شنبه هفتم دی ماه پس از چندین روز هوای سیاه، غم بار و ناسالم این بار پایتخت آبی آسمانی بود و همین امر خوشحالی پایتخت نشینان را رقم زد.

پارک ملت که همه روز میعادگاه جمع زیادی از جوانان و بازنشستگان پایتخت بود پس از چند روز تعطیلی برنامه ورزشی صبحگاهی امروز (شنبه) ورزشکاران زیادی از زن و مرد با صدای شاد و دلنشین به ورزش کردن مشغول بودند.

یکی از بنیانگذاران ورزش صبحگاهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که حدود ۲ هفته این برنامه صبحگاهی بدلیل هوای ناسالم پایتخت تعطیل بود و امروز برنامه ورزش صبحگاهی با حضور تعدادی از ورزشکاران برگزار شد.

امیر نعمت بنی آدم ادامه می دهد که هوای ناسالم روی و جسم انسان ها را دچار مشکل قرار می دهد و شهروندان، دولتمردان و سایر دستگاه های اجرایی باید در این زمینه قدم هایی برای پاک نگه داشتن هوای پایتخت بردارند.

وی می افزاید: همه ساله شاهد افزایش ساختمان سازی در پایتخت هستیم که این امر منجر می شود که با توجه به افزایش جمعیت هوای تهران در معرض آسیب قرار گیرد.

پایتخت به آرامش نیاز دارد

یکی دیگر از شهروندان که در گوشه ای از پارک ملت با نشاط در حال ورزش کردن بود به خبرنگار ایرنا گفت: پایتخت به یک آرامش نسبی در زمینه ساخت و ساز نیاز دارد و شهرداری و شورای شهر باید کاری کنند که این همه ساخت و ساز به ویژه در مناطق شمالی تهران انجام نشود.

وی که سال های سال در بوستان گلاب دره منطقه دربند مشغول ورزش و پیاده روی بوده می افزاید: اطراف این بوستان متاسفانه مورد دخل و تصرف افراد قرار گرفته و برخی سودجویان در حاشیه کوه اقدام به ساخت و ساز می کنند.

همچنین یکی دیگر از شهروندان به خبرنگار ایرنا می گوید که باید مدیران شهری با ارتقای سطح حمل و نقل عمومی از مردم بخواهند که از وسایل نقلیه عمومی برای رفت و آمد خود استفاده کنند.

سجاد داداشی اظهار داشت: هر چند خطوط مترو در حال افزایش است و همچنین ناوگان اتوبوسرانی نیز در حال فعالیت است اما در زمان شلوغی این ناوگان نمی تواند جوابگوی حجم زیاد مسافران باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید مدیران شهری ناوگان حمل و نقل عمومی را تقویت و بعد از شهروندان انتظار داشته باشند که از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

مترو تهران خلوت شده است

اما مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر ناوگان مترو نسبت به سال گذشته خلوت شده است.

فرنوش نوبخت افزود: بعد از افزایش نرخ بنزین سرفاصله حرکت ۳.۵ دقیقه بیشتر شده و گرچه در برخی مواقع در ساعات شلوغی شاهد شلوغی مسافران هستیم اما در سایر مواقع حجم مسافران کاهش یافته است.

وی ادامه می دهد: بعدازظهرها در هسته مرکزی شهر با فاصله تبادلی دو دقیقه هم همراه هستیم و قطارهای ایستگاه فردوسی و تئاتر شهر هر دو دقیقه حرکت می‌کند و زمانی که یک قطار برود بلافاصله قطار بعدی می آید و اگر مسافران به ازدحام جمعیت نخورند می‌توانند مسافر قطار شوند البته ممکن است جای خالی پیدا نکنند و همه جای دنیا نیز این چنین است.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران می افزاید: در زمینه سرفاصله حرکت قطارها خودمان را با کشورهای دنیا مقایسه می‌کنیم و به زودی گزارشات دقیقی منتشر خواهیم کرد ولی باید توجه داشت این اقدامات به سختی انجام گرفته و به راحتی محقق نشده است.

وی ادامه می دهد: بهمن ماه سال گذشته تعداد مسافران در حالی بیشتر از وضعیت کنونی بود که به هر حال کاهش سرفاصله ۳.۵ دقیقه را برای سال گذشته نداشتیم و این نشان می‌دهد مترو مشابه پارسال شلوغ نشده ما میزان متوسط مسافر در قطار را محاسبه می‌کنیم و این کار در ساعات مختلف انجام می‌گیرد تا ببینیم در کدام مسیرها باید وضعیت بهبودی بیشتری داشته باشیم و حواسمان به این موضوعات است.

حال که هوای پایتخت به روی پاک شدن رفته مسئولین باید مراقبت بیشتری از این هوای پاک داشته باشند و همچنین شهروندان نیز سعی کنند با حمل و نقل عمومی رفت و آمد کنند تا با حجم کمتر خودروها هوای پایتخت همچنان پاک بماند.

امسال پایتخت تنها ۲۵ روز هوای پاک و ۱۹۴ روز هوای سالم داشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.