بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» براساس نتایج تحقیقات میدانی صورت گرفته از منطقه ۸ تهران که در واقع بورس عرضه واحدهای مسکونی ریزمتراژ و کوچک متراژ شرق تهران است نشان می‌‌‌دهد، «کمبود فایل» از یکسو و همچنین «افزایش محسوس اجاره‌‌‌بهای پیشنهادی موجران»، از سوی دیگر، دو معضل عمده مستاجرهایی است که این روزها به دلیل سررسید شدن قراردادهای اجاره‌‌‌بها یا ورود به بازار اجاره به عنوان مستاجر جدید، در این منطقه با آن مواجه شده‌‌‌اند.

البته بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد این دو مشکل هم‌‌‌اکنون معضل فراگیر در بازار اجاره مسکن کل شهر تهران است که در مناطق مصرفی و پرتقاضا، بیش از سایر مناطق، محسوس و مشهود است.

منطقه ۸ شهر تهران یکی از پرتقاضاترین مناطق پایتخت برای خرید و اجاره مسکن مصرفی محسوب می‌شود که به دلیل وزن قابل‌توجه واحدهای ریزمتراژ و بزرگ متراژ در آن از سوی گروه قابل‌توجهی از متقاضیان خرید و همچنین مستاجرهای شرق تهران مورد توجه است.

برآوردهای صورت گرفته براساس میانگین قیمت‌‌‌های پیشنهادی در فایل‌‌‌هایی که طی روزهای گذشته به بازار معاملات مسکن این منطقه عرضه شد نشان می‌‌‌دهد هم‌‌‌اکنون متوسط مبلغ رهن کامل به ازای هر مترمربع از یک آپارتمان ریزمتراژ با مساحت کمتر از ۶۰ مترمربع و با عمربنای حول و حوش ۱۰ تا ۱۳ سال در این منطقه به ۸ میلیون تومان رسیده است. البته این میزان یک سطح متوسط محسوب می‌شود و به طور قطع بخشی از فایل‌‌‌ها در این منطقه هم با نرخ‌های پایین‌‌‌تر و هم با اجاره‌‌‌بهای بالاتر به بازار عرضه شده‌‌‌اند. در جدول زیر مشخصات تازه‌‌‌ترین فایل‌‌‌های عرضه شده به بازار اجاره منطقه ۸ تهران (آپارتمان‌‌‌های با مساحت تا ۶۶ مترمربع) درج شده است.

1 copy