به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، در تشریح برنامه این شرکت مبنی بر ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سطح شهرهای جدید بیان کرد: طبق برنامه ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی به ریاست جمهوری ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفته که ۲۰۰ هزار واحد آن برعهده شهرهای جدید است.

وی ادامه داد: طبق برنامه تعیین شده ۱۲ استان کشور شامل تهران با ۴۴ هزار واحد، البرز با ۱۸ هزار واحد، اصفهان با ۳۷ هزار واحد، خراسان رضوی با ۲۸ هزار واحد، فارس با ۲۵ هزار واحد، آذربایجان شرقی با ۱۶ هزار واحد، بوشهر با ۶۵۰۰ واحد، مرکزی با ۱۲ هزار واحد، هرمزگان با یک‌هزار واحد، سیستان و بلوچستان با ۵۵۰۰ واحد و سمنان با ۳ هزار واحد درگیر این برنامه هستند و در دستور کار قرار گرفته‌اند. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ویژگی‌ و شاخصه‌های کلان این برنامه در سطح شهرهای جدید بیان کرد: عملیات اجرایی برنامه مذکور کاملا برعهده اراضی دارای مصوب و قرار گرفته در وضع موجود طرح‌های توسعه شهرها بوده و برای اجرا در این زمینه مشکلی ندارد. به گفته وی با ۱۵۰۰ هکتار زمین خالص مسکونی که به این برنامه تعلق گرفته، در مجموع ۴ هزار هکتار زمین در اختیار این طرح قرار خواهد گرفت که علاوه بر اراضی مسکونی شامل اراضی خدماتی و فضای عمومی نیز است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه در موارد محدودی برای اجرای برنامه طی ۲ سال آینده به مصوبات کمیسیون ماده ۵، تدقیق محدوده و تغییر الگوی تفکیک‌ها نیاز داریم، گفت: خوشبختانه عرضه مسکن در این طرح علاوه بر شهرهایی که در مناطق کلان‌شهری واقع شده‌اند برای شهرهایی که در نواحی دارای تمرکز صنعتی و فعالیتی مانند عسلویه و چابهار هستند هم درنظر گرفته شده که یکی از ویژگی‌های بارز برنامه مذکور به شمار می‌رود. این مقام مسوول با تاکید براینکه قطعا آماده‌سازی و تامین زیرساخت‌ها برخلاف طرح مسکن مهر در این برنامه پیش از شروع عملیات اجرایی ساخت واحدهای مسکونی انجام خواهد گرفت، گفت: تمرکز این برنامه بر عرضه مسکن برای اقشار متوسط است و ایجاد تنوع اقتصادی و کالبدی در مجموعه شهرهای جدید از اهداف اصلی آن به شمار می‌رود.