به گزاش «ایسنا» در متن این نامه که به امضای محمد سالاری، محمد‌جواد حق‌شناس، شهربانو امانی، سید‌محمود میرلوحی، زهرا صدراعظم نوری، علی اعطاء، سید‌آرش حسینی‌میلانی، مرتضی الویری و ناهید خداکرمی رسید، با اشاره به مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مبنی بر لغو محدودیت ارتفاعی و ابلاغ آن به‌صورت محرمانه به شهرداری تهران آمده است: «اینجانبان به نمایندگی از شهروندان تهرانی در شورای‌اسلامی شهر تهران و در راستای ایفای نقش نظارتی، اعتراض شدید خود را درخصوص این تصمیم شورای‌عالی شهرسازی و معماری و فشارهای غیرقانونی وارد بر شهرداری تهران بنا بر دلایل ذیل اعلام می‌کنیم:

اول آنکه، در فرآیند اتخاذ این تصمیم و ابلاغ مصوبه، رویه‌های متعارف و قانونی و چهارچوب‌ها و ضوابط و آیین‌نامه‌های ملاک عمل به هیچ عنوان رعایت نشده است و صرفا با رویکرد تحکمی و با فشار از بالا منجر به تصمیم‌گیری شده است. ضمن اینکه در فرایندهای تصمیم‌گیری و مصوبه‌گذاری شورای‌عالی شهرسازی و معماری، قاعده و روال بر این است که اعضای شورای‌عالی نسبت به امضای صورت‌جلسه این شورا اقدام کنند که بنابر اطلاعات واصله چنین روندی رعایت نشده است. دوم آنکه قاعده و رویه قانونی برای این است که در تصمیم‌گیری‌های مربوط به طرح‌های شهری نظرات مدیریت‌های شهری اعم از شوراهای شهر و شهرداری‌های شهرهای موضوع تصمیم‌ باید اخذ و در تصمیم‌گیری‌ها مدنظر قرارگرفته و لحاظ شود. این در صورتی است که در روند اتخاذ تصمیم درخصوص مصوبه ابلاغی، به نظرات شورای شهر و شهرداری تهران توجهی نشده است.

سوم آنکه، به‌رغم اینکه به موجب مفاد صریح بند «د» ماده ۱۶۶ قانون برنامه سوم توسعه کشور که مصوب مجلس درخصوص این محله است، تاکید شده که به منظور حفظ بافت قدیمی و سنتی این محله، وزارت راه و شهرسازی و سایر وزارتخانه‌ها و نهادها و سازمان‌ها باید تکالیفی را بر عهده داشته باشند، لیکن مصوبه اخیر، بر‌خلاف مفاد مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر حفاظت و صیانت از این بافت ارزشمند مسکونی صادر شده است. همچنین شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به‌‌رغم مکاتبات اخیر وزارت میراث فرهنگی مبنی بر رعایت الزامات میراثی و تاریخی و تاکید بر اینکه به موجب مصوبه سال ۸۰ شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر حفاظت از این محله، عملا الزامات میراثی مدنظر این وزارتخانه، لحاظ شده است، توجهی به نامه اخیر این وزارتخانه در فرآیند مصوب‌گذاری نشده است. فارغ از ایرادات قانونی متعددی که بر نحوه انتخاب مشاور بررسی‌کننده طرح و عدم مشارکت‌دهی مدیریت شهری در فرآیند مطالعات و برداشت‌های میدانی وجود دارد، اشکالات متعددی به طرح تهیه‌شده مشاور منتخب دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری درخصوص بازنگری طرح محله جماران از جمله عدم تطبیق طرح با ضوابط پهنه‌بندی طرح تفصیلی و نظام اجرایی شهرداری تهران و عدم امکان بارگذاری طرح در سامانه طرح تفصیلی و ... وجود دارد.