قبل از آنکه متن پاسخ این شرکت را بخوانید لازم است توضیح داده شود که در گزارش چاپ شنبه هفته جاری «دنیای‌اقتصاد» هیچ صحبتی درباره مازوت‌سوزی نیروگا‌ه‌های مستقر در استان تهران نشده بود، بلکه عنوان شده بود شاید مازوت‌سوزی نیروگاه‌های اطراف استان تهران باعث بازگشت آلودگی مازوتی به پایتخت شده است. ضمن آنکه در آن گزارش منبع افزایش آلاینده گازی دی‌اکسید گوگرد، هم مازوت و هم سایر سوخت‌های مایع مثل گازوئیل عنوان شده بود. با این حال توضیح شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی را در زیر بخوانید:

پیرو مطلب مندرج در روزنامه دنیای‌اقتصاد با عنوان «بازگشت مازوت به پایتخت» مورخ ۱۹آذر۱۴۰۱ توضیحات زیر جهت استحضار و درج در آن روزنامه وزین ارسال می‌گردد.

۱- در گزارش مربوطه به افزایش ۵/ ۱برابری ترکیبات اکسید گوگردی در هوای تهران اشاره شده است که با توجه به عدم مصرف مازوت در نیروگاه‌های تهران در ۱۰سال گذشته موضوع مصرف این سوخت در سایر صنایع می‌تواند باشد و منتسب کردن آن به نیروگاه با توجه به امکان احتراق مازوت در کارخانجات سیمان، آجرپزی و ... اظهارنظری غیرکارشناسی است.

۲- به استناد اطلاعات استخراج‌شده از نرم‌افزار سوخت شرکت برق حرارتی، میزان مازوت مصرفی نیروگاه‌های اطراف تهران در سال ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ صفر درصد است لذا افزایش شاخص دی‌اکسید گوگرد طی ماه‌های اخیر، به مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌های تهران مرتبط نیست و اکیدا تکذیب می‌شود. ۳- مساله آلودگی هوای کلان‌شهرها از جمله تهران ناشی از پارامتر ذرات ریز و معلق با قطر کمتر از ۵/ ۲میکرون است که به استناد اطلاعات درج‌شده در آخرین ترازنامه انرژی کشور، ۸/ ۸۰درصد از آلایندگی ناشی از ذرات مرتبط با بخش حمل‌ونقل و ۵۱/ ۶درصد ناشی از بخش نیروگاهی است، همچنین براساس اطلاعات این اساسنامه سهم آلاینده SOX (دی‌اکسید گوگرد ناشی از احتراق مازوت) با احتساب صنایع تولیدکننده سیمان و نیروگاه‌ها در حدود ۹/ ۱درصد است از این رو منبع افزایش آلودگی هوا در تهران یا سایر کلان‌شهرها را باید در منابعی به غیر از احتراق ناشی از مصرف مازوت جست‌وجو کرد.