به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، حتی یک خرید حداقلی ملکی در تهران نیز بین ۵/ ۲ تا ۳ میلیارد تومان هزینه در بر دارد. البته این گزاره به معنای نبود فایل‌‌‌های ارزان‌‌‌تر از این حدود قیمتی در بازار مسکن نیست؛ اما واقعیت این است که واحدهای مسکونی نقلی با مساحت ۵۰ تا ۶۰ مترمربع در تهران در صورتی که از حداقل امکانات ضروری مثل آسانسور و پارکینگ برخوردار باشند، بسیار بعید است زیر این حدود قیمتی عرضه شوند؛ مگر در برخی محله‌‌‌های کم‌‌‌برخوردار جنوبی‌‌‌ترین نقاط تهران که به عنوان مثال به دلیل همجواری با پهنه‌‌‌های صنعتی ارزش آنها پایین‌‌‌تر است.

در حال حاضر بازار مسکن هم به لحاظ تعداد فایل فروش و هم به لحاظ تعداد متقاضیان خرید فعال و در حال جست‌‌‌وجو با مضیقه روبه‌رو است و این مضیقه عرضه در گروه متراژی نقلی‌‌‌ها بیشتر به چشم می‌‌‌آید؛ آن هم در شرایطی که تقاضای خرید برای این گروه متراژی همواره بیشتر از آپارتمان‌‌‌های میان‌‌‌متراژ و بزرگ‌‌‌متراژ است.

ابهام قیمتی در بازار مسکن سبب شده هیچ خط کشی برای اندازه‌‌‌گیری حدود معقول قیمت ملک وجود نداشته باشد؛ کمااینکه میانگین قیمت‌های قطعی ثبت شده در معاملات از سوی نهادهای مرتبط منتشر نشده است و فعالان بازار نیز ناگزیر هستند تنها به ادعاهایی که به صورت شفاهی درباره رشد قیمت‌ها می‌‌‌شنوند اعتماد کنند یا اینکه به کلی از معامله در این شرایط مبهم انصراف دهند.

7 copy