این در حالی است که در روزهای پایانی سال و در نتیجه تشدید انتظارات تورمی عرضه این واحدها نیز به بازار کاهش یافته است و گروهی از مالکان عرضه را به سال آینده موکول کرده‌‌‌اند. به این ترتیب، متقاضیان سنگر آخر خریدهای مصرفی یعنی متقاضیان خرید آپارتمان‌‌‌های مسن و کهنسال، هم‌‌‌اکنون با دو چالش مهم روبه‌رو شده‌‌‌اند که یکی مربوط به قیمت بالای این واحدها و ضعف قدرت خرید متقاضی و دیگری مربوط به کمبود عرضه به بازار این گروه سنی مسکن است.

هر چند هنوز هم فاصله بین قیمت واحدهای کهنسال و واحدهای نوساز یا با عمربنای کم، قابل‌توجه و محسوس است اما، ادامه رشد قیمت‌ها در بازار مسکن و تشدید انتظارات تورمی، باعث افزایش فاصله خرید قدرت متقاضیان با این گروه واحدهای مسکونی شده است.

پیش از این، گروهی از متقاضیان مصرفی که به دلیل جهش قیمت مسکن قادر به خرید آپارتمان از بازار معاملات واحدهای نوساز یا با عمربنای کم نبودند، به بازار واحدهای با عمربنای بالاتر روی آورده و خریدار این واحدها شده بودند. اما هم‌‌‌اکنون بنا بر دو چالشی که به آن اشاره شد، بخش زیادی از این طیف متقاضیان هم به حاشیه بازار رانده شده‌‌‌اند. در جدول زیر، مشخصات تازه‌‌‌ترین فایل‌‌‌هایی که در روز گذشته به بازار مسکن شهر تهران با عمربنای بالاتر از ۱۵ سال عرضه شد، آمده است.

11 copy