به گزارش «ایسنا» علی امام در مراسم امضای تفاهم‌نامه «بازسازی کامل ۳۱ رام قطار مترو تهران»، «طرح نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده شهر تهران» و «انعقاد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو» با اشاره به مشارکت تیم‌های دانش‌بنیان و فناور در این پروژه افزود: برای اجرای این پروژه ۲۰ میلیون یورو پیش‌بینی شده بود که قسط اول آن در سال ۹۸ پرداخت شد.

وی با بیان اینکه انجام مونتاژ آن در اسفندماه سال جاری اجرایی شد، ادامه داد: تا شهریورماه سال آینده تست ریل آن اجرایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت مترو ادامه داد: در این قطار تغییرات عمده‌ای نسبت به سری ۳۰۰ آن انجام شد که از جمله آن می‌توان به مدار کامل الکترونیک و قدرت برای مبدل کمکی، سیستم ترمز و سیستم کنترل اشاره کرد.

امام اظهار کرد: در زمان آغاز این پروژه تنها ۳۲ درصد در قطار مترو داخلی‌سازی صورت گرفته بود ولی با اجرای آن دانش فنی بخش‌هایی چون بدنه و بوژی واگن کسر شده است.

مدیرعامل شرکت مترو با تاکید بر اینکه در این پروژه ۸۵ درصد بومی‌سازی صورت گرفته است، تصریح کرد: زیرسیستم‌های این قطار نیز داخلی‌سازی شده است و ۳۰ درصد ارزبری خارجی را کاهش داده است.

وی با اشاره به تاثیر این پروژه در تولید انبوه این قطار گفت: تا سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۴۰۰ واگن قطار نیاز داریم که با انبوه‌سازی این قطار ملی می‌توان هزینه‌های توسعه ناوگان را کاهش داد، به گونه‌ای که تولید هر واگن ۱۳۰۰ هزار یورو نیاز دارد که با اجرای این طرح ۹۷۰ یورو برای هر واگن مترویی نیاز است.