به گزارش «دنیای اقتصاد»، تاثیر عدم ثبات در بازارهای ارز، سکه و طلا طی روزهای اخیر، به شکل قیمت‌گذاری هیجانی در بازار مسکن پایتخت نمود پیدا کرده است. هرچند ارتباط میان شرایط بازارهای موازی جاذب سرمایه موضوع جدیدی نیست و همواره وجود داشته است، اما از سال ۹۷ به بعد، حساسیت بازار مسکن به وضعیت و تغییرات قیمتی در سایر بازارها به مراتب بیشتر شده و شاید با هیچ دوره‌ای پیش از آن قابل قیاس نیست.

در روزهای اخیر نیز به‌رغم اینکه شرایط رکود معاملاتی در بازار مسکن با گذشته تفاوت چندانی نکرده و همچنان حجم معاملات در کف شرایط متداول رکود قرار دارد، اما نوسان‌های ارز و سکه زمینه‌ساز شکل‌گیری انتظار افزایش قیمت در میان گروهی از فروشندگان بازار مسکن شده است. این انتظار به شکلی در قیمت‌های پیشنهادی انعکاس پیدا کرده که نمی‌توان میزان رشد مشخصی را به قیمت‌های جدید پیشنهادی نسبت داد. برخی از واسطه‌های ملکی می‌گویند فروشنده‌های واحدهای نوساز اگرچه تعدادشان در بازار زیاد نیست، اما قیمت‌های اعلامی خود را ظرف یکی، دو هفته اخیر دوباره افزایش داده‌اند و بعضا در مورد آپارتمان‌های مشابه در محله‌های یکسان، اختلاف قیمت تا ۱۵ درصد مشاهده می‌شود.

به‌عنوان مثال یک گروه از فروشنده‌های واحدهای نوساز در محله نظام‌آباد تهران قیمت پیشنهادی ۱۸ میلیون تومانی را برای فروش اعلام کرده‌اند اما گروه دیگر وارد کانال ۲۰ میلیونی شده و قیمت‌های ۲۱ میلیون تومانی را اعلام کرده‌اند و البته در این قیمت‌گذاری بی‌قاعده، اهمیتی به متغیرهای دیگر مثل اینکه آیا اصلا در این سطوح قیمتی، تقاضایی در این محله وجود دارد یا نه، نمی‌دهند.