به گزارش «دنیای اقتصاد»، از ماه گذشته مرکز آمار ایران با توجه به تغییرات جدید بازار معاملات مسکن در شهر تهران(کاهش قابل توجه حجم معاملات) با حذف برخی پارامترها تلاش کرد تصویر واقعی از وضعیت و تغییرات قیمتی در بازار مسکن را ارائه دهد.

اکنون تازه‌ترین گزارش منتشرشده از سوی این مرکز تحت‌عنوان «گزارش شاخص قیمت املاک مسکونی شهر تهران در دی ماه ۹۹» نشان می‌دهد عدد شاخص در دی‌ماه براساس ماه پایه یعنی فروردین ۹۵ به عدد ۳/ ۶۳۸ رسیده که بیانگر رشد ۶برابری طی این دوره زمانی است.

نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه ١٣٩٩ به عدد ۴/ ۹۰ درصد رسیده است؛ یعنی باید خریداران برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به دی ١٣٩٨، ۴/ ۹۰ درصد بیشتر پرداخت کنند. تورم نقطه‌ای این ماه در مقایسه با ماه قبل۴/ ۷ واحد درصد افزایش یافته است.   نرخ تورم ماهانه (درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری نسبت به عدد شاخص ماه قبل) نیز در دی ماه ١٣٩٩ به عدد ۲/ ۸ درصد رسیده است. به این ترتیب تورم ماهانه املاک در نخستین ماه از فصل زمستان در مقایسه ماه قبل از آن(آذرماه ۹۹) معادل ۷/ ۱۶واحد درصد افزایش داشته است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه دی ماه ١٣٩٩ املاک مسکونی شهر تهران به عدد ۸/ ۷۱ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل  ۶/ ۳ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. جالب آنکه گزارش مرکز آمار ایران تحولات قیمتی در بازار مسکن پایتخت طی یک ماه گذشته را متفاوت از بانک مرکزی تشریح کرده است. بانک مرکزی گزارشی از تحولات بازار مسکن در دی ماه امسال منتشر کرده بود که براساس آن قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، ۲۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۸/ ۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 اما گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت مسکن در دی‌ماه در شهر تهران می‌گوید میزان  رشد ماهانه ۲/ ۸درصد بوده است که با این حساب سطح قیمت میانگین حدود ۲۷ میلیون تومان در هر متر مربع برآورد می‌شود.