محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص مقاومت‌ها در برابر زیست‌شبانه گفت: بخشی از مخالفت‌هایی که صورت می‌گیرد مبتنی بر عدم آگاهی از رویکرد و برنامه‌هایی است که قرار است در فرآیند تحقق زیست‌شبانه عملیاتی شود و برخی فکر می‌کنند زیست‌شبانه بعضا بی‌بند و باری است که در برخی شهرهای دنیا وجود دارد. این برداشت‌ها، نگاه محدود برخی مخالفان را نشان می‌دهد، چراکه این طرح مزایا و اتفاقات خوبی را به همراه دارد که به ایجاد نشاط و سر زندگی و کارآفرینی منجر خواهد شد و سبب استفاده از فرصت و زمان در اختیار جامعه شهری می‌شود. زیست‌شبانه اقتصاد شهر را رونق می‌دهد، موجب بالارفتن بهره‌وری زیرساخت‌های شهری می‌شود، کالبد و منظر شهر را زنده، شاداب و امن می‌کند، با گسترده کردن ساعات انواع خدمات رضایت شهروندان را افزایش می‌دهد، موجب جذب گردشگر می‌شود، فعالیت‌های فرهنگی و هنری را رونق می‌بخشد، آرامش و نشاط جامعه را زیاد می‌کند و... در عین حال قرار هم نیست آرامش سکونتگاه‌ها و مناطق مسکونی را برهم زند.

وی با اشاره به طرح زیست‌شبانه تاکید کرد: آنچه در تهران قرار است اتفاق بیفتد مبتنی بر قوانین جاری، قانون‌اساسی و باورها و اعتقادات جامعه ایرانی و اسلامی است. ضمن اینکه، این طرح تحت مدیریت دولت و مدیریت شهری خواهد بود. تجربیات تاریخی و جهانی نشان می‌دهد تا زمانی که زیست‌شبانه به‌صورت خودسر و برنامه‌ریزی نشده گسترش می‌یافت تهدیدهایی را به‌وجود می‌آورد، اما وقتی مدیران شهری تصمیم‌ گرفتند زیست‌شبانه را به رسمیت بشناسند و برای ساماندهی و بهبود آن برنامه‌ریزی کنند تهدیدات رو به کاهش نهاد و فرصت‌ها فرصت شکوفایی بیشتر پیدا کردند. سالاری افزود: طرح زیست‌شبانه قرار است در فضا و منظر عمومی و تحت نظارت همگانی محقق شود نه در سکونتگاه‌ها و مناطق مسکونی که موجب سلب آرامش شهر شود. شهروندانی که براساس اقتضائات کاری خود و محدودیت‌هایی که دارند و در ایام روز امکان استفاده از فضاهای شهری و حضور در فضاهای شهری چه برای پذیرایی و تفرجگاهی و چه برای گردشگری و حتی خرید و... را ندارند، می‌توانند در شب از این فرصت استفاده کنند. امروزه رونق زیست‌شبانه که بر اثر برنامه‌ریزی و نظارت هوشمندانه به‌وجود آمده باشد، از مؤلفه‌های زیست‌پذیری شهرها و از عوامل برندینگ شهری محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح زیست‌شبانه می‌تواند در افزایش امنیت، نشاط و سرزندگی و کاهش جرایم و تخلفات موثر باشد، گفت: طی جلسه‌ای که با کمیسیون شهرسازی و معماری داشتیم مسوولان تراز اول امنیتی و نیروی انتظامی رسما با این طرح موافقت کردند. در آن جلسه مقامات انتظامی به‌شدت اعتقاد داشتند حیات شبانه موجب افزایش امنیت و اشتغال می‌شود. وی اضافه کرد: با رویکرد تبیین مبانی نظری زیست‌شبانه و برنامه‌های آن، بالاخره شورای حل اختلاف با وجود حضور نماینده قوه قضائیه به این طرح، رای داد و قبول کردند که زیست‌شبانه عملیاتی شود. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در پایان تصریح کرد: شورای حل اختلاف هفته گذشته موافقت خود را با زیست‌شبانه اعلام کرد و تقاضای ما از شهردار تهران این است که طی برنامه‌ای اولویت‌ها را ارائه کند تا نسبت به عملیاتی کردن سریع آن به‌صورت پایلوت در مناطقی که ضرورت و اولویت دارد، کار را شروع کنیم.