به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پروفسور هرمن کنوفلاخر استاد دانشگاه اتریش که به همراه ۳۰ نفر از استادان، پژوهشگران و دانشجویان رشته‌های برنامه‌ریزی شهری، حمل‌ونقل و مهندسی ترافیک دانشگاه وین با حضور در شهر اصفهان و چند شهر دیگر از برخی پروژه‌های شهری همچون پروژه‌های احداث مترو بازدید کردند،گفت: شهرسازی و حمل‌ونقل نباید علیه مردم، زندگی و طبیعت باشد. این پژوهشگر دانشگاه وین بیان کرد: چیزی که مشاهده می‌شود اینکه وابستگی زیادی به خودروی شخصی در ایران وجود دارد و شهرهای آن تحت تاثیر قوانین و دستوراتی که آنها را برای استفاده از خودرو تغییر می‌دهند بیشتر و بیشتر مردم را به استفاده از خودروی شخصی در جابه‌جایی روزانه در خیابان‌ها وابسته می‌کند.

براساس این گزارش در دو هفته سفر این گروه ۳۰ نفره به ایران از شهرهای تهران، بوشهر، شیراز، یزد و اصفهان بازدید شد که هدف از این سفر آشنایی با زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ساختارهای شهری و رفتارهای ترافیکی ایران و تاثیر زیرساخت‌های شهری و سیستم‌های حمل ونقل و جابه‌جایی مردم و ارائه راهکارهای لازم بود. عمده فعالیت این گروه در این مسیر است که بتوانند مدهای پایدار مثل استفاده از دوچرخه، پیاده‌روی و حمل ونقل عمومی را اعتلا دهند و این از طریق دو روش انجام می‌شود. اول آنکه ساختارهای شهری فراهم شود که مردم بتوانند سفرها را در فاصله کوتاهی انجام دهند و دوم آنکه شرایط استفاده از خودروی شخصی سخت شود.

نسخه نجات شهرها از آشفتگی

پروفسور هرمن کنوفلاخر استاد دانشگاه اتریش و یکی از مدرسان برجسته جامعه دانشگاهی اروپا در ادامه اظهار کرد: قبل از اینکه به اصفهان سفر کنم از چند شهر جدید دیگر در ایران بازدید داشتم که فکر می‌کنم در این شهرها هم نور است و هم تاریکی و همزمان که خیلی کارهای خوبی انجام شده اما هنوز بعضی از زمینه‌ها هست که باید به‌صورت اساسی بهبود پیدا کند. این‌طور استنباط می‌شود که بعضی از معمارها به‌جای اینکه به خرد و دانش غنی معماری و شهرسازی که در شهرهای کهن ایران وجود دارد توجه کنند، از راه غلط معماری غربی پیروی کرده‌اند.

این در حالی است که اگر از راهنماها، دستورالعمل‌ها و استانداردهایی که در غرب توسعه پیدا کرده‌اند استفاده کنید و آنها را مبنا قرار دهید شما به‌جای شهرهای انسان‌محور شهرهای معتاد به خودرو توسعه خواهید داد. به اعتقاد وی بازگشت به معماری ایرانی راه‌حلی مهم در جذاب‌سازی شهرها و همچنین نسخه نجات شهرهای ایران از آشفتگی به لحاظ بصری و ویژگی‌های معماری و شهرسازی است.

وی ادامه داد: با نگاه به چهارباغ اصفهان خرد و دانش شهرسازی ایران را که با طبیعت و محیط زیست سازگار است مشاهده می‌کنید. بنابر این حتی چند صد متر پیاده‌روی مشکل نیست چون شهرسازی مطابق و بر‌اساس محیط زیست احداث شده و پیاده‌روی مطلوبی را ایجاد کرده و ما این اصول را نه تنها در اصفهان بلکه در سایر شهرهایی که بازدید کردیم دیدیم که وجود دارد و این اصول از قرون وسطی تا ابتدای قرن بیستم رعایت شده و تا زمانی که تحت تاثیر غرب قرار گرفته به فراموشی سپرده شده است.

وی تاکید کرد: من فکر می‌کنم اگر شما به روش شهرسازی خودتان که در گذشته وجود داشته برگردید از به وجود آمدن مشکلات بسیاری در آینده جلوگیری می‌کنید. آن‌چیزی که در هسته تاریخی شهرها قابل ملاحظه است دقیقا همان چیزی است که من بر اساس سال‌ها کار علمی دریافته‌ام. اگر این اصول علمی را پیاده‌سازی کنیم که ما آنها را در ساختارهای ساخته شده شهرهای تاریخی می‌بینیم این چالش بسیار سختی برای برنامه‌ریزان شهری و شهرساز خواهد بود به خاطر اینکه آنها مجبور خواهند بود دوباره به مقیاس انسانی برگردند که آنها این مقیاس را در ۲۰۰ سال گذشته فراموش کرده‌اند و اگر دوباره به این مقیاس برگردیم مردم دوباره جذب شهرها می‌شوند و از این رویه استقبال می‌کنند.

ملاک زنده بودن شهرها

این استاد دانشگاه وین اتریش گفت: اگر شما مردم را در هر زمان از روز در خیابان ببینید که مشغول فعالیت و پیاده‌روی هستند این شهر زنده است اما اگر به شهری بروید که در آن فقط خودروها را ببینید و مردم هم حضور داشته باشند آن شهر مرده است، زیرا مردم در فضاهای عمومی شهر به تعاملات اجتماعی می‌پردازند. همچنین از جمله شاخص‌های دیگر زندگی در شهرها و زنده بودن شهرها «بچه‌ها» هستند که اگر در یک شهر بچه‌ها را در حال بازی و شادی کردن ببینید به واسطه آن مردم شاد خواهند شد و شهر زنده است اما به محض اینکه خودرو جایگزین انسان‌ها شود زندگی بچه‌ها به خطر می‌افتد و نباید شهرسازی علیه مردم، زندگی و طبیعت باشد.

وی مدیریت پارکینگ را کلید موفقیت حمل ونقل عمومی دانست و اظهار کرد: محدودیت‌های پارکینگی و ایجاد شرایط سخت برای پارکینگ خودرو در ایران می‌تواند شاه‌کلید موفقیت حمل ونقل عمومی باشد، چرا که تمامی ساخت و سازها دارای پارکینگ هستند و اغلب در خیابان‌ها و محدوده‌های بافت‌ها و محلات وجود پارکینگ عاملی است بر استفاده از خودروی شخصی که محدود کردن آن می‌تواند در استفاده از حمل ونقل عمومی بسیار موثر باشد. همچنین، محمدصادق امینیان پژوهشگر دانشگاه وین و سرپرست گروه دانشجویان در این سفر تحقیقاتی گفت: برداشت ما در شهرهای تهران، بوشهر، شیراز و یزد نشان داد بافت‌ها دستخوش تغییراتی شده‌اند که آنها را با توجه به نیاز به خودرو احداث کرده‌اند و الزام به تامین پارکینگ در داخل بافت‌های ارزشمند تاریخی بذر استفاده از خودرو را در داخل آنها کاشته است.