اونس طلا را بالاتر از ۱۲۷۰ دلار قرار داد اما همچنان چشم‌انداز رشد نرخ بهره آمریکا فشار را بر طلا حفظ کرده است. در ۳ هفته اخیر افت حدود ۴۰ دلاری اونس طلا رقم خورد. اما رشد ۳۶ تومانی نرخ دلار از ابتدای آبان عامل حمایت از سکه شد. با وجود این مقاومت سطح ۴۰۵۰ تومانی را شاهد بودیم. عدم تمایل معامله‌گران به افت سکه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را به ۹۴ هزار تومان رسانده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

سطح شکننده 1270 دلاری طلا

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 5/ 0 درصدی به قیمت 1273 دلار معامله شد. آمار مناسب اقتصادی آمریکا شامل رشد تولید ناخالص داخلی 3ماه سوم بیش از پیش‌بینی‌ها در کنار تقویت احتمال تصویب قوانین کاهش مالیاتی ترامپ، افت یورو با چشم‌انداز تداوم سیاست‌های انبساطی و افت پوند با مسائل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رشد شاخص دلار به سقف ۳‌ماهه را رقم زد. رشد بازارهای سهام با گزارش‌های مالی شرکت‌ها و چشم‌انداز  افزایش دوباره نرخ بهره آمریکا نیز فشار بر طلا را تشدید کرد. با وجود نوسان شاخص دلار نزدیک سقف ۳‌ماهه اما تشدید تنش‌ها در کاتالونیا و اعلام استقلال از اسپانیا طلا را از سقف ۳‌هفته (۱۲۶۴ دلار) با رشد همراه کرد. تقویت احتمال انتخاب «جرومی پاول» به عنوان رئیس آینده فدرال رزرو (با رویکرد خروج تدریجی از سیاست‌های انبساطی) تا حدی بر شاخص دلار فشار آورد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها در مسیر نزول

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 7/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 63 تومان معامله شدند. روز گذشته شاهد افت دسته‌جمعی قیمت اوراق تسهیلات مسکن نزدیک به کف 74 هزار تومانی، کمترین سطح از تیر بودیم. در شرایط کنونی، با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام از طریق اوراق در سطح 7/ 21 درصد قرار گرفته است. در ماه‌های اخیر شاهد رشد تدریجی تعداد معاملات مسکن بودیم. در شهریور رشد 2/ 9 درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به سال گذشته رقم خورد. ارائه وام صندوق یکم بانک مسکن با تامین مالی متقاضیان «خانه‌اولی» در کنار رشد تقاضا از سوی بافت فرسوده خوش‌بینی‌ها به خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. با وجود این همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان چشم‌انداز تداوم رشد غیرتورمی مسکن را تقویت کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

سقف‌شکنی برنت در ساعات پایانی

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 4 درصدی برای سومین هفته متوالی صعودی و به قیمت 9/ 53 دلار معامله شد. اعلام حمایت شاهزاده عربستان از تمدید توافق تا پایان 2018 و اظهارات وزیر انرژی عربستان از تصمیم اوپک از اتخاذ استراتژی مناسب پس از اتمام توافق برای جلوگیری از بازگشت مازاد عرضه، روند صعودی قیمت نفت را تشدید کرد. توقف فعالیت کارگران کرد در کرکوک عراق، کاهش ۳۵۰ هزار بشکه در روز از تولیدات را رقم زد. بنابراین با وجود رشد ۱/ ۱ میلیون بشکه در روز تولیدات آمریکا و رشد موجودی نفت تجاری در هفته اخیر، در ساعات پایانی معاملات نفت برنت بالاتر از سطح ۶۰ دلاری قرار گرفت. همچنین کارشناسان با چشم‌انداز بازگشت شیل، مقاومت سطح ۶۰ دلاری در برابر نفت را محتمل می‌دانند. همچنین چشم‌انداز رشد شاخص دلار فشار را بر نفت حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار