وی افزود: در صورت تامین منابع مالی، ۶۴ دستگاه از پله برقی‌ها نیز تا پایان امسال در خط ۷ مترو تهران به بهره‌برداری خواهند رسید. همچنین در جهت حمایت از تولید داخل، قرارداد ۷۰ دستگاه آسانسور برای خط ۷، ۵۰ دستگاه آسانسور برای خط ۶ و ۴۹ دستگاه آسانسور برای خطوط ۲،۳ و ۴ نیز به سازندگان داخلی ابلاغ شده است.

امام با اشاره به اینکه ارزش ریالی این پروژه حدود ۴۰۰ میلیون تومان است که در فازهای مختلف و متناسب با برنامه زمان‌بندی افتتاح ایستگاه‌ها ابلاغ خواهند شد، خاطرنشان کرد: این پله برقی‌ها و آسانسورها محصول تلاش متخصصان کشور و ساخت داخل است.

وی با اشاره به تلاش‌های کارگروه ساخت داخل متروی تهران برای بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مختلف در مترو گفت: از فروردین ۹۸، به دلیل تحریم و در جهت پیشبرد اهداف ملی و صرفه‌جویی ارزی، کارگروهی مشتمل بر متخصصان و مشاوران حوزه ریلی در مترو تهران شکل گرفت. هدف و وظیفه این کارگروه، شناسایی تولیدکنندگان مستعد و صاحب صلاحیت برای بومی‌سازی تجهیزات ریلی مورد نیاز مترو بوده است.

مدیرعامل شرکت متروی تهران گفت: در این راستا تولیدکنندگان مختلف مورد ارزیابی قرار گرفتند. با توجه به نوع تجهیز، تعداد و زمان موجود برای بهره‌برداری، برای هر یک از تولیدکنندگان برنامه‌ای در جهت بومی‌سازی تدوین شد که به تدریج و با حمایت‌های مترو تهران، درصد بومی‌سازی افزایش می‌یابد.

وی گفت: اولین نتایج تلاش‌های این کارگروه، راه‌اندازی و بهره‌برداری چهار دستگاه آسانسور در خط ۷ و انعقاد قرارداد پله برقی‌ها و آسانسورها است. همچنین درحال حاضر بخشی از تجهیزات پله برقی‌ها و آسانسورها در داخل کشور ساخته می‌شود و در تلاشیم که با حمایت از تولیدکنندگان، این سهم را در آینده افزایش دهیم.

امام افزود: بدون شک در شرایط کنونی اقتصادی و تحریم‌ها این اقدام ضمن سرعت بخشیدن به تامین پله‌برقی و آسانسور برای ایستگاه‌ها و صرفه‌جویی ارزی، منجر به اشتغال تعداد زیادی از هموطنانمان نیز خواهد شد.

وی گفت: در جهت رعایت نکات ایمنی و کیفیت محصولات، همه مراحل ساخت، نصب و راه‌اندازی پله برقی‌ها و آسانسورهای ساخت داخل تحت نظارت شرکت‌های بازرسی، کنترل کیفیت و صاحب صلاحیت بین‌المللی این حوزه و مشاور در جهت اخذ استاندارد EN۱۱۵ انجام شده است.