تورم ساختمانی در تابلوی شامخ

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، روز گذشته در گزارش شامخ ساختمان که روایت فعالان و مدیران ساختمانی از وضعیت بازار مسکن و ساخت‌وساز در آذرماه امسال است، وضعیت تورم ساختمانی در این ماه، تحت‌تاثیر رشد محسوس قیمت در بازار دارایی‌ها در آخرین ماه از فصل پاییز، به تصویر کشیده شد. این گزارش که هر ماه از سوی اتاق تعاون ایران و با عنوان گزارش شامخ بخش ساختمان منتشر می‌شود، روایت فعالان و سازنده‌ها از وضعیت بازار ساخت‌وساز و معاملات مسکن در بازه زمانی یک ماه، تغییرات هزینه ساخت و همچنین انتظارات آنان از آینده کوتاه‌مدت در این بازار است.

تورم ساختمانی مربوط به آذرماه در حالی در تابلوی شامخ منعکس شده است که جمع‌بندی مدیران ساختمانی از وضعیت آذرماه بازار ساخت‌وساز از وخیم‌تر شدن شرایط در این بازار و افزایش عمق رکود در آن خبر داده و حتی نسبت به تعطیلی قریب‌الوقوع کارگاه‌های ساختمانی در صورت ادامه روند رکودی و تشدید آن هشدار می‌دهد. این در حالی است که انتظارات آنها در خصوص آینده کوتاه‌مدت بازار مسکن و ساخت‌وساز نیز، ادامه رکود ساختمانی را نشان می‌دهد.

در گزارش شامخ، در صورتی که اعداد شاخص کل یا عدد شاخص هر کدام از پارامترهای مورد سنجش بالاتر از ۵۰ باشد نشان‌دهنده ارتقای وضعیت و بهبود شرایط در ماه مورد بررسی نسبت به ماه قبل از آن است. عدد ۵۰ نشان‌دهنده عدم تغییر وضعیت و اعداد زیر ۵۰ نشان‌دهنده بدتر شدن شرایط هستند. براین اساس، شامخ کل ساختمان از نگاه مدیران ساختمانی در آذرماه امسال به عدد ۹۵/ ۴۰ رسیده است که این موضوع نشان‌دهنده وجود شرایط رکودی در بازار ساخت‌وساز است. جزئیات این گزارش، نشان می‌دهد عدد شامخ کل ( ۹۵/ ۴۰)، نسبت به ماه قبل (۷۸/ ۴۵) کاهش نسبی داشته که نشان‌دهنده کاهش فعالیت در حوزه صنعت ساختمان در آذرماه نسبت به آبان ماه و تشدید شرایط رکودی در این بازار است. این در حالی است که عدد مربوط به شاخص میزان فعالیت‌ها و سفارش‌های جدید که نشان‌دهنده وضعیت شروع پروژه‌های ساختمانی جدید است نیز نشان‌دهنده تشدید شرایط رکودی است. همچنین مولفه میزان فروش کالاها و خدمات که نشان‌دهنده حجم فروش واحدهای ساخته شده از سوی سازنده‌هاست نیز نسبت به ماه قبل کاهشی بوده و رکود در بازار فروش واحدهای مسکونی ساخته شده نیز تشدید شده است. با این حال، در مولفه‌های قیمت خرید مواداولیه یا لوازم موردنیاز، سرعت انجام و تحویل سفارش یا فرآیند کار و قیمت محصولات تولیدشده، افزایش عدد شامخ نسبت به ماه قبل دیده می‌شود. این موضوع نشان‌دهنده اثر رشد محسوس و قابل‌توجه نرخ‌ها در بازار دارایی‌ها از جمله بازار ارز، سهام، سکه و همچنین بازار فروش مسکن و سرایت دامنه آن به بازار ساخت‌وساز و رشد هزینه‌های ساختمانی است. در ماه گذشته، بازار دارایی‌های نام‌برده‌شده با نوسان شدید در قیمت‌ها همراه شدند. نرخ رشد ماهانه قیمت دلار در آذرماه ۱۰ درصد، سکه ۱۵ درصد، شاخص کل در بازار بورس ۶‌درصد و تورم ماهانه مسکن برابر با ۳‌درصد بود. این موضوع با اثرگذاری بر قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی و افزایش آن، منجر به افزایش قیمت تمام‌شده مسکن و همچنین قیمت فروش آن شد.

در واقع در حالی که آذرماه امسال را می‌توان به عنوان ماه نوسانات شدید در بازار دارایی‌ها (طلا، ارز، سهام و...) معرفی کرد که در این ماه همه این بازارها رشد تند در سطح قیمت‌ها را تجربه کردند، اثر این رشد شدید خود را در بازار بالادست مسکن در شکل رشد هزینه و قیمت تمام‌شده ساخت منعکس کرد. روایت مدیران ساختمانی در گزارش شامخ در حالی به این موضوع اشاره دارد که عدد شامخ در مولفه قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم موردنیاز (مصالح و تجهیزات ساختمانی) در این ماه، در جمع‌بندی نظرات این فعالان ساختمانی به ۰۴/ ۸۴ رسیده است. ماه قبل این میزان برابر با ۴۲/ ۶۸ بود. این موضوع نشان‌دهنده رشد شدید قیمت مصالح طی آذرماه در مقایسه با آبان ماه به روایت فعالان ساختمانی است. از سوی دیگر عدد مربوط به شاخص قیمت محصولات تولید شده یا قیمت تمام‌شده ساخت مسکن به ۴۶/ ۷۴ رسیده است که این میزان در ماه قبل یعنی آبان ماه، ۷۳/ ۶۴ بوده است. این موضوع نیز نشان‌دهنده افزایش هزینه و قیمت تمام‌شده ساخت مسکن است.