به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، تازه‌‌‌ترین نظرسنجی از فعالان ساختمانی کشور که در ابتدای خرداد ماه درباره وضعیت بازار ساخت‌وساز در اردیبهشت انجام و نتایج آن دیروز توسط اتاق تعاون ایران منتشر شد، توصیف‌کننده رخدادهای دور از انتظاری نیست. شامخ کل ساختمان در این اردیبهشت بر اساس این گزارش ۳۱/ ۵۶ اعلام شده که این میزان نسبت به اردیبهشت ماه پارسال یک واحد کاهش یافته است. شامخ کل بیانگر میزان فعالیت‌های ساختمانی انجام شده توسط شرکت‌های معتبر فعال در بازار ساخت‌وساز است که هر ماه در نظرسنجی شامخ شرکت می‌کنند و به این ترتیب میزان فعالیت این شرکت‌ها در مقایسه با ماه مشابه پارسال کاهش خفیفی داشته است.یکی دیگر از پارامترهای مهم گزارش شامخ ساختمان مربوط به قیمت خرید مصالح است.

بازار مصالح ساختمانی از سال ۹۹ تاکنون تقریبا به طور پیوسته درگیر تلاطم و تورم بوده است و این روند در ماه‌‌‌های اخیر نیز همواره برقرار بود، طوری که شامخ قیمت مصالح هر ماه قدری بیشتر از ماه قبل محاسبه شده است. بر اساس گزارش اردیبهشت، شامخ قیمت مصالح در ماه گذشته ۸۵ اعلام شده که نسبت به ماه قبل از آن ۶ واحد و نسبت به اردیبهشت پارسال ۴ واحد افزایش دارد. به این ترتیب تورم بالای مصالح ساختمانی در اردیبهشت‌‌‌ماه نیز توسط سازنده‌‌‌ها حس شده و به همین ترتیب در قیمت‌های فروش واحدهای تکمیل شده نیز اثر داشته است. شامخ قیمت محصولات تولید شده در بخش ساختمان در اردیبهشت ۶۸/ ۷۳ محاسبه شده که نسبت به فروردین ۸ واحد افزایش نشان می‌دهد. این افزایش شامخ مربوط به قیمت مسکن به دنبال افزایش شامخ قیمت مصالح، گویای نبض تند قیمت‌ها در بازار مسکن و نیز مهم‌ترین بازار بالادست آن است.

در کنار این موارد، مساله انتظارات از میزان فعالیت‌های ساختمانی در ماه جاری (خردادماه) یکی از شاخص‌‌‌های مهمی است که هر ماه در گزارش شامخ ساختمان به آن پرداخته می‌شود. شامخ انتظارات از میزان فعالیت‌های خرداد در گزارش اخیر زیر مرز «رونق - رکود» یعنی ۵۰ قرار دارد که گویای وضعیت نامطلوب از انتظارات سازنده‌‌‌ها در مورد میزان کار و فعالیت طی خرداد است. شامخ انتظارات در گزارش اخیر ۹۴/ ۴۸ است و این در حالی است که مقدار مذکور در گزارش اردیبهشت پارسال ۵۸ و در گزارش فروردین امسال ۵۹ بوده است. بنابراین حس سازنده‌‌‌ها نسبت به ادامه فعالیت ساختمانی در ماه جاری هم نسبت به ماه‌‌‌های اخیر و هم نسبت به ماه مشابه پارسال نامطلوب‌‌‌تر است.