به گزارش «دنیای اقتصاد» بودجه اغلب خانه اولی‌ها در بازار مسکن تا ۵۰۰ میلیون تومان است؛ اما در عین حال یک گروه از فاقدان مسکن که برای اولین بار قصد خرید خانه دارند، با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن و برای اینکه قدرت خرید خود را اندکی در برابر تورم ملکی تقویت کنند، از راهکار به رهن سپردن خانه‌های خریداری‌شده برای تامین کسری بودجه خود استفاده می‌کنند.

این رویه امسال تحت تاثیر جهش قیمت مسکن در بازار مسکن به شدت باب شده بود و اکنون نیز با رسیدن قیمت‌ها به قله، همچنان این ناگزیری برای خریداران مسکن وجود دارد. با این فرمول و از طریق ودیعه مستاجر، بودجه‌های ۵۰۰ میلیونی خرید خانه به بیش از ۶۰۰ میلیون تومان قابل افزایش است و به همین ترتیب بودجه‌های قدری بیشتر نیز یک پله رشد می‌کنند.

به گفته مشاوران املاک، در حال حاضر هم خانه‌اولی‌ها و هم گروهی از متقاضیان تبدیل به احسن با بودجه ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومانی در بازار به جست‌وجو می‌پردازند. عمده خانه‌های این گروه قیمتی نیز تا حداکثر ۷۰ مترمربع مساحت دارند و به ندرت می‌توان خانه‌های بزرگ‌تر از این را با چنین قیمتی خریداری کرد. معدود خانه‌های بیش از ۷۰ مترمربع در این بازه قیمتی یا در بافت فرسوده قرار گرفته‌اند یا به دلیل سن بنای بالا با قیمت مناسب‌تری عرضه شده‌اند.

 

07-02