علی بیت‌اللهی ضمن تاکید بر این مطلب که فرونشست زمین در مناطقی از کشور همچون ورامین به مرحله بحرانی رسیده است، به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در نظر است تا در منطقه ورامین و روستای معین‌آباد که فرونشست زمین در آن منطقه به فاجعه تبدیل شده، مطالعه موردی فرونشست را به عنوان الگو انجام داده و با انجام مطالعات موردی از این دست در مناطق پرخطر از نظر فرونشست، راهکارهای مناسبی را به دولت ارائه دهیم.

وی تاکید کرد: مطالعات عمده درخصوص شناخت پدیده فرونشست زمین و مقابله با آثار زیانبار آن انجام شده است اما در خصوص نوع آبیاری و شیوه کشت و زرع، وزارت جهادکشاورزی باید نظر بدهد. عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سرعت دادن به انجام این مطالعات را نیازمند تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه دانست و گفت: چنانچه تامین اعتبار انجام شود ظرف مدت کوتاهی تحقیقات انجام و راهکارهای عملیاتی و اجرایی برای مقابله با فرونشست در مقیاس ناحیه‌ای ارائه خواهد شد.

وی توضیح داد: هم اکنون در مراجع علمی با اصطلاح آب مجازی روبه رو هستیم. این به آن معناست که در برخی از کشورهای پیشرفته به دلیل جلوگیری از هدررفت آب از کاشت برخی از محصولات کشاورزی که نیاز به آب فراوان دارد ممانعت می‌شود، حتی در کشورهایی که از نظر آب، مشکلی وجود ندارد. این مدیریت صحیح سبب شده مصرف آب زیرزمینی به نسبت کمتر شود.