بر اساس گزارش«ایسنا»، اداره کل هواشناسی استان تهران اعلام کرده بود که روز شنبه با وجود ابری بودن آسمان در نقاطی از شهر، با توجه به پایداری نسبی جو غلظت آلاینده‌‌‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.  

بر اساس بررسی داده‌‌‌ها و نقشه‌‌‌های پیش‌‌‌یابی هواشناسی، از بعدازظهر دوشنبه (۱۵آذر) با بروز ناپایداری جوی، افزایش ابرناکی، وزش باد، بارش پراکنده و در ارتفاعات بارش باران وبرف پیش‌بینی می‌شود. با این حال از روز سه‌شنبه تا پنج‌شنبه هفته جاری دوباره با پایداری جو روند افزایش آلاینده‌‌‌ها مورد انتظار است.  آسمان تهران نیز امروز، یکشنبه قسمتی ابری همراه با غبار محلی با بیشترین و کمترین دمای ۱۴ و۵ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی شده است.

   سهم آلاینده‌‌های هوای تهران

بر اساس داده‌‌های دقیق بالغ بر ۸۳‌درصد منابع آلاینده تهران اختصاص به منابع متحرک دارند مانند خودروها. ۱۷‌درصد آلودگی هوای تهران متعلق به منابع ثابت مانند پالایشگاه‌ها، کارخانه‌‌ها، فرودگاه، راه‌آهن، پایانه‌های اتوبوسرانی و... است. بیشترین سهم آلایندگی‌ها مربوط به منابع متحرک است و در واقع برای حل مشکل آلودگی تهران باید این مساله مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

خبرگزاری فارس در گزارشی با اعلام این آمار نوشت: اگر بخواهیم میزان سهم منابع آلاینده‌ها را در تهران تفکیک کنیم بیشترین سهم مربوط به خودروهای سواری و موتورسیکلت هاست. حال خودروهای سواری اعم از شخصی، تاکسی، مینی بوس و... هر کدام سهمی در آلایندگی‌ها دارند.

البته اتوبوس‌ها هم در آلودگی هوا نقش دارند اما آلایندگی ناشی از سوخت بنزین بیشتر از آلایندگی از سوخت گازوئیل است.

هم‌‌اکنون سه‌میلیون و ۴۰۰ یا۵۰۰‌ هزار خودروی سواری در شهر تهران تردد دارند که اگر تاکسی و وانت هم اضافه شود حدود ۳ میلیون و۶۰۰‌هزار خودرو می‌شود. همچنین بخش قابل‌توجهی از اتوبوس‌های شرکت واحد از رده خارج شده و سرویس‌‌دهی نمی‌‌کنند. حدود ۱۰‌هزار کامیون نیز در سطح شهر تهران تردد می‌کنند. از سوی دیگر حدود ۶ تا ۷‌هزار مینی بوس در تهران تردد دارند و حدود ۵۵۰۰ اتوبوس شرکت واحد در تهران هستند که بخش قابل‌توجهی از اتوبوس‌های شرکت واحد از رده خارج شده و سرویس‌‌دهی نمی‌‌کنند و اتوبوس‌های فعال بیش از ۲‌هزار دستگاه است. این در حالی است که هم‌‌اکنون تهران نیازمند ۹ تا ۱۰‌هزار دستگاه اتوبوس است.