براساس این گزارش، سازمان ملی زمین و مسکن در بازه زمانی مشخص که عموماً یک سال است به تعاونی‌ها اجازه عمران می‌دهد. بدین‌معنا از زمانی‌که زمین از سوی سازمان ملی به برخی تعاونی‌های مسکن اختصاص می‌یابد، عموما یک سال زمان لازم است تا طراحی و پروانه از شهرداری اخذ و کار عمرانی آغاز شود. سازمان ملی از تعاونی‌ها تعهد می‌گیرد تا در مدت زمان تعیین شده عملیات عمرانی ساخت و ساز را آغاز کنند که شروع عملیات در آن اراضی به منزله ساخت و ساز در آن زمین‌ها محسوب می‌شود.بنا بر اعلام معاون وزیر راه وشهرسازی،هم‌اکنون سازمان ملی در سطح کشور بر اساس طرح اقدام ملی که از سال گذشته شروع شد تمام زمین‌هایی که در سطح کشور در اختیار تعاونی‌ها قرار داده را از نظر میزان فعالیت و پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها، پایش کرده است. به تعاونی‌های غیرفعال اخطار داده شده است اگر در مدت زمان تعیین شده ساخت‌و‌سازها آغاز نشود زمین‌ها و اراضی دولتی سازمان ملی از آن تعاونی‌ها گرفته می‌شود و در اختیار استان‌هایی که طرح اقدام ملی را انجام می‌دهند قرار خواهد گرفت.

نبیان در پاسخ به این پرسش که تکلیف آن دسته از تعاونی‌هایی که آغاز به کار عملیات ساختمانی دارند، اما بعد از مدتی آن را رها کرده و عملیات ساختمانی در آن ادامه پیدا نمی‌کند، چه خواهد شد؟ گفت: در این موارد چندین نکته باید مورد توجه قرار بگیرد. اول آنکه پروژه، پیشرفت ۲۰ تا ۳۰ درصدی اولیه دارد و کار خوابیده است یا توقف عملیات ساختمانی به دلیل اختلاف مربوط به پلاک زمین است که در شهرداری‌ها باید حل و فصل شود و قابل رفع است. همچنین، چنانچه زمین دارای معارض حقیقی یا حقوقی باشد نیز از نظر سازمان موجه است و بدین معنا، پروژه به اختیار افراد نخوابیده است.براساس اعلام معاون وزیر راه وشهرسازی،هم‌اکنون بخشی از پروژه‌های مسکن مهر پیشرفت ۲۰ تا ۳۰ درصدی دارند و به دلیل اختلافات حقوقی ایجاد شده، مشکلات متعددی برای سازمان ایجاد کرده‌اند. همچنین درخصوص تعیین تکلیف آن دسته از مردمی که به هر دلیل درگیر با معضل تعاونی‌های کم‌کار هستند قرار شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز وارد عمل ‌شود. چرا که در حوزه مدیریتی مربوط به این مسائل، از یک سو سازمان ملی زمین و مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی برای ارائه مجوز قانونی برای تعاونی قرار دارد و از سوی دیگر وزارت تعاون است که مشکلات این دسته از تعاونی‌ها باید با مشارکت این دو وزارتخانه حل و فصل شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی همچنین اعلام کرد: در بحث مسکن مهر، پیگیری‌هایی انجام دادیم و بر اساس پیگیری‌های انجام شده، معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مکاتبه‌ای را با مدیران خود در سراسر کشور انجام داده تا برای رفع مشکل این تعاونی‌ها نیز به‌صورت جدی تصمیم‌گیری و وضعیت آنها نیز پیگیری شود. این موضوع هم اکنون توسط ادارات کل تعاون استان‌ها درخصوص مسکن مهر، در دست پیگیری قرار دارد.